1 October 2015 COWI Powerpoint presentation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Informationsmøder om rengøring
Advertisements

Roskilde Handelsskoles APV-procedure
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Arbejdsmiljø mellem sidevogn og mainstream
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Debatkort til MED-udvalg Debatværktøj til kompetence- udvikling.
DUA seminar den 5. oktober 2010
Arbejdsmiljø og beredskab.
Læring og videndeling om god arbejdsmiljøpraksis Oplæg på AM 2006 ved: Brian Knudsen, Arbejdsmiljøinstituttet Sune Netterstrøm og Peter Frimer, Bymusen.
Aftale om trivsel og psykisk arbejdsmiljø (Tillægsaftale til SU-aftalen) Baggrund for aftalen: Arbejdsmiljøloven gav mulighed for, at overenskomstparter.
Trivselsundersøgelse og Ledelsesevaluering i Region Midtjylland
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Cost/benefit Værktøjets formål Fremgangsmåde og brug Husk at…
Tillid Temadag for AMIR
Midtvejsevaluering 3. April FORMÅL: Et udviklingsprojekt med det formål at udvikle og styrke samarbejdet mellem Jobcentre, Uddannelsesinstitutioner.
24. januar CFU OK 08 Delforlig - staten Attraktive arbejdspladser Fokus på samarbejde, kompetenceudvikling og arbejdsmiljø.
TUR’s truckkonference 2012 Indlæg fra Arbejdstilsynet
Det danske arbejdsmarked – den danske model
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode” Rasmus Højbjerg Jacobsen CEBR Copenhagen Business School.
Sikkerhed og førstehjælp ved rengøringsarbejde
INTRODUKTION. Kort om metoden: -Udviklet i partsprojekt mellem KL og KTO -Gennemført med inddragelse af 10 organisationer på tværs af sektorer -Metoder.
Kortlægning – seminar 2 INDLEDENDE STATUS PROJEKTPLAN KORTLÆGNING
Det Sociale Kapitel
Seminar 2 – Kortlægning og risici APV
Tillids- og TalsmandskursusSøfartens Ledere TR`ens rolle og rettigheder Valg af tillidsmænd  Valg af tillidsmand/mænd forudsætter hjemmel hertil i overenskomsten.
Afprøvning og dokumentation af Åben Dialog som metode
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Den Regionale LEAN Enhed
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Velkommen til kursus i energioptimering af bygninger
Alkohol- og rusmiddelspolitik for Roskilde Kommune HR & Organisation.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Organisering Som vi plejer…… eller????.
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. HVORDAN FAGPROFESSIONELLE PÅVIRKES AF NEDSKÆRINGER.
Aftale om psykisk arbejdsmiljø FTF’s arbejdsmiljøseminar Den 26. september 2007 Mette Bergmann - viceformand Lisbet Lund – faglig sekretær.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 19. oktober 2015.
Fyraftensmøde hos LO Århus social og miljøudvalg 26. marts 2015 Anmeldelser fra fagforeninger og AMR om arbejdsmiljøforhold Procedure for anmeldte og uanmeldte.
Velkommen til Workshop ”Forebyg konflikter og vold” Torsdag den 28. april 2016 Lise Keller.
Landsorganisationen i Danmark Det nye arbejdsmiljøsamarbejde.
InnoBooster. Vi investerer i innovative og flyvedygtige ideer …
FOA-Leder Landsmøde 2012 Kolding, 7. juni FOA – Et lederfagforbund ”Beretning” om Hvad har fyldt i lederarbejdet? Velfærdsledelsesdagsordenen De.
Arbejdsmiljø i MED FOAs arbejdsmiljøtræf april 2012 Nyborg Strand.
Jan Simon FOA - Fag og Arbejde1 FOA Landsmøde – ledertræf 2012 Comwell i Kolding.
NÆRVÆR i arbejdet. Nærvær i arbejdet Region Midt og Region Hovedstaden 18 arbejdspladser og 2000 medarbejdere  8 somatiske afdelinger  3 psykiatriske.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Uddannelse i sygefraværshåndtering
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Den værdifulde arbejdsplads
Skabelon Business Case
Modul 3.2 – Forberedelse til læringsteams
Skabelon Business Case
Mere MOST - mindre fravær
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
OK18 Det kommunale og regionale forlig
2. dag - Modul 1A Samarbejdssystem TR-spil Områdeopdeling kommunal / privat Frokost (kl ) Pause (kl ) Festmiddag (kl )
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Kap. 33 Investering Investeringsbegrebet.
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

