Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

|

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "|"— Præsentationens transcript:

1 http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56

2 http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56

3 Teenagecoach Grethe Lindbjerg
Kursus & Foredrag Coaching Vejledning Tidl. efterskolevejleder Uddannelser Kommunikationsterapeut. Diplomuddannelse i vejledning. Matematik- og idrætslærer. |

4 Elevens fokus? Elev |

5 Vejleder Vejlederens fokus Tid og rammer Love og regler Eleven
Praktiske opgaver Eleven |

6 Ubalancer i vejledningen
Elevens fokus Vejlederens fokus Elevens behov og ønsker Lovgivningens rammer |

7 Elevens valgkompetence og hjernens udvikling
Rationel viden Følelsesmæssig viden |

8 Elevens valgkompetence og hjernens udvikling
Egne evner og kompetencer Uddannelsens indhold Uddannelsesstedet Fremtidsmuligheder Rationel viden Følelsesmæssig viden Kunsten er at bruge følelserne intelligent i beslutningsprocesser. |

9 Ubalancer i vejledningen
Viden Fordomme - Fornemmelser Fakta Følelsesmæssige erindringer |

10 Identitet og socialt tilhørsforhold
Hvem er jeg? Hvem vil jeg gerne være? ”De unge oplever valget som afgørende for resten af deres liv” Eksempler på reaktioner…. En tilsyneladende succesfuld plan. Kan ikke overskue uddannelsessnak. Frygt for at vælge forkert. |

11 Ubalancer i vejledningen
Identitet Motivation, interesser og kompetencer Socialt tilhørsforhold Egne ønsker og drømme |

12 Emotionelle forstyrrelser
Eksempler: Personlige og familiemæssige problemer. Forældres skilsmisse. Sygdom. Mobning. Betydning: Kan ikke koncentrere sig. Ude af stand til rationelle overvejelser. Hvordan hjælper vi elever med emotionelle forstyrrelser? |

13 Ubalancer - overordnet
Viden Fordomme - Fornemmelser Fakta Følelsesmæssige erindringer Identitet Interesser og kompetencer Socialt tilhørsforhold Egne ønsker og drømme Elevens fokus Vejlederens fokus Elevens behov og ønsker Lovgivningens rammer |

14 Ubalancer - eksempler Resultater og karakterer Evner og kompetencer
Andres forventninger Egne forventninger Ydre værdier (penge) Indre værdier (livsglæde) Brok og beklagelser Reel viden om uddannelse |

15 Skab (mere) balance i vejledningen
1) Vejledningsaktiviteter af alverdens slags. 2) Samtale og spørgsmål. Jeg har lagt mærke til: at du ofte nævner… at du ikke har snakket om… Stil spørgsmål: Hvad tænker du om… Hvordan ved du at… Hvorfor tror du… Hvordan kan det være… Hvor ved du om… |

16 Vejledning er en proces
Det vigtigste mål med vejledningen: - At hjælpe eleven godt på vej. |

17 Spørgsmål og kommentarer
? Teoretisk baggrund: Daniel Goleman og Elkhonon Goldberg. Noemi Katznelson og Mette Pless. DUEK afgangsprojekt om unges uddannelsesvalg og det affektives betydning. Inspiration fra Mentalisering. |

18 Tak for i dag  Hjemmeside: http://grethelindbjerg.dk Bog:
Tal med din teenager. |


Download ppt "|"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google