Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Advertisements

+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVAD ER REFLEKSIONSKOMPETENCE? AMU EPOS, 13. AUGUST, 2015 PER FIBÆK LAURSEN.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Fra netværk til praksisfællesskab Dansk Naturvidenskabsformidlings konference d. 7. november 2007 Oplæg v/ Anders Buch, DTU & IDA.
MasterClass i uddannelseskultur Iben Brock Jacobsen 1.reservelæge, PhD Arbejds- og miljømedicinsk klinik, OUH Ukylmøde10.December 2014.
Smag og fordybelse En teaser om virksomhedsformer MADLEJR Majbritt Pless Peter Brodersen UCL 1.
Lilian Zøllner, Ph.D. Centre for Suicide Research UNGES SÅRBARHED, TANKER OM SELVSKADE OG SELVSKADENDE ADFÆRD Kolding 13. oktober 2011.
Praksisfællesskaber Peter Busch-Jensen, Lektor, RUC.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Karrierelæring på egen krop
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Faglig udvikling i praksis 2017
Undervisningsministeriet
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Undervisning og formativ feedback
UU-OS værdier Åbenhed Mangfoldighed Ordentlighed Mod
SYNerGAIA Innovation - Psykoedukations projektet
At tænke læring ud fra mennesker og praksis
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Anerkendende pædagogik
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Fælles ledelsesgrundlag
Sundhed på 1. Hovedforløb 2013
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Velkommen til workshop 1 Psykisk sundhed og mestring hos unge i uddannelse
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
Sund Mund til Byens børn
Et virtuelt community er et socialt fællesskab bestående af:
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Hvordan samarbejder vi med grundskolen om det praksisnære?
Rammesætning for dagen
Hvad lærte vi af projektet?
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Børne- og undervisningsudvalget den
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
[klik og indsæt kommunenavn]
Planerne for uddannelse i STADS
Deltagerkultur på Havredal Praktiske Uddannelser
Tværfagligdag 7. November 2018                                                                                                                     
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Formålet med kommunikationsstrategien
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen til Risskov Skole
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Undervisningsplanlægning
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016 Sambakonference Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016 www.læringskompagniet.dk

Indhold Workshoppen er delt i to men sammenhængende temaer: Vejledning funderet i opfattelse af læring som socialt fænomen Vejledning funderet i forståelse af trivsel Perspektiver på temaerne: Vejledningen og uddannelsen reflekterer hinanden Vejledning indeholder mulighed for læring www.læringskompagniet.dk

Vejledning ind i læringsfællesskaber Nogle grundantagelser www.læringskompagniet.dk

Vejledningens funktion og betingelser Dominerende træk ved vejledningsdefinitioner: Vejledning i valget mellem uddannelser Vejledning med individet som udgangspunkt og fokus Vejledning i en verden af muligheder Kompleks og foranderlig verden Det frie individ-det frie valg mellem mange muligheder Identitet kobles på uddannelse www.læringskompagniet.dk

Vejledning med fokus på fællesskabet En ændring af optik: Vejledning ind i læringsfællesskabet Vejledning med deltagelse i fællesskabet som mål Vejledning med trivsel som mål Vejledning ind i en verden baseret på faglighed Læring er (også) et socialt fænomen Trivsel er en betingelse for læring www.læringskompagniet.dk

Vejledningen er samskabelse Vejleder Ung/elev Uddannelse www.læringskompagniet.dk

Vejledning funderet i læringsforståelse www.læringskompagniet.dk

Social læringsteori Læring er grundlæggende et socialt fænomen: Læring er afhængig af relationer og interaktion mellem mennesker. Læring er situeret i specifikke kontekster: Situationen og hvordan man lærer er en del af det, der læres. Læring er distribueret mellem mennesker: Deltagerne bidrager med forskellige kompetencer til læringsprocesser i fællesskabet. Læring er medieret: Stoffet/læringsindholdet er tilgængeligt gennem redskaber og symboler. www.læringskompagniet.dk

Praksisfællesskaber Fælles virksomhed. Medlemmerne er bundet sammen ved en fælles forståelse af, hvad fællesskabet drejer sig om. - Hvad er den fælles opgave? Praksisfællesskabet opbygges gennem et gensidigt engagement. - Hvad gør medlemmerne for at holde sammen på praksisfællesskabet? Praksisfællesskabet udvikler et fælles repertoire. - Hvad kendetegner fællesskabets sprog, hvilke vaner og rutiner er der, hvilke fortællinger gør medlemmerne til dem, de er, hvilke fælles fortællinger er der? Ikke alle praksisfællesskaber indeholder gode betingelser for læring. 10 min Hvad er vi gode til i klassen? - Hvad lavede vi sidst gang, du havde det sjovt på klassen? - Er der noget du kan gøre, hvis du selv eller en anden har en dårlig dag i skolen? - Er der noget vi kunne blive bedre til i klassen, så det ville være et endnu rarere sted at være? www.læringskompagniet.dk

Praksisfællesskab Læring er en bevægelse, hvor man går fra at være en perifer til legitim deltager. Igennem sin deltagelse i praksisfællesskabet udvikler man faglige og sociale kompetencer. Deltagelsesidentitet 10 min Deltagelse: handling, samtale, tænkning, følelse og tilhørsforhold www.læringskompagniet.dk

Samskabelse: læringen begynder med vejledningen Elev Praksisfællesskab Undervisning Vejleder Vejleder Elev www.læringskompagniet.dk

Fælles kommunikation om undervisning og læring Digital: Ingen umiddelbar forbindelse mellem udtryk og indhold Vejledning Uddannelse Analog: Udtryk afspejler indhold www.læringskompagniet.dk

Vejledning funderet i trivselsfremme Herfra vender perspektivet: hvordan kan skolen og underviserne inddrage eleverne til at engagere sig egen og andres trivsel. Deltagerne har nu etableret en ide om deres rolle og har en skitse om konkrete tiltag de kunne tænke sig at indføre. Hvordan og i hvilket omfang skal eleverne inddrages. www.læringskompagniet.dk

Psykisk sundhed ifølge Aron Antonovsky Med udgangspunkt i Aron Antonovskys teori om oplevelse af sammenhæng: Meningsfuld Håndterbar Begribelig 10 min. Sence of coherence: følelse, men også en kompetence. Både en forudsætning for at anvende sine kompetencer og et udtryk for kompetence. Knyytter an til oplevelse og erfaringer, at opleve at kunne mestre, også en kognitiv og følelsesmæssiig dimension. www.læringskompagniet.dk

Trivselsfremme i de sociale relationer på uddannelsen Fokus på trivsel og selvværd gennem: Anderkendelse Tryghed Tillid Fagligt og personligt engagement 5 min www.læringskompagniet.dk

Oplevelse af meningsfuldhed At engagere sig i egen og andres trivsel er meningsfuldt, når eleven oplever: Karen Wistoft, 2012 At vide At kunne At ville 5 min www.læringskompagniet.dk

Sundhedsfremme i undervisningen Undervisning i sundhed Konflikthåndtering Livsstil og levevilkår Sammenhæng mellem fysisk og psykisk sundhed Sundhed i undervisningen Medindflydelse Samarbejde Oplevelse af anerkendelse Oplevelse af sammenhæng 5-10 min www.læringskompagniet.dk

Afrunding www.læringskompagniet.dk