1 October 2015 COWI Powerpoint presentation Hvad gør arbejdsmiljøberegnere godt for? Del 3: Hvordan bruger man en arbejdsmiljøberegner? Per Tybjerg Aldrich www.arbejdsmiljoeoekonomi.dk

Hvad handler denne præsentation om? Hvordan bruger man en arbejdsmiljøberegner? Hvad kan man bruge resultaterne til? Hvor præcise er resultaterne? www.arbejdsmiljoeoekonomi.dk

Hvordan bruger man en arbejdsmiljøberegner? Læs vejledningen Find APV'en Noter de væsentligste arbejdsmiljøproblemer Find tal for antal medarbejdere, fravær og gennemsnitsløn Indtast oplysningerne Læs og drøft resultaterne Brug resultaterne www.arbejdsmiljoeoekonomi.dk

Hvad kan man bruge resultaterne til? Efterkalkulation pba. evaluering af effekter Estimering af omkostningerne forbundet med arbejdsulykker pba. ulykkesstatistik Estimering af omkostningerne forbundet med arbejdsmiljø- problemerne Beregning af tilbagebetalingstider ved alternative løsninger pba. forventede effekter/ besparelser og investeringen Estimering af omkostningerne forbundet med arbejdsbetinget fravær www.arbejdsmiljoeoekonomi.dk

Hvem gælder resultaterne for? FOA's arbejdsmiljøberegner: For arbejdspladser, som beskæftiger medarbejdere, der er eller kunne være organiseret i FOA 3F Arbejdsmiljøberegneren: For en hvilken som helst arbejdsplads i de brancher og jobgrupper, som man kan vælge i beregneren Den del af arbejdspladsen, som man indtaster tal og arbejdsmiljøproblemer for Hele arbejdspladsen En afdeling En tredje afgrænsning Vigtigt, at tal og arbejdsmiljøproblemer omfatter netop den afgrænsning, man vælger www.arbejdsmiljoeoekonomi.dk

Hvor præcise er resultaterne? En arbejdsmiljøberegner giver et skøn over omkostningerne Skønnene er forsigtige Dvs. de er oftere for lave end for høje Man skal forholde sig til størrelsesordenen Rund beløb af til nærmeste tal, som kan deles med 10.000 www.arbejdsmiljoeoekonomi.dk

Hvad gør man, hvis man gerne vil have præcise tal? Gennemfører en arbejdsmiljø- økonomisk analyse – evt. ved hjælp af Arbejdsmiljørådets værktøj (www.arbejdsmiljoeoekonomi.dk) Inddrager en konsulent med erfaring med arbejdsmiljø- økonomiske analyser www.arbejdsmiljoeoekonomi.dk

Credits Denne præsentation er et resultat af forsknings- og udviklingsprojektet "Intervention med arbejdsmiljøøkonomiværktøj" Projektet: Er gennemført af i perioden sept. 2013 – marts 2017 Har været støttet økonomisk af Arbejdsmiljøforskningsfonden (projektnr. 39-2013-03) Har haft en følgegruppe med repræsentanter for følgende organisationer: LO, FTF, FOA, DSR, Akademikerne, DA, KL, FA og Lederne Projektmedarbejdere: Per Tybjerg Aldrich (projektleder), Pauline Sachs, Rikke Voss Andersen, Gry Grundtvig, Jingkun Li, Gitte Arnbjerg & Susie Kjær Version 1.0, 2017.07.28, PEA www.arbejdsmiljoeoekonomi.dk

Se også de andre præsentationer i serien: "Hvad gør en arbejdsmiljøberegner godt for?" Del 1: Hvad er en arbejdsmiljøberegner og hvorfor bruge den? Del 2: Hvordan virker en arbejdsmiljøberegner? Del 3: Hvordan bruger man en arbejdsmiljøberegner? Del 4: Svar på ofte stillede spørgsmål www.arbejdsmiljoeoekonomi.dk

Kontakt Per Tybjerg Aldrich Markeds- og projektchef i og ekspert i arbejdsmiljøøkonomi Tlf. 23 72 89 91 per@aldrich.dk www.arbejdsmiljoeoekonomi.dk www.arbejdsmiljoeoekonomi.dk