Arbejdspladsen i fokus/arbejdsfællesskaber

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
Set i forældreperspektiv
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Præsentation af materialer på personalemøde
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Forædremøde den
God trivsel = God læring
TRIOENS OPGAVER.
Små åbne opgaver og projekter Hvordan er det hensigtsmæssigt at gribe arbejdet an?
Forældremøde X årgang.
Hygiejne som strategisk indsats
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
FDF.dk/landslejr. Indledning •Struktur og planlægning –Hvad skal holdlederen overveje inden lejren –Hvad er holdlederens rolle på lejren •Alle skal trives.
Informationsmøde ny skolestartere 20. november 2013
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Inklusion i Børneinstitution Højme
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Det gode klasserådsarbejde
DELTAGELSE, REFLEKSION, CHANCELIGHED, OG RESSOURCE
Fælles forældremøde Thurø
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Hvordan passer jeg på mig selv ?
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Sprogpakken Praksisopgaven.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Kontaktforældre Program
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Undervisning i håndhygiejne - for personaler i børnehaver
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Møllevangskolen 22. November 2012
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Broen til bedre sundhed – fremtidens voksne Borgmester Stig Vestergaard 3. Maj 2013.
Dialogmøde Forældresamarbejde - forældre og forældrebestyrelsen imellem.
Odense Kommunes nye handleplan i forbindelse med sygefravær 1 sygedag (medarbejderen skal forvente spørgsmål til sygemeldingen, om aftaler/opgaver, hvornår.
Forældremøde 9. april.
Ny medarbejder I Klynge A 16
Vision og mål for Aalborg Kommunes skoler
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Børneruden – en del af MinRude Her får du informationer fra børnehuset: - Billeder - Dagbøger fra hverdagen - Nyheder fra børnehuset - Opslag (fx husk.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Landsorganisationen i Danmark Det nye arbejdsmiljøsamarbejde.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
PERSONALET - Poplen JohnnyAnja OLEJeanett FREDERIK LÆRKEBETTINA CHARLIE.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Tilgang 2: Få fat i forældrene Mange børn får (mere eller mindre) blide puf hjemmefra for at komme til FDF. Typisk har børnene store oplevelser, når de.
Overgange ml. barn og voksen Borger 1 1 Borger henvender sig til kommunen om mulighed for hjælpemidler Deltagelse i.
Hvilken professionalisering ønsker vi? Den upåagtede faglighed i vuggestuer Annegrethe Ahrenkiel, Birger Steen Nielsen, Camilla Schmidt, Finn Sommer og.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Personalemøde – opfølgning på MTU
Strategiske pejlemærker
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Arbejdspladsen i fokus/arbejdsfællesskaber En idé til et robust arbejdsfællesskab: Teamsamarbejde

Vi oplever: Der er altid en kollega væk: ferie, barns sygedag, sygefravær, kursus, møder, +-tid osv. Det er svært for 3 mennesker til 12/22 børn at arbejde med høj kvalitet (hvem har iøvrigt besluttet, at dette er den eneste korrekte måde at passe børn på i en institution?) Råpasning Det skal vi da ikke behøve.

Hvem og hvad har vi indflydelse på? Politikerne? Mere i bevilling! Nej Bygninger? Nej Brug af ressourcerne? Til en vis grad. Løn er højest. Vores organisering af arbejdsdagen? Ja Fagligheden? Ja Arbejdsmiljøet? Ja.

Vi skal sikre: Høj faglighed Godt arbejdsmiljø Fremtidssikre faglighed og arbejdsmiljø ift. besparelser

Fra stuer til teams 6-9 voksne om 24 eller 36 VG-børn 6-9 voksne om 44 eller 66 BH-børn Det kræver: Planlægning, planlægning, planlægning Opdeling af børn i små grupper med 1 voksen. Jo yngre barn des færre børn i gruppen. Opdelingen SKAL baseres på observation af barnet, så nærmeste udviklingzone er i fokus eller læring i fællesskabet, eller tilknytning. Tjek jeres egen læreplan.

Fra stuer til teams Mindre støj, da grupperne er opdelt og laver aktiviteter i læringszoner (motorik, sprog, matematik, natur osv). Ingen ”dine” eller ”mine” børn. Vi er fælles om hele gruppen af børns udvikling. Pædagogen/medhjælperen kan koncentrer sig om færre børn. Det giver en oplevelse af overblik og glæde ved at have udført et godt stykke arbejde. Ved fravær kan en børnegruppe fordeles på andre – eller man kan planlægge med dette.

Opstart 1 – overordnet ramme Pæd.leder og klyngeleder: Sæt rammen – insister på en anden hverdagsorganisering af arbejdsfællesskabet. Ingen institution kan kopiere. Vi er for forskellige og det skal give mening i ens egen institution. Drøft hvordan I kan se det i TRIO, i ledelsesgruppen, i MED, på personalemøder osv.

Opstart 2 – indstilling til teamorganisering Lav aftaler Overhold aftalerne – ellers vil det aldrig fungerer Tag ansvar. Er der et problem, så løs det. Er der samarbejdsvanskeligheder, så tal om det Stå sammen om den nye retning. Ingen taler det ned. Altid fokus på barnet. Hvad betyder det for barnet, det vi nu gør; det jeg nu siger. Husk at rutinepædagogikken – den omkring garderober, mad, afhentning, sove osv – også er vigtig. Små grupper til dette giver mindre støj og mere overblik for børnene

Opstart 3 – vigtige møder Personalemøde med fagligt indhold og faglig planlægning indenfor rammen. Teammøder, hvor børn fordeles i mindre grupper baseret på observationer og hvilken aktivitet, der vil sikre deres læring og trivsel Samarbejdsmøder hvor der tales om, hvordan samarbejdet i teamet skrider frem – nyt er svært; forandringer skal der hele tiden tages stilling til. Møder mellem 3 om Tidlig Opsporing Andre relevante møder

Forældrene Orienter forældrene om at der sker noget nyt: Nye teams Børnene sammen i mindre grupper med 1 voksen, men med mulighed for endnu flere venner. Lære børnene at kunne orientere sig i en verden, der er mangfoldig. Aktiviteter der tilgodeser deres barns næste læringszone God planlægning, så forældrene kan se, hvilke børn er mit barn sammen med, hvornår og omkring hvilke aktiviteter. Brug KBH.Barn til at vise, at ”her går det godt”

At lykkes og at få succes Erfaringerne viser os, at når vi lykkes med dette, så falder sygefraværet (det ligger godt op ad Pionerprojektets forskningsresultat) Erfaringerne viser os, at når vi lykkes med dette, så bliver vi robuste overfor udefrakommende forandringer Erfaringerne viser os, at når vi lykkes med dette, så får vi alle – medarbejdere og ledere – et godt arbejdsmiljø.

Mere viden Jeg skal gå, men min mail er dijens@buf.kk.dk Der sidder en i salen, som har arbejdet med det i flere år: Caroline M. Sennek. Der er TRIO med, som er nyopstartet omkring teamorganisering. Alle vil gerne dele deres erfaringer med jer