Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

2. dag - Modul 1A Samarbejdssystem TR-spil Områdeopdeling kommunal / privat Frokost (kl. 12.30-14) Pause (kl. 18-19.30) Festmiddag (kl. 19.30) 30-12-2018.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "2. dag - Modul 1A Samarbejdssystem TR-spil Områdeopdeling kommunal / privat Frokost (kl. 12.30-14) Pause (kl. 18-19.30) Festmiddag (kl. 19.30) 30-12-2018."— Præsentationens transcript:

1 2. dag - Modul 1A Samarbejdssystem TR-spil Områdeopdeling kommunal / privat Frokost (kl ) Pause (kl ) Festmiddag (kl )

2 TR-kursus Modul 1A Samarbejdssystem

3 MED/SU Rammer og intentioner for MED/SU-arbejdet TRs rolle og position Information, drøftelse og medbestemmelse Beslutningsniveauer Gode råd

4 Samarbejdssystem Lovgivning Arbejdsmiljølov
Indflydelse ved folketingsvalg, forbundets dialog og høringssvar Lovgivning Arbejdsmiljølov Integrations- og beskæftigelseslov Uddannelseslov mv. Ledelsesret Opgaver Organisation Personalebehov Aftaleret Løn Ansættelsesforhold Indflydelse via samarbejds-system Indflydelse via TR og forbund 4

5 MED/SU – rammerne og intentioner
MED/SU’s arbejdsområde er begrænset til forhold, der hører under ledelsesretten Omdrejningspunktet i MED/SU’s arbejde er den lokale virkelighed MED/SU behandler relevante emner indenfor arbejds- og personaleforhold, der har betydning for arbejdspladsen Lokal dialog og enighed

6 MED/SU – rammer og intentioner
Fordi: Lokalt samarbejde er afgørende for en velfungerende arbejdsplads. Dialog mellem ledelse og medarbejdere er alfa og omega i en tid med kontinuerlige omstillinger og forandringer. Samarbejde på arbejdspladsen øger trivslen, kvaliteten og effektiviteten. Medinddragelse øger medarbejdernes motivation og engagement.

7 MED/SU aftaler FOAS samarbejdsaftale (OK bilag 2) LO og DA samarbejdaftale MED Rammeaftale (kommunalt) Kommunens MED-aftale (ofte inkl. arbejdsmiljø) Kommunalt: Obligatorisk grunduddannelse for MED- udvalg – både ledere og medarbejderrep. – har du været afsted? MED-Grunduddannelse 14,8 t./ 7,4 t., hvis arbejdsmiljøorganisationen ikke ligger under MED

8 Medarbejderrepræsentanter
Medarbejderrepræsentanterne og suppleanterne for disse, udpeges blandt de anmeldte tillidsrepræsentanter i institutionen. Skal der udpeges flere medarbejderrepræsentanter, end der er tillidsrepræsentanter, foretages udpegningen blandt institutionens øvrige medarbejdere. De valgte anmeldes over for institutionens ledelse. Suppleanterne anmeldes på tilsvarende måde.

9 TR position og rolle i MED/SU
Gruppens vilkår - ikke den enkelte kollegas vilkår Drøfte og sætte punkter på dagsorden pba mandat Samarbejd som B-side Fremføre baglandets pointer Samarbejde med ledelsen pba baglandets pointer Dagsorden:

10 Indflydelse - Prioritering og timing
Gen-udsendelse At vælge hvad.…. At vælge hvornår.…. At små skridt i den rigtige retning også giver resultater At holde kursen og holde øje med, hvornår der skal handles At sætte processer i gang, også i andre fora At se hvornår processer er modne til at bringe videre

11 MEDindflydelse og MEDbestemmelse
Gensidig pligt til at informere og drøfte alle forhold af betydning om arbejds-, personale., samarbejds-, og arbejdsmiljøforhold. Medbestemmelse ved fastlæggelse af retningslinjer for tilrettelæggelse af arbejds-, personale-, samarbejds-, og arbejdsmiljøforhold inden for ledelsens ansvars og kompetenceområde Mulighed for forhandling og indgåelse af aftaler

12 Gensidig information og drøftelse
Formål: MED/SU-reps. synspunkter indgår i grundlaget for ledelsens beslutning Ikke kun ledelsens informationskanal MEN: MED/SU som informations- og drøftelsesforum Information så tidligt og så grundigt, at en analyse er mulig. Så tidligt at baglandet kan inddrages Informationen skal føre til en drøftelse, hvis en af parterne ønsker det.

