Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Skabelse af dialogiske rum ”
Medarbejderudviklingssamtalen
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Uddannelse til tværfaglighed
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Introduktion Values Interweave ™. Når virksomhedens sætter fokus på sine værdier, så er ord sjældent nok til at få værdierne forankret.
Tværfaglig praksis nødvendighed og udfordring
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Afdelingsleder Pia Kofoed Jacobsen
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
De kommende 4 år – udfordringer for samarbejdet • Konference om samarbejde om psykisk syge den 16. juni 2010 Martin Lund – direktør i Region Hovedstadens.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Elisabeth Schjødt Laursen
Inklusion i Børneinstitution Højme
Introduktion Team Values Interweave ™. Når samarbejdet i et team skal styrkes, så er ord fra konsulenter eller ledere ikke nok.
Darum skole 4. november 2013.
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Det palliative tilbud set fra hospitalsafsnit og basisniveau
APRIL 2010 AARHUS UNIVERSITET PÆDAGOGER OG FAGRESSOURCER.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Landskursus for palliationssygeplejersker 2014
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Ledermøde Kolding Fjord – november 2014
Et fagligt løft af folkeskolen.
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
Ledelse og patientforløb Vicedirektør Bente Ourø Rørth Konference 6
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Konsultative praksisformer i PPR
AKT på Dybbøl Skolen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet.
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Det Tværgående Gravidsamarbejde ved Inge Olga Ibsen, Overlæge og leder af Familieambulatorierne, Region Syddanmark og Region Hovedstaden Carina Blomholt,
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Implementering af PALS
Refleksiv Praksis Læring
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde Sygeplejerskernes rolle i det tværprofessionelle samarbejde . Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde.
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
Metoden fælles beslutningstagning
PUK Et team af pædagogiske udviklingskoordinatorer i VVK C
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Strategiske pejlemærker
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just

Et tværfagligt møde Fælles fagligt ansvar og fælles retning – psykotiske børn Fire faggrupper – læger, sygeplejersker, pædagoger, husassistenter med forskellig faglig baggrund, opgaver og sprog Hverdagsliv- At få hverdagen til at hænge godt sammen for børnene og personalet i et respektfuldt miljø Billede af Morgens malet af Anna Birgitte Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just

Tværfaglig nødvendighed Den sundhedsfaglige praksis er blevet for kompleks til at faggrupperne overvejende kan arbejde i monofaglige spor Korte , intensive og ofte ambulante patientforløb kræver at indsatsen er velkoordineret og afstemt Når det tværfaglige samspil lykkes bliver patienterne mere tilfredse, der er bedre sikkerhed og bedre arbejdsmiljø for personalet Men det er en løbende læreproces at få tværfagligheden ”strikket” sammen Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just

Tværfaglig intelligens kræver … Engagement og viden Kulturforståelse Organisering og ledelse Kommunikation og facilitering Tværfaglig: Forpligtende samarbejde mellem forskellige faggrupper med fælles mål og opgaveløsning Intelligens: Kapacitet til at udnytte den eksisterende erfaring til at løse opgaver Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just

Fælles engagement – fælles visioner og viden At have en fælles faglig vision kan bære mange udfordringer Fælles - og forskelligt viden grundlag Følelsesmæssig interesse i at lade sig påvirke af andre Tværfaglighed kan skabe usikkerheder fordi det kan udfordre faglige domæner Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just

Fælles engagement – fælles visioner og viden – udfordringer og muligheder Visioner og fælles viden Forskningsbaseret/teoretisk viden og erfaringsbaseret viden Eks: Helhedsmodel – de 6 S ér på Hospice Forforståelser – hvad bør vi gøre , hvad er rigtigt og hvem gør hvad? Hvad er fælles for os – hvad er forskelligt, grænseflader Eks: Den diagnostiske samtale Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just

Kulturforståelse Fagenes historiske forudsætninger og institutionaliserede roller og positioner - og opbrud i positioner Indlæring af fagrollen sker gennem uddannelse og deltagelse i et monofagligt praksisfællesskab Tværfaglighed udfolder sig i grænsefelter mellem praksisfællesskaber Særlige sproglige koder i faggruppen - det faglige sprog og den faglige identitet er tæt forbundet Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just

Kulturforståelse og kulturmøder Hvem laver hvad ? Og hvorfor ? Hver faggruppe har sit særlige kompetencefelt, sprog og rutiner Vi skaber domæner for at bevare kontrollen Nogle opgaver befinder sig i et grænsefelt/gråzone Kunsten ar at bevare sin egen identitet og samtidig være fleksibel overfor andre Der skal skabes nye stier ! Eks: Den tværfaglige flisesti Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just

Organisering og ledelse Flerfaglig eller tværfaglig organisering ? Tværfaglig ledelse eller koordinering af ledelse Fælles rum/geografi Teams – tværfaglige eller flerfaglige Møder og konferencer Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just

Kommunikation og facilitering Problemløsning Den sædvane- lige måde eller sædvane- udfordrende ? Vil vi involvere os i hinandens forskellige perspektiver ? Konflikthåndtering Eks. Den lukkede dør Tværfaglige møder /konferencer Ofte her den tværfaglige indsats planlægges og evalueres hvordan faciliterer vi møderne så alle faglige perspektiver får plads ? Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just

Møder - at skabe et dialogisk rum Generelt hvor alle høres…. alle er forberedte… forhandlet form/proces… at turde facilitere mødet …. Eks: Den tværfaglige konference i hospice Redskaber – om at veksle mellem Tale og lytte-positioner (interview, reflekterende team,) At tale og at skrive Pauser Runder, refleksive pauser, reformuleringer Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just

Tværfaglige konflikter og resonans Forskellige faglige perspektiver støder sammen Når sproget og fordomme forstyrrer At udvikle perspektivbevidsthed Resonans – dissonans- nonans Mentalisering Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just

Tværfaglighed – at sy et flot nyt tæppe Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just