Malthe Stenstrup Hansen Bjergsnæs Efterskole

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Uretfærdig middag Begreber til introduktion. Lande i Nord og Syd Kaldes også industrilandene og udviklingslandene Eller I-lande og U-lande Den 3. verden.
Advertisements

Socialtilsyn Midt SL februar Socialtilsyn Midt – hvorfor er vi her? Vi gør en forskel for de mest udsatte borgere i Danmark! Vi garanterer, at der.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Privat beskæftigelse under pres personer Aktuel mangel på arbejdskraft – Demografisk tab af arbejdsstyrke Offentlig finansieret beskæftigelse.
Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf Erfaringer med forlagt undervisning i Australien på htx,
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
Velkommen til Frederiksberg Borgerliste Partistifter Frits Degner f
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Oplæg om Arbejdsglad Hvad gør os arbejdsglade?. Introduktion Yngre Læger har sat fokus på, hvad der giver medlemmerne en god arbejdsdag Medlemmerne har.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Pierre Bourdieus (1930 – 2002) Jan Christiansen Sosu Fyn.
Hvad er jeres kerneopgaver? Institutionen? Hvordan oplever du, at kerneopgaven i din organisation har ændret sig de sidste 5 år – og hvordan vil den forandres.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Jobcenterchef-seminar 27. september 2010 Resultatbaseret styring og forandringsteori v/vicedirektør Merete.
Folketinget JAN CHRISTIANSEN SOSU FYN. Folketinget og opbygning – De politiske partier i Folketinget er opbygget på forskellige måder.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Det gode liv og den etiske fordring
Portfolio eksamen Mit event bureau
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Bertel Haarder (Undervisningsminister) :
THY Business Breakfast.
Erfaring fra fire statslige arbejdspladser
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Oplæg om metoder Vejle 14. Januar 2010.
Den gode læge Yngre Lægers politik
Tema: Landdistrikter Arbejdsgruppe Regional Erhvervspolitik 18
Hvorfor resultatløn?.
Selvets kultur.
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Tro på dig selv - det gør vi
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
SFI’s forskning i handicap og beskæftigelse
Fælles ledelsesgrundlag
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Program for dagen Gennemgang af mål. De næste dage. Hvad er miljø.
«Men drives I af Ånden, er I ikke under loven» (Gal 5,18).
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
13. Ikke-finansielle rapporter
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Seminar om Fosforsyntese
Om forurening, produktion, forbrug og genbrug
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Personlighed og Kompetencer
SUMO - analyse.
Kulturmetropolen Festival & Events 2.0.
Økologiske sammenhænge
International økonomi for matematikere
Den viktige Nature The importance of Nature Anna Lilja Sævarsdóttir, forskoleleder i Tröllaborgir børnehave.
Region Midtjyllands opgave
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
BAI skolekonference 13. november 2018 Titeldias
Alle rettigheder forbeholdes
«Livets Ord» Februar 2019.
Erfaren Projekt- og Software konsulent til Professional Services
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
LAG Odder-Hedensted.
Vejbelysning – med og uden LED
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Manual til indsendelse af BUDGET
Økonomisk Bæredygtighed
Præsentationens transcript:

Malthe Stenstrup Hansen Bjergsnæs Efterskole Bæredygtig Udvikling Vi har ikke arvet Jorden efter vores bedsteforældre, men lånt den af vore børnebørn” Malthe Stenstrup Hansen Bjergsnæs Efterskole

Hvad forstås ved bæredygtig udvikling? Diskuter to og to

Video https://www.youtube.com/watch?v=S1zXGWK_knQ

Bæredygtig Udvikling – et forholdsvis nyt begreb (20-30 år) ”En bæredygtig udvikling er en udvikling, som opfylder de nuværende behov, uden at bringe fremtidige generationers muligheder for at opfylde deres behov i fare.” (Brundtland-rapporten 1987) ”Med bæredygtig udvikling menes der, at de forandringsprocesser, som finder sted i samfundet, skal have en kvalitet, der sikrer, at de er i stand til at opretholde et godt liv for os alle.” (www.bu.dk) Hvorfor er dette begreb opstået?

Hvad er bæredygtig udvikling? Bæredygtig udvikling er en vision om fremtiden, om hvordan vi forvalter fremtiden her og nu Bæredygtig udvikling er at tage ansvaret for resultaterne af det vi gør nu og her, men som har konsekvenser for andre til en anden tid og/eller et andet sted Bæredygtig udvikling handler om at skabe betingelser for det gode liv for os alle. Resultaterne af vores handlinger i dag vil uundgåeligt ramme andre på et andet tidspunkt eller et andet sted, og dermed have indflydelse på andre menneskers livsmuligheder

Endnu en måde at forklare det! Bæredygtig udvikling er at bruge Jordens resurser, på en måde der skaber balance mellem udnyttelse og beskyttelse, så vi ikke ødelægger vort livsgrundlag. En bæredygtig udvikling skal sikre menneskenes nuværende behov uden at forringe fremtidige generationers muligheder for at opfylde deres.