13 Gensidig information Ledelsen skal:
Informere om seneste udvikling + forventet udvikling eller aktiviteter og økonomi Informere og drøfte Situationen, strukturen som berører beskæftigelsen Forventet udvikling og planlagte forventede foranstaltninger Særligt når beskæftigelsen er truet Beslutninger som kan medføre betydelige ændringer, herunder virksomhedsoverdragelse

14 Brud på informationspligten
Utilstrækkelig information: B-siden kan samlet fremsætte skriftlig anmodning – skriv det i referatet! Fastholder ledelsen beslutning desuagtet Kontakt forbundet! Tvistløsning: HovedMED De centrale parter Voldgift

15 MED/SU retningslinjer
Når én af parterne ønsker det Positiv forhandlingsvilje Søges at opnå enighed Ledelsen skal redegøre, hvis enighed ikke opnås Aftaler om retningslinjer er bindende for begge parter Skriftlige aftaler 3 måneders opsigelse med genforhandlingspligt

16 MED/SU retningslinjer
HovedMED retningslinjer: Trivselsmålinger Budgetkonsekvenser Sygefraværssamtaler Vold, mobning og chikane (procedure) Beskæftigelses af personer med nedsat arbejdsevne MUS Sundhed og sundhedsfremme AKUT-midler

17 MED/SU beslutningsniveauer
H-MED/SU__________________________________ M-MED/SU__________________________________ L-MED/SU__________________________________  Det er værd at overveje, hvordan opgaverne fordeles mellem de forskellige niveauer i samarbejdssystemet – hvor kan man komme igennem med hvad, og hvor ligger kompetencen ledelsesmæssigt. Hvem er repræsentant i Hoved SU/MED? I mellem SU/MED? Hvem har kontakt til Mellem / Hoved SU/MED?

18 MED/SU retningslinjer
LokalMED retningslinjer: Integrations- og oplæringsstillinger Sygefraværsstatestik og opfølgning (årlig) Handlingsplan til APV (/arbejdsmiljøudvalg) Arbejdsbetinget stress (jf HovedMED ret.linj.) Vold, mobning og chikane (jf HovedMED ret.linj.) Job på særlige vilkår (konkret aftale TR) Kompetenceudvikling (konkret aftale TR)

19 MED/SU pointer - strukturelt
MED/SU aftalen: Læs og kend aftalen. Årsplanlægningen: Orienter dig og brug den. MED/SU-beslutningsniveauer: Søg indflydelse på relevant niveau. MED/SU retningslinjer: Få overblik over dem- skal de opdateres? Dagsordenen: Dagsorden i fællesskab. Sæt emner på. Brug forretningsordenen. Information: Bidrag med relevant information, der kan forbedre/styrke samarbejde, tillid og kvalitet i arbejdet. Referat: Vigtig information, synspunkter, anmodning om information skal føres til referat.

20 MED/SU pointer - position
MED/SU arbejder for hele arbejdspladsens gode Indhent gruppens synspunkter inden mødet Samarbejd som B-side Stå fast på at du skal høre dit bagland, også når processerne går hurtigt Sørg for at baglandets pointer føres til referat Skab gennemsigtighed og åbenhed: Del referater med dine kollegaer

21 MED/SU pointer - position
Medbestemmelse inden for ledelsens ansvars- og kompetenceområde. Samarbejd med ledelsen og samarbejd som B-side! Informer og søg information i hverdagen - ikke kun ved møderne… Vær opmærksom på hvornår der er størst bevægelse i hverdagen – før mødet – under mødet – efter mødet. Vær opmærksom på hvem der kan være jeres ‘meningsdannere’, ambassadører og samarbejdsparter.

22 Udvikling af indhold Uenighed: Vær ikke bange for uenighed – det giver mulighed for udvikling Ultimative udsagn: Et udsagn er sjældent ultimativt – det kan påvirkes og flyttes. Skab åbninger: Lyt åbent, spørg og led efter muligheder Positiv tilgang: Start med det, der er mindst problematisk

23 Udvikling af relation Konsistent adfærd – gennemskuelig og forklarelig – (sig, hvad du gør) Integritet – du mener og gør som du siger – (gør, hvad du siger) Uddelegering af kontrol – du viser tillid ved at give kompetence til andre Demonstration af lydhørhed – du tager andres synspunkter seriøst

24 Hvordan vil du opnå mere indflydelse?
Tal sammen 2 og 2 – 5 minutter Inddrag de oplysninger du har fået i dag Hvordan vil du som TR søge maksimal indflydelse i MED/SU Nævn mindst 3 ting du vil gøre


Download ppt "2. dag - Modul 1A Samarbejdssystem TR-spil Områdeopdeling kommunal / privat Frokost (kl. 12.30-14) Pause (kl. 18-19.30) Festmiddag (kl. 19.30) 30-12-2018."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google