Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Skabelon Business Case

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Skabelon Business Case"— Præsentationens transcript:

1 Skabelon Business Case
31. maj 2018 Skabelon Business Case Team / afdelings-ledermøde Kvæg 22. juni 2011 Malene Høj Jabcke Marketingchef

2 Hvad? Business case er en teknik til at opbygge troværdighed omkring en forretningside. Den kan hjælpe til at træffe forretningsmæssige beslutninger. En business case er mere end en økonomisk model - en god business case støtter, ved hjælp af beviser / fakta og rationelle argumenter, en konklusion. Centrale elementer i opbygningen af en business case omfatter dataindsamling, estimering, identifikation af markedet og risikoberegninger.

3 Innovationmodellen 1. Idefasen / screening 2. Løsningsfasen/projektet
Business Case -> Vurdering af forretningspotentiale (kvanti- og kvalificering af ide) 2. Løsningsfasen/projektet Business Case -> go / no go såfremt ændringer Igangsættelse Forretningsplan / -model som udgangs- punkt for salgsindsatsen (business case et delelement

4 Forretningskritisk argumentation over for konsulenter og landmænd
Business Case Hvorfor? Forretningsmæssig argumentation og berettigelse over for direktion m.fl. Forretningskritisk argumentation over for konsulenter og landmænd Hvorfor er projektet en god forretning for projektejere? Hvorfor er produktet en god forretning for rådgivningsvirksomheden og mig som konsulenten? 1 2

5 Indhold i en Business Case
+ Økonomisk model Tekst del Formål med produktet Fokus og styrker Værdi for beslutningstager Kundegrundlag Risici Tid Synergi Beregningsværktøj Forventet økonomisk afkast til projektet Stærkt argumentations- værktøj i forbindelse med tekst delen SPM. Om hvordan I finder diverse tal, er I velkommen med. LM: Pris for produktet = Værdi for beslutningstager

6 Projektets titel: xx 31. maj 2018 Projektets hovedformål: xx Xx
Markedspotentiale: (identifikation og beskrivelse af markedets størrelse. Hvor mange) Projektets leverance / målsætning: (Hvilket produkt ender projektet ud i? ) Implementering: (Hvorledes skal projektet implementeres og driftes ) Projektforudsætninger, risici, begrænsninger: (Hvad skal projektet ikke tilfører målgruppen, og hvem henvender produktet sig ikke til?) Strategisk fit: (Hvordan understøtter dette projekt VFLs strategi? ) Xx xx Målgruppe: (Hvem er kunde til produktet?) Xx Kundebehov: (hvilke behov dækker produktet hos kunden) xx Udbytte og effekt: (Hvilken nytte skaber leverancen for målgruppen, Kr. og øre, besparelser, bedre udnyttet tid, mere fritid ect.) Business case (i Kr., antal) År 0 År 1 År 2 Total DB i Kr. Omkostning i Kr. Break-Even, antal Return on Investment (ROI)


Download ppt "Skabelon Business Case"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google