At motivere til forandring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Advertisements

Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Ebbe Henningsen Landsformand At være pårørende – håb og muligheder.
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Den motiverende samtale
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Analyse- og udviklingsmodel
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Projektlederens rolle(r)
Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk sygdom?
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Mestring af ADHD som voksen.
Velkommen. Sund livsstil Regelmæssige mættende måltider (gerne 4-6 måltider) Kost som indeholder frugt og grønt Kost med rigt indhold af fuldkorn og.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Metoder til involvering af børn og unge ved anbringelser
Læring i et vejledningsperspektiv
1 National konference d. 21. november Workshop III Systematisk rekruttering til telefonrådgivning – et eksempel.
Social færdighedstræning i Gruppe
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Forvaltningsnavn Dagens oplæg -Projektet og boligområdet -Tilgangen i Sund Zone -Hvordan arbejder vi i praksis -Hvad får vi ud af det.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Leif Nord Centerleder, psykolog
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.1 – Forventninger og motivation Anders.
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Behandling af depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Ikke medikamentelbehandling Undervisere:
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Retspsykiatri Middelfart Rehabiliteringsafsnit P5.
En slankekur virker…. …….. Så længe man overholder den.
Sundhedspædagogik og kommunikation
Mødet med de unge Erfaringer med at inkludere unge med skizofreni og skizotypi på arbejdsmarkedet. Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Kompetencemål 5  Borgerens ønsker og livskvalitet skal holdes ved lige, imens man motivere dem til en sundere livsstil – og få en bedre livskvalitet.
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
Målrettet kommunikation
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Forebyggelse og rehabilitering
Psykoedukation skizofreni
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
|
Personlig stof- og alkoholpolitik
Behov, motivation og mestring
Motivation på uddannelse
GEB (Guidet egen beslutning) til hæmodialysepatienter
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Den motiverende samtale
Præsentationens transcript:

At motivere til forandring Handlekompetence og mestring At motivere til forandring

Fig. 12.1

Hvorfor tale om mestring og handlekompetence Fordi mange borgere har en usund livsstil er inaktive er overvægtige Ryger, tobak/hash er misbrugere, stoffer og alkohol

Sundhedspædagogiske aktiviteter Formål: Fremme sundheden ved at udvikle borgerens handlekompetencer Tilføre borgeren ny viden ved at undervise, rådgive, vejlede Motivere og hjælpe borgeren med at handle hensigtsmæssigt Motivere og støtte borgeren gennem læreprocessen

Handlekompetence Handlekompetence forudsætter at borgeren besidder en viden om problemerne borgerens motivation og holdning til problemerne borgerens evne til at handle hensigtsmæssigt i forhold til problemerne – ex. til egen sundhed

En hverdagshistorie Elev: ”Jeg motiverede ham hver dag, men det hjalp ikke. Han blev ved med at ryge” Lærer: ”Hmm – motiverede du ham så? Elev: ”Ja ja, jeg forklarede ham jo igen og igen at det var smadder farligt, og at han burde holde op….” Lærer: ”Okay – men motiverede du ham?” Elev:????

Motivation Amerikanske psykolog Kennon Sheldom: Motivation ud fra positiv psykologi Indre lystmotivation: Største drivkraft, styret af nysgerrighed, lyst, interesse Identificeret motivation: Målet har værdi for os – langsigtet modsat indre lyst motivation – her og nu. Meningsfuldt fordi det er begribeligt, hvilke handlinger der fører til målet (Antonovsky). Leve sundt, stoppe misbrug, compliance Overtaget motivation: Andres/samfundets krav – det vi synes vi bør gøre, føler pligt til Ydre motivation: tvunget til /nød til at gøre for at undgå noget ubehageligt

Hvilken motivationstype er årsagen til at I sidder her i dag?

Motivere ældre borgere Samarbejde skabe en tillidsfuld relation, sikre borgeren har rigtige og relevante informationer. Tale konsekvenser og fordele ved at ændre vaner/livsstil Lytte og anerkend følelser hvad er han/hun bekymret/bange for, hvilke forhindringer opleves Ambivalens dilemma, fordele og ulemper Formål med livsstilsændringer arbejd med identificeret motivation Mål og delmål skal formuleres, hvilke handlinger og tiltag kræves Anerkend og gør opmærksom på de små glæder

Motivere borgere med psykiske lidelser Du skal være særlig opmærksom på: Tankeforstyrrelser, borgere med skizofreni - ofte plaget af tankeforstyrrelser, det gør det svært at overskue, at koncentrere sig i samtale, svært ved nye tiltag/ændringer af hverdagen. Så meget små tiltag, langvarig støtte og tålmodighed Samarbejde, mange borgere med psykiske lidelser nærer mistillid til systemet. Oplevelser af at være holdt udenfor, at tingene besluttes uden inddragelse. Relations arbejdet i centrum for at opnå tillid Medicin bivirkningers betydning, mange oplever nedsat/manglende følelse af den indre motivation pga. behandling med antipsykotisk medicin. Derfor skal du anvende identificeret motivation. Fokuser på borgerens drømme og fremtidsudsigter, opstille delmål og langsigtede mål

Motivation Præstation/opnåelse Jeg vil gerne gå 6 km dagligt Mestring/opnåelse Jeg vil gerne være god til at komme ud af døren Præstation/undgåelse Jeg vil gerne holde op med at se serier i fjernsynet i stedet for at gå ture Mestring/undgåelse Jeg vil gerne undgå at dovne i sofaen

Mestring Amerikansk psykolog Richard Lazarus om mestring: Menneskers håndtering af krav i stressede situationer med de ressourcer han/hun besidder Problemfokuseret mestring: Indebærer vi har ressourcer til at ændre på belastningen ex arbejdsopgaver. Ressourcer til at handle – gøre noget ved problemet. Følelsesfokuseret mestring: oplever vi ikke har ressourcerne til at ændre ex skilsmisse, død. Når vi ikke kan ændre belastningen Kognitive ændringsstrategier- ændre måden vi tænker om problemet på. Kognitiv terapi – hjælp til at ændre uhensigtsmæssige måder at tænke om problemerne på (omstrukturere) ex diabetes 2 Følelsesmæssige ændringsstrategier - søge trøst og støtte eller ved afledning, gøre noget sjovt, hyggeligt - noget godt for os selv

Mestring Opmærksomhed på borgeren Hvordan oplever han/hun situationen/problemet Har han/hun i den fornødne viden, indsigt og forståelse for sin situation Kender han/hun egne ressourcer Hvad vil han/hun gerne opnå på sigt

Balanceskema Uændret adfærd Ændre adfærd Problemer for mig: Fordele for mig: Fordele for mig: Problemer for mig: