Projektopgaven.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Større Skriftlig Opgave
Problemløsningsteknikker
Det Internationale Område Studieområde 3/
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Projektopgaven i Folkeskolen
Små åbne opgaver og projekter Hvordan er det hensigtsmæssigt at gribe arbejdet an?
Almen studieforberedelse
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Projektarbejde En praksishistorie.
Oplæg om problemorienteret projektarbejde
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
MUNDTLIG FREMSTILLING
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Karl Henrik Flyums model
Synopsis VIP3/2012.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Problemer eller udfordringer.
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Generel introduktion til EC
Problemorienteret projektarbejde
Udvidet problemformulering
Større Skriftlig opgave
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Problemorienteret projektarbejde
Synopsis VIP13 HH3.
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Projektopgave Problemstilling.
Interaktionsdesign E2007 Lektion 14 Om delrapport.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
SKABELON.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
SRO SKRIV!.
Naturfagsprøven BS
Fordybelse i et projekt
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
Læring gennem registrering og indberetning
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Kjeld Resen Projektarbejde og PowerPoint
1. Trin – Problemstilling
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
MUNDTLIG FREMSTILLING
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Føj gerne andre emner til, hvis de synes mere relevante for dig.
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Projektopgaven

Projektopgavens vej Overordnet emne er xxxx Brainstorm over delemner. Gruppedannelse omkring delemner Problemformulering/opstilling af problemstillinger til de valgte delemner Planlægning af det videre forløb frem til fremlæggelsen

Delemnet Delemnet skal have en tydelig sammenhæng til det overordnede emne Delemnet skal rumme en eller flere problemstillinger Emnet må ikke være for bredt og ikke for smalt Det skal være interessant for andre end jer I skal kunne arbejde på forskellige måder med jeres emne Der skal være mulighed for at finde information om emnet I skal ikke have arbejdet med det samme før Det er uhensigtsmæssigt at flere grupper arbejder med det samme delemne

Gruppedannelser En vellykket gruppesammensætning hviler bl.a. på, at: Gruppen sammensættes ud fra interesse om emnet Der er et nogenlunde ensartet fagligt niveau i gruppen Gruppemedlemmerne kan "svinge sammen" Gruppemedlemmerne skal være enige om ideer til problemstilling, produkt og fremlæggelse

Om problemformuleringen Delemnets problemstillinger skal indeholde: Faktaspørgsmål (hvad, hvilke, hvor, hvor mange) Forståelsesspørgsmål (hvorfor og hvordan kan det være…) Vurderingsspørgsmål (er det rimeligt/ er der noget der taler for..) Handlingsspørgsmål (hvad kan/ bør gøres og af hvem…)

Problemformuleringen består af et hovedspørgsmål, evt suppleret med flere underspørgsmål. Udtryk så præcist som muligt hvad I undrer jer over og gerne vil have svar på. Problemformuleringen skal være et styringsredskab undervejs.

Sådan laver I en problemformulering: Hjælpeark –” Spørgsmålstrappen” - I spørger jer selv: - Hvorfor er det sådan … - Hvordan kan det være, at … - Hvad er grunden til, at … eller: - Hvilke årsager er der til, at … …og så er I i gang. I sletter de sætninger, der kan besvares med ja, nej eller et ord. I skærer overflødige og meget omfattende synsvinkler væk og beholder kun det allermest vigtige.  

Problemstillingen Problemformulering er jeres styreredskab. I skal bruge den til jeres produkt og jeres fremlæggelse. En god problemformulering har et spændingsfelt eller en konflikt.

Husk……. I skal arbejde som den kritiske journalist, der graver et centralt problem frem, beskriver baggrunden og udstikker nogle løsninger. Det særlige er, at I ikke bare skal løse en opgave, I skal selv lave rammerne for opgaven og derefter løse den.

Logbogen Logbogen er personlig Logbogen indeholder beskrivelser af dit og gruppens arbejde hver dag Logbogen skal godkendes hver dag Logbogen skal indeholde overvejelser over konkrete forløb.( Jeg gør - jeg tænker - jeg vil ) Både tanker og handlinger. Logbogen er såvel en dagbog som en statusrapport. (Hvad gik godt og hvad gik skidt?) Logbogen skal indeholde beskrivelser af samarbejdet med alle samarbejdspartnere. Logbogen skal medbringes til vejledningssamtalen

Bedømmelse af projektopgaven Projektopgaven bedømmes ud fra et afkrydsningsark og der gives en karakter til hver elev. Følgende områder bliver vurderet Fagligt indhold Det forventes at der inddrages viden fra flere fag, og at I har overblikket til at udvælge den væsentlige faglige viden. Arbejdsprocessen fordybelsen I emnet, planlægning,indsamling af informationer og bearbejdning af emnet Produktet udtryksformen og fremlæggelsesformen Fremlæggelsen måden produktet bliver formidlet på. Sammenhæng mellem produktet og fremlæggelsen

Find hjælp på nettet Husk: I får udleveret en folder hvor mange informationer er givet Find hjælp på nettet Husk: "Det hårdeste arbejde er at gå og være doven” Jødisk ordsprog

Informationssøgning Litteratur - Søg først på skolebiblioteket Lokale bibliotek ( tjek åbningstider) Besøg ud af huset. (vær i god tid med aftalerne, vær velforberedt, så du ikke spilder andre menneskers tid—måske arbejdstid) Netadresser ( vælg officielle, kvalificerede og opdaterede sider)