Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar 05.10.2016 Kommune: Institutioner: Daycare Nord Lærkereden, Paletten og Apoteker Norgaards Børnehave
Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar 05.10.2016 Afviklede aktiviteter: DaycareNord – Resen: 68 ældste børn De 3 bukke bruse Kunstner: Agnieszska Podaczarska JobSwop med Charlotte Dahl Jespersen Lærkereden, Paletten og Apoteker Norgaards Børenhave: 50 ældste børn Musikken som fælles sprog Kunstner: Skive Musikskole http://skivemusikskole.dk/ Legepladsen ”gentænk” Kunstner: Poul E. Nielsen http://www.artcoregallery.dk/
Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar 05.10.2016 Dokumentation: Film om de 3 bukke bruse Refleksioner og narrativer fra musikforløbet
Allans film
Musik som et fælles sprog
Vores ”undringer”… den røde tråd i projektet Kan musik være et middel til at koble følelser og udtryk? På hvilken måde kan musik stimulere til sprogstimulering? Kan musik være en inkluderende aktivitet? Hvordan får børnene øje på hinanden? – styrke sammenholdet i børnegrupperne? Hvordan kan musik blive et tilbud på lige fod med andre hjemme i børnehaven? Kan musik være med til at fremme nøgleord som ”eksperimenterende, medskabende, nysgerrighed, legende” hos det enkelte barn? Hvordan kan vi bruge det vi har lært i andre sammenhænge?- hvordan formidler vi det videre? Hvordan inspirerer vi til at turde det, vi ikke troede vi kan? Hvordan skaber vi rum til refleksion?
Et narretiv… som dokumentation Musik som fælles sprog er et fantastisk projekt for institutioner. Det egner sig godt som fællesnævner for institutioner, der skal arbejde sammen. Musik er for alle og kan bruges af alle. Vi har set børn med meget lidt sprog blomstre i sociale sammenhænge, som vi ikke før har set. Børn ser nye/andre sider af hinanden og finder sammen på kryds af kulturer og institutioner. Er planlægning og struktur på plads, er vores oplevelse alt i alt at musik er et fantastisk bindemiddel mellem mennesker og et super godt værktøj til dannelse af både faglige, kulturelle og sociale relationer. En afrikansk pige for hvem det har været en kæmpe oplevelse at være med i projektet på musik'slottet', som hun døbte det, første gang hun så stedet. Hun spørger dagligt, om vi snart skal på musik'slottet', også efter at vi har holdt afslutningsfest. Vi fortalte hende, at det jo var slut med at komme på musikskolen for denne gang, - hvorefter hun spontant udbryder: " Åh bare de ikke glemmer os"! Det at møde børn, der glæder sig så meget til en begivenhed har en utrolig afsmittende effekt på os voksne. Det har til tider været lidt hårdt rent praktisk, at få til at hænge sammen i institutionens dagligdag, men det har været al besværet værd, når vi har set lyset i rigtig mange børneøjne Det har derudover også været meget inspirerende både for børn og voksne, at arbejde sammen med andre institutioner og dygtige kunstnere. Det har givet os god mulighed for at udveksle synspunkter og ideer til det pædagogiske arbejde.
…..Projektet gjorde os stolte…og gav os lyst til at formidlede vores budskab til andre.
Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar 05.10.2016 Erfaringer at bringe videre: En udfordring at reflektere umiddelbart efter aktionen… en praktisk udfordring. Vi reflekterede primært under aktionen. En grundig afstemning med kunstneren…. Nogle kommer med et færdigt program, andre indtager et mere undersøgende perspektiv i børnehøjde Gensidighed - pædagogerne og kunstner skal være nysgerrige på hinandens tilgang og forudsætninger Når flere institutioner arbejder sammen skal der skal afstemmes forventninger på tværs af institutionerne inden, under og efter projektet Stor værdi i at arbejde på tværs af institutioner – opleve forskellighed (pædagogik, fysiske rammer) Engagerede pædagoger og kunstner giver engagerede børn Børn har en æstetisk sans Når aktionen afvikles i institutionen har det en afsmittende virkning på øvrige børn At kunstneren ser børnene med andre øjne, er en berigelse for pædagogernes syn på barnet Jobswop er en god ide, der kan udvikles mere – en person uden ”ansvar” der er ”oveni” normeringen og kan have en særlig ro og nærvær Samspillet mellem proces og produkt gav anledning til drøftelser blandt pædagogerne
Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar 05.10.2016 Kommende aktiviteter: Paletten, Lærkereden og Apoteker Norgaards Børnehave har netop afsluttet ”Legepladsen gentænk” Fokus har bl.a. været huler, landart, skulpturer, nye rum i kendte rum…. ud fra et barneperspektiv, hvor de voksnes ideer blev drejet 180 grader, når børnenes øjne kom på… I 2017 vil de 4 institutioner arbejde med ”LIVET” som omdrejningspunkt for de aktioner, der tages udgangspunkt i…. Sandsynligvis noget med at arbejde med kroppens sansning og udtryk… måske sammen med et teater.
Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar 05.10.2016 Hvordan kan EK være med til at gøre en forskel?: Øget fokus på hvad kunst kan og gør for børn, voksne og forældre. Læring for både børn og voksne i parallelle processer Nyt perspektiv på arbejdet med inklusion Nyt læringsmiljø gav mulighed for