Hvorfor beskæftige sig med bæredygtig udvikling? Grundet det faktum, at vi alle gerne have, at vore børn, børnebørn og fremtidige generationer efter dem får mulighed for at leve et liv, som er mindst lige så godt og rigt, som det liv vi selv har mulighed for at leve. Beskæftiger i jer med bæredygtighed?

Bæredygtig udvikling I selve begrebet bæredygtig udvikling forudsættes der, at der er noget som skal bevares eller bringes videre frem i udviklingen – det kan være: · Det gode liv · Naturressourcerne · Naturen · De økologiske kredsløb · Sociale organisering · Kulturen · Økonomien

Faresignaler imod bæredygtig udvikling På en række områder kan vi iagttage faresignaler, der indikerer at den nuværende udvikling i vores samfund indebærer trusler imod mulighederne for, at vore fremtidige generationer vil kunne realisere deres ønsker om at leve et godt og rigt liv. Disse faresignaler har form af: Klimaforandringer Udtømmelse af naturressourcer Forurening Tab af natur og biodiversitet International ustabilitet og terror

Er det hele bare en kærlighedshistorie? https://www.youtube.com/watch?v=3ckTfXVAb1o

To og to Snak sammen om denne video: Hvorfor denne form for forretning/landbrug? Hvad er + og – Kunne i finde på at købe en andel?

Diskussion på klassen. Spis mindre kød? Spis dansk – Lokalt! Hvilke faresignaler er der på en antibæredygtig udvikling? Hvor bliver alt vores affald af? Er vi bæredygtige på BS, Hvordan, hvor, hvorfor? Kan vi gøre noget bedre?

FARITRADE? https://www.youtube.com/watch?v=XJqozHTsAhM

Rollespil Debatten: - Bæredygtighed - For og imod 5 skal forberede sig til en debat om bæredygtighed? Resten skal forberede spørgsmål til debatten og lave opgave.

Arbejde på klassen ”En baglæns historie” 5 forbereder debatten Resten forbereder spørgsmål ”En baglæns historie” + Beskriver vejen fra start til ”mine hænder” / forbrugeren.

De 5 debattører Producenten - Stor Arla producent.. Lokal bondemand - Mælke producent. Klimaforsker Greenpeace aktivist Forbruger - Efterskole elev.

5 forskellige tilgange til/aspekter af den bæredygtige udvikling Etisk Socialt Naturfilosofisk Økonomisk Retslig Det kan godt blive lidt langhåret, vi skynder os igennem ;)

Etisk Vi er bærere af en etik, der tilsiger os, at vi bør handle sådan at menneskeheden på lang sigt kan opretholde et godt liv i pagt med naturen.

Socialt Forestillingen om en bæredygtig udvikling indebærer også en forestilling om social retfærdighed. En retfærdighed der indebærer en rimelig fordeling af fordele og ulemper mellem generationer, så vi alle kan opleve rimelige levevilkår.

Naturfilosofisk I den almindelige opfattelse, som har præget industrisamfundenes udvikling, er naturen hovedsagligt blevet anset for at udgøre råstoffet for den tekniske udvikling af velstand og produktionskapacitet. Naturen ansås for at være så robust, at den og dens økosystemer kunne overleve alle de menneskelige indgreb og stadig vedblive med at forsyne os med de nødvendige ressourcer til vores udviklings projekt. Den bæredygtige udvikling må nødvendigvis forudsætte en anden holdning til naturen. Ud fra en bæredygtighedstilgang må det accepteres, at naturen er sårbar.

Økonomisk Der er brug for erfaringer og viden om, hvad der kan lade sig gøre indenfor de økonomiske rammer. Dertil er der behov for at opstille kvantitative mål, som gør det muligt at måle, om udviklingen over tid bevæger sig i en bæredygtig retning.

Retsligt For at et samfund skal kunne udvikle sig bæredygtigt, er det nødvendigt, at der eksisterer en bæredygtig retsorden, der sætter de legale rammer for borgernes handlinger. I forhold til bæredygtigheden kan det fx anses for at være ugyldigt at berige sig umådeholdent på andres bekostning, og derved fratage disse andre muligheden for et godt liv. Det kan også være ulovligt at beherske eller udnytte naturen på måder, som ikke er bæredygtig