Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Careerhub Den Kreative Platform

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Careerhub Den Kreative Platform"— Præsentationens transcript:

1 Careerhub Den Kreative Platform
29/8-2013 v/Jonna Langeland Christensen

2 Program Dag 1 Oplevelse af Den Kreative Platform
Principper og metoder bag Den Kreative Platform Dag 2 Flere kreative metoder Mere teori Faglighed og Den Kreative Platform Hvor anvendes Den Kreative Platform Udvikling af egne undervisningsforløb

3 Billede der vises mens du laver 3D cases
Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises

4 3D CASE: Tæl til 3 Rejs jer  Find sammen to & to med en der har samme fløjtelyd som dig selv   I skal nu sammen tælle Et tal hver af gangen. I fortsætter med at tælle forfra indtil jeg stopper jer I skal nu skifte 1-tallet ud med klap. I skal fortsætte med klap – 2 – 3 indtil jeg stopper jer I skal nu skifte 2-tallet ud med stamp i gulvet. I skal fortsætte med klap – stamp i gulvet – 3 indtil jeg stopper jer I skal nu skifte 3-tallet ud med ryste hovedet. I skal fortsætte med klap – stamp i gulvet – ryste hovedet indtil jeg stopper jer Hver runde skal vare ca. 30 sekunder

5 Sid ned

6 Den Kreative Platform Horisontal Tænkning Opgave Fokus Parallel
Ingen Bedømmelse Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden

7 Uhæmmet anvendelse af viden
Fokus og åbenhed over for det nye Opgave fokus Parallel tænkning Ingen oplevet bedømmelse Horisontal tænkning

8 Generisk procesmodel for Den Kreative Platform
Forberedelsen 1 Den Røde Løber Opgaven gives Uhæmmet anvendelse af viden (fase 4+5) Den Blå Løber At kunne sige JA OG 2 3 6 Træning i Horisontal tænkning

9 1 – 2 - gruppe

10 Gruppen som ressource til eget idékoncept Ctr Fælles idékoncept

11 Videndeling ctr Radikal nytænkning

12 Principper og udfordringer
Tilfældige ctr velovervejede

13 Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli
Modul 3 Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli

14 PRINCIPLE-STIMULI

15 Billede der vises mens du laver 3D cases
Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises

16 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap)
Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser som dig selv Stræk armene over hovedet og sig ”JEG HAR LAVET EN FEJL” (demonstrer først selv) Fortsæt og få dem til at hæve lydniveauet, indtil de råber Stå overfor hinanden og klap i en fortsat rytme på lår, i egne hænder og mod makkerens hænder - få alle med Vælg nu en kategori (f.eks. ”noget man kikker igennem”) – på skift udfylder I kategorien mens i klapper ved at sige JEG (på lår klap) SIGER(på klap i egne hænder ”ORDET”(på klap i makkerens hænder) ‐ Når der sker en fejl – Så råber I sammen‐ ”JAAA VI HAR LAVET EN FEJL” Den med lyseste øjne starter

17 3D CASE: Ting mødes Samme makker
Tag hver en ting i TINGPOSEN (du anbringer en pose med mange ting midt på gulvet) Nu mødes de to ting.hvert par har, og på skift skal I få én ide til, hvordan man kunne forbedre sin egen ting med inspiration fra den andens ting I må gerne hjælpe hinanden Demonstrer Den med de længste strømper starter Når I er færdige finder I en ny makker og gør det samme med de to ting der nu mødes

18 3D CASE: Praktikeren og filosoffen
Find sammen to & to med en der har samme håndtemperatur på nuværende tidspunkt som dig Den ene er praktiker og siger noget konkret/praktisk (SKO) Den anden er filosof og siger noget principielt/abstrakt (FODTØJ) I skiftes til at sige ét ord der hhv. er et praktisk eksempel eller et princip ift. Det den anden lige har sagt Praktikeren sidder ned på gulv/stol Filosoffen står op Hvis I går i stå starter praktikeren altid med et nyt ord Den med længste bukser er praktiker og starter

19 3D CASE: Finde principper
Gå rundt i lokalet og peg på ting Når du peger på en ting så SE den og HØR hvad det er ved at sige det højt til dig selv. Demonstrer det og lad øvelsen kører ca 1. Minut før du stopper dem Nu gør du det samme med den forskel at du SER hvad du peger på og SIGER/HØRER noget det IKKE er ‐ f.eks. ser en stol og siger høreapparat. Demonstrer det og lad øvelsen kører ca 1 minut før du stopper dem Nu peger du – SER hvad det er og SIGER/HØRER hvilket PRINCIP, der ligger bag ved det – f.eks. se en stol og sig møbel eller kropsaflastning. Demonstrer og kør øvelsen 2-3 minutter

20 3D CASE: Tøm ting for principper
Find sammen to & to med en, der har samme højde som dig selv I skiftes til at pege på en ting I hjælper hinanden med at komme på så mange principper ved den ting som muligt Når I ikke kan komme på flere principper, peger den anden på en ting Demonstrer Den med kortest hår starter med at pege på en ting

21 Sid ned

22 Når ting (viden) sættes direkte sammen

23 Ting (idéer) kan sættes direkte sammen

24 Anvend principper til at få nye idéer – tilføj “hukommelse” til en burger
Burgen fortæller når den er for gammel Burger der afslører kalorieindhold Afhængighed af burgere

25 Hvad sker der når man “hælder” hukommelse I en kniv?
Anvend kort 28 før næste slide vises

26 Billede der vises mens du laver 3D cases
Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises

27 3D CASE: Ting mødes (anvend principper)
Find sammen to & to med en der har den modsatte håndtemperatur af dig selv Tag hver en ting i TINGKASSEN (du anbringer en kasse med mange ting midt på gulvet) Nu mødes de to ting hvert par har, og på skift skal I få én ide til hvordan man kunne forbedre sin egen ting VED AT ANVENDE ET PRINCIP fra den andens ting – Nævn først princippet og anvend det så. I må gerne hjælpe hinanden Demonstrer Den med de lyseste strømper starter Når I er færdige, finder I en ny makker og gør det samme med de to ting, der nu mødes

28 Sid ned

29 Deltagerne sætter sig i hesteskoen
Medbringer post-it og kuglepen

30 Husk hovedpointerne I jeres idékoncept
Hvordan gøres det mere interessant at vente på bussen

31 Tilføj princippet om “transparens”

32 Tilføj princippet om ”vibration”

33 Tilføj princippet om “rotation”

34 Tilføj princippet “oppustelig”

35 Sid ned I jeres grupper

36 Gruppearbejde Sæt jer i jeres grupper og find jeres koncept frem (flip-over) I skiftes til at læse en post-it op. Hvor efter gruppen i fællesskab indarbejder de nye idéer i konceptet. Den med mindst fod starter med at læse en post-it op.

37 Præsentation af ide-koncepter

38 Horisontal tænkning og principper

39 Idéer er transparente Hvad er princippet bag idéen?
Anvend princippet til at “kikke bagved” idéen og få øje på andre “verdener” hvor problemet allerede er løst Overfør viden fra de andre verdener

40 Løs aldrig et problem på samme abstraktionsniveau som det eksisterer på

41 Allergi Maske Allergi medicin Næse-filter

42 Allergi Ingen partikler i luften Separerer partikler fra luften
Undgå allergisk reaktion Industriel støvopsamler

43 Allergi Industriel støvopsamler Negev-Tornado, Israel (ekspert) Cyklon
Brug princippet “Cyklon”

44 Allergi • 95% effektivitet for partikler •Indsug skaber cyklon effekt
“”Healthy Breath Filter” - indsat i næseboret • 95% effektivitet for partikler • Lav modstand ved indånding • Pris $2 for 40 stk.. • Patent: USA, EU, Japan, Kina •Indsug skaber cyklon effekt • vægen filtrerer • indhalleringen driver maskinen

45 Horisontal Tænkning (Eksempler)
Henry Ford Velcro Kuvøsen ABS til biler Limpistolen der ikke limer sig selv

46 Det horisontale spring og hjem igen
Praktisk niveau Horisontalt (løsnings)princip Faktuel opgavedefinition Abstrakt niveau Principiel opgavedefinition Horisontal søgning Horisontal transfer

47 Løs et problem med horisontal transfer
Det principielle I opgaven Hvad siger “filosofen”? 2 1 Hvem er “eksperterne”? Overfør principperne 3 Opgaven Hvilke principper bruger eksperterne I de andre verdener”? 4

48 Horisontal tænkning er en måde at tænke på
Efter nogen tids træning anvendes den horisontale viden ligeså ubesværet som den vertikale viden …og uden at skulle tælle til 

49 Hvorfor horisontal tænkning?
For at få mere (horisontal) viden til rådighed, når man skal løse en opgave eller forstå noget nyt I stedet for standard (kendte) løsninger finder man nye I stedet for (kun) at anvende faget/bogens viden til at forstå noget nyt, kan man anvende AL sin viden

50 Den Kreative Platform i praksis

51 Hvor anvendes Den Kreative Platform
Produkt- og serviceudvikling Arbejdsmiljø Gruppearbejde Undervisningsplatform for faglig læring

52 1. Produkt- og serviceudvikling
Camp – 1 eller 2 døgn 4 timer (Tek.Nat.Basis) 2 timer (Aalborghus Gym.) Ikast – Brande Kommune SOSU-Fyn

53 2. Arbejdsmiljø Post Danmark Den gode arbejdsdag Selvledende teams

54 3. Gruppearbejde Erfaring med at arbejde på Den Kreative Platform og spilleregler for gruppearbejdet

55 Idé-udvikling light i grupper 1
Opgavefokus (sluk mobil og PC, drop smalltalk m.m) Paralleltænkning. (Følges ad i processen og adskil idéudvikling, vurdering, realisme, beslutninger og føleri) Ingen bedømmelse (alle idéer er interessante og det er tilladt i beslutningsfasen at fravælge ens egen idé) Aftal spilleregler og processen (ingen diskussioner undervejs)

56 Idé-udvikling light i grupper 2
Fælles og entydig opgaveformulering Giv plads til individuel idégenerering (evt. vha stimulikort) Udvikkel på idéerne 2 & 2 inden hele gruppen giver input. Idéudvikel på en idé af gangen (runde om bordet) Noter ned undervejs (idéstreng incl. ”nyt bud”) Anvend Ding-man (både til at holde fokus og gøre obs på når der siges nej til en idé)

57 4. Undervisningsplatform for faglig læring

58 Hvordan kommer fagligheden med I den uhæmmede anvendelse af viden?
Ide peger på manglende viden Viden bringes I spil I form af principper Faglig refleksion over ideer Faglig læring – Eleven associere sin for-forståelse til fagets viden

59 Ide peger på manglende viden
Eksempel fra Balonga materialet Elefanter som pumpesystem Elefant som tranportabel beholder Elefantens anatomi Elefanten som nyttedyr

60 Viden bringes I spil I form af principper
Eksempel “Undervisning I demokrati”, hver grupper har en øde ø, hvor de bygger et samfund op, herunder styreform De demokratiske principper med som stimuli I fase 5 De demokratiske principper kommer til at indgå I ø- samfundets styreform

61 Faglig refleksion over ideer
Eksempel fra “undervisning I demokrati” Øsamfundenes styreform sammenlignes med “den danske model” I en refleksiv proces der følger efter den kreative proces.

62 Eksempel på anvendelse af horisontal viden i undervisningen http://www

63 Forklaring til videoen
Eleverne ved intet om EU på forhånd Eleverne anvender kun den viden de allerede har (om alle mulige andre sammenhænge hvor mennesker mødes) Der gives ingen faglige input undervejs Undervejs inviteres eleverne til at anvende deres horisontale viden til at stille og svare på spørgsmål (f.eks. Fra fester eller familiesammenkomster)

64 Faglig læring Eksempel:Begrebsdefinition

65 Billede der vises mens du laver 3D cases
Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises

66 Rød løber Tæl 1 -2 – 3 Radiobil Stork, frø, gravid kvinde
Planlæg en byfest med billedstimuli

67 Sid ned

68 Hvor kender du ”Demokrati” fra?

69 Tøm hovedet for idéer individuelt
Skriv alle dine idéer ned Én idé pr post-it

70 Billede der vises mens du laver 3D cases
Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises

71 Go dav min far sikken hat du har
Delatgerne stilles op i to cirkler med ansigterne mod hinanden Sammen siger alle Go dav min far … og træder et skridt til højre De står nu overfor en ny makker Eleverne deler viden om hvor det kender demokrati fra og hvorfor det er demokrati Den I den inderste cirkel starter Der skiftes plads så mange genge man ønsker det

72 Hvor kender du demokrati fra og hvorfor er det demokrati?

73 Begrebet ”Demokrati” 3D – go dav min far (deler viden om hvor de kender demokrati fra og hvorfor det er demokrati?)

74 Hvad er demokrati?

75 3D – 2 & 2 – skriv på gule sedler HVAD demokrati er?
Begrebet ”Demokrati” 3D – 2 & 2 – skriv på gule sedler HVAD demokrati er?

76 Post-it med hvad demokrati er hænges op, kategoriseres og læreren præsenterer fagets svar (Det springer vi over nu)

77 Billede der vises mens du laver 3D cases
Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises

78 Træning: JA, OG… 3D CASE: Hvad sker der så? (tegneserien)
Find sammen to & to med en der har samme ”gå i seng tider” som dig selv I står i det første billede i en tegneserie oven på Joakim Von Ands guldmønter i hans pengetank – Supermand er ved at løfte taget af… Den ene starter med at sige ”Se supermand løfter taget af” og spørger så makkeren ”Hvad sker der så?” Tag sammen et skridt ind i næste billede På skift fortæller I, hvad der sker i næste billede og slutter med at spørge den anden: ”Hvad sker der så?” Demonstrer Den med mest sort tøj på starter med at sige “Se supermand…

79 Begrebet ”Demokrati” Eleverne anvender begrebet
3D – 2 & 2 – Hvad nu hvis der blev indført demokrati i føtex – Hvad sker der så?

80 Sid ned

81 Fag: samfundsfag Klassetrin:
Opgave/Spørgsmål: Hvor kender du demokrati fra? Læreren åbner op Eleven får ideer Fra ideer til forståelse Individuelt – tøm hovedet + evt. billedstimuli Go dav min far… - Dele eksempler + hvorfor er det demokrati 2 & 2 – Hvad ER demokrati? Eleverne hænger post-it op Kategoriserer svarene og Præsenterer fagets svar ift elevernes svar Eleverne anvender begrebet i ”Hvad sker der hvis der blev indført demokrati i Føtex (3D - skovturen) Læringsmål: At forstå begrebet ”demokrati” Faglig læring på Den Kreative Platform

82 Materialer til Den Kreative Platform

83 www.uva.aau.dk\Den+Kreative+Platform Værktøjskassen
Stimulikort / træningskort: billedstimuli, ordstimuli, personanalogier, udfordringer, principper Spillet: Klassesæt med 15 forskellige bunker spillekort. Hvert spillekort har enten et billede, et ord, en person, en udfordring eller et princip.

84 www.uva.aau.dk\Den+Kreative+Platform Færdige undervisningsforløb
Undervisningsmoduler du selv kan sammensætte efter behov 3D cases Online forelæsninger om Den Kreative Platform Bøger og artikler

85 Hvor i din undervisning kan du anvende Den Kreative Platform?
Individuel opgave


Download ppt "Careerhub Den Kreative Platform"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google