Nye Efterskolelærere kursus Brogården

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Ideudvikling Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen.
Advertisements

En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
Åbent bord Den Kreative Platform
Energi- & Vandværkstedet
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Innovation og iværksætteri
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Den Kreative Platform I Skolen Uhæmmet anvendelse af viden fra børnehave til arbejdsplads Her starter slide showet efter introen og musikken stopper.
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Careerhub Den Kreative Platform
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Careerhub Den Kreative Platform 28/ v/Jonna Langeland Christensen
Modul 3B Ideudvikling med personanalogi + billed stimuli + ord stimuli.
Fagdidaktisk kursus i religion
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Videreudvikling af ide 2&2
Forberedelsen (Før undervisningen starter)
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Careerhub Den Kreative Platform 28/ v/Jonna Langeland Christensen
Forberedelsen (Før undervisningen starter)
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Innovations- karavanen Innovation – hvorfor? Samfundsudvikling – globale / lokale forhold kræver nytænkning. Udfordringer for UCN fx i form af færre.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Workshop Sund By Netværket
Modul 3D Ideudvikling med udfordringer som stimuli.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Den Kreative Platform I TIK 3
Modul 4A Ideudvikling 2&2 alene med en bunke blandede stimulikort (Spillet)
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
 Program for kurset Lektion 1 Hjemmearbejde Lektion 2
Den Kreative Platform I TIK 3
Modul 1 Rød løber (D). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Eksamensangst v. psykolog Mehrak Salimi Studenterrådgivningen CSS – november 2013.
Den Kreative Platform og Idefasen Træning af ideudvikling.
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
Den Kreative Platform Principper og 3D pædagogik Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Begrebsafklaring – fattigdom og ulighed
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Modul 1 Rød løber (C).
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Organisering af procesarbejde
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål

TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Øvelser til fremme af kreativ tænkning
Brain breaks.
hf – med fokus på sundhed, velfærd og innovation (VUF og UCD)
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
MEDvirk NU - en digital tjekliste til at nå i mål med arbejdsmiljøet
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Innovation.
Det Kreative Gruppearbejde (Standard du kan anvende til dine elevers gruppearbejde) Jonna Langeland & Søren Hansen, Aalborg universitet Find flere materialer.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentationens transcript:

Nye Efterskolelærere kursus Brogården 15.nov. 2016   Karin Skjøth Proceskonsulent Innovation & Partnerskaber mellem skoler og lokale aktører Kontakt: 61750740 / kskjoeth@gmail.com

Program og mål for i dag Mål: At I får en kort introduktion til metoderne og didaktikken fra Demokratisk Iværksætter. At I ved hvilke materialer, der ligger på Efterskoleforeningens hjemmeside. At I gennem praktiske øvelser får inspiration til, hvordan I selv kan anvende materialerne til et lignende projekt/undervisning på egne skoler.   Indhold: Gennem praktiske øvelser får I afprøvet principperne fra DKP samt Elevperspektivet fra Demokratisk Iværksætter Introduktion til principperne bag Den Kreative Platform. Gennemgang af slides til Demokratisk Iværksætter Indholdet af Demokratisk Iværksætter FIRE modellen som didaktisk grundlag Kort gennemgang af hjemmesidematerialerne fra Demokratisk Iværksætter. Hvad har det ført til: IBO og Refleksiv innovation – kort omtale.

Spilleregler

Telefoner, ure og bærbare, kaffedrikning mv. Er de største barrierer for din kreativitet Og en barriere for de andres kreativitet

Det er en ny måde at arbejde på Følg med og få en oplevelse Du vil lave mange fejl - det er meningen

Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises

Tæl 1-2-3 (træn fokus) Find sammen med en der har samme fløjtelyd I skal nu sammen tælle 1-2-3. Et tal hver af gangen. Fortsæt til jeg stopper jer. I skal nu skifte 1-tallet ud med klap : klap – 2 -3 I skal nu skifte 2 tallet ud med stamp i gulvet : klap – stamp – 3 I skal nu skifte 3 ud med dreje rundt

Yes – vi har lavet en fejl. Find sammen med en med samme sportsinteresser Stræk armene over hovedet og sig ”JEG HAR LAVET EN FEJL” (demonstrer først selv) Fortsæt og få dem til at hæve lydniveauet, indtil de råber Stå overfor hinanden og klap i en fortsat rytme på lår, i egne hænder og mod makkerens hænder - få alle med Vælg nu en kategori (f.eks. ”noget man kikker igennem”) – på skift udfylder I kategorien mens i klapper ved at sige JEG (på lår klap) SIGER (på klap i egne hænder ”ORDET”(på klap i makkerens hænder) ‐ Når der sker en fejl – Så råber I sammen‐ ”JAAA VI HAR LAVET EN FEJL” Den med lyseste øjne starter

Planlæg et undervisningsforløb sammen Find sammen med en med samme ølsmag Uddel ordkort Hvis nogen er kommet til at kikke på kortet, bytter de med en andens kort Planlæg et undervisningsforløb sammen ved på skift at blive inspireret af ét stimuli ad gangen Sig JA OG til alle makkerens ideer om ferien Demonstrer Den med højeste knipselyd starter

Træning: Person-analogi 3D CASE: Ny Indgang Find sammen med en der har samme farve transportmiddel Uddel “Personkort” Hvis nogen er kommet til at kikke på kortet, bytter de med en andens kort Hvis personen på kortet skulle udvikle en helt ny slags temaindgang til Brogården, hvilke ideer ville han så få? Hjælp hinanden med at få ideer Demonstrer Den med længste negle starter

Din ide. Under hvilket tema ville du gerne lave et projekt med en klasse? Post-it øvelse – tøm hovedet. En ide pr post-it.

Skriv flere ideer ned – en på hver post it. Ideudvidelser Skriv flere ideer ned – en på hver post it.

Hæng alle jeres idéer op Anvend kort 11 før næste slide vises

Ide-væg: Gå rundt enkeltvis, bliv forelsket i en idé Vælg én idé hver Vælg med hjertet

Idekonkretiserings-øvelse To rundkredse ( makker overfor hinanden) Fortæl dit tema til makker og fortæl hvordan at dine elever opnår interesse og forståelse for det tema, som du har valgt. Byt når jeg siger til. Træd skridt til højre – gentag øvelsen et par gange.

Gruppens viden i spil Gruppens viden i spil i forhold til indgåelse af eksterne partnerskaber. Gå til gruppe . Et gruppemedlem præsenterer sit tema (1 min) og hvordan eleverne kan opnå forståelse for temaet. Resten af gruppen videreudvikler på idékonceptet ved at tale om: ”Hvad nu hvis xx i forhold til eksterne partnere.” Idé-ejeren blander sig ikke I idéudviklingen, vedkommende er referent og lytter kun. Efter 2 minutter præsenterer den næste I gruppen sit idékoncept.

Endelig Ide formulering Implementerer nu de brugbare vinkler fra ”Hvad nu hvis øvelsen” i en endelig ideformulering. Færdiggør en beskrivelse af din kommende projektundervisning.

Aflevering/produkt I skal nu pitche jeres ide til projekt. Metode til pitch: https://www.youtube.com/watch?v=8gXFwD41 5Gk Øv pitch 2 min. Runde med pitch.

Grundlæggende principper på Den Kreative Platform. Grundtænkning i al innovations- og entreprenørskabsundervisning.

Læreren som procesfacilitator Gruppearbejde er en forsmået kunstart. Alt for ofte kastes elever ud i gruppearbejde uden nogen form for introduktion eller hjælpemidler til gruppedynamikprocessen = de dygtige elever arbejder, de dominerende taler hele tiden og de svage forsøger at hænge på, men lærer ingenting. (Darsøe) I entreprenørskabsundervisning træder læreren frem i processen af gruppearbejdet og fokuserer mindre på indholdet.

Den Kreative Platform Principper og 3D pædagogik

Uhæmmet anvendelse af viden Motivation til at ville Viden om det man ikke kender Skab energi og gejst Koncentration til at kunne Fjern barrierer for koncentration Skab fokus Tryghed til at turde Skab et rum hvor fejl er godt – det fuldendte projekt er måske ikke målet i sig selv.

Horisontal Tænkning Den Kreative Platform skaber Uhæmmet anvendelse af viden at indføre Horisontal Tænkning: Hjælper deltagerne til at bryde fri af deres mønstre Fokuserer på anvendelse af viden på tværs Undgår at sætte mønstre der begrænser deltagernes evne til at være kreative Anvender kreative teknikker til at fremme ideudvikling

Når ting (viden) sættes direkte sammen

Hvad får man her?

Opgave Fokusering Der må aldrig fokuseres på deltagere, hverken enkeltvis eller som gruppe Der skal kun fokuseres på selve opgaven Så man tillader ikke tid/sted/rum til at socialisere eller snakke om hvad man skal lave i weekenden Ved at gøre det let at engagere sig i opgaven, vil det blive let for deltageren at blive opgave fokuseret

Fokus og viden Vi associerer altid i forhold til vores fokus Opgavefokus bliver derfor afgørende for relevansen af den viden vi henter frem gennem horisontal tænkning

Sindet er fyldt med forstyrrende tanker der skaber konkurrerende fokus frikvarter Er jeg god nok? SMS Opgaven ØV – min sko Jeg må hellere støtte Kajs ide Dårlig ide

Hvad sindet er fuldt af Frygt (det kan jeg sikkert ikke finde ud af) Bedømmelser (Jeg får dårlige ideer) Refleksioner (Det han siger betyder at …) Vanetanker (Kommer kaffen snart?) Påmindelser (Husk mors fødselsdag)

Parallel Tænkning (samme fokus til samme tid) Alle deltagere følges ad i hvert trin af processen Deltagerne skal kun tænke på hvad de laver nu Fortid og fremtid skal mentalt fjernes Alle snakker om det samme på samme tidspunkt Når vi er færdige med en opgave, er den væk Sindet bliver holdt I hånden og beroliget Én opgave – én deadline

Undgå konkurrerende fokus Sikke det regner I dag… Undskyld jeg kom for sent Der er snart frikvarter Måske har nogle af jer hørt det før Forbliv nærværende og hold opgavefokus

Ingen oplevet Bedømmelse Mellem deltagere Mellem deltager og underviser Af Ideer/output Af processen/arbejdsformen Af faglighed, kultur eller social struktur

Når man oplever sig bedømt Er man styret af frygt Tager man sine faglige, sociale og kulturelle masker på for at beskytte sig Kan man ikke deltage fuldt ud Begrænses ens vidensanvendelse til det konforme

3D cases 3D cases er øvelser der anvender både sprog, krop og indstilling til at Fastholde opgavefokus Træner de(n) kompetence(r) der er brug for lige nu Giver kroppen energi til at sige JA

Links Den kreative Platform ; http://denkreativeplatform.dk/ http://www.uva.aau.dk/CPL+(Creative+Platform +Learning)/ www.efterskoleforeningen.dk/demokrati ’Innovative Elever’, Lilian Rohde og Anja Lea Olsen http://www.akademisk.dk/innovative- elever-undervisning-i-fire-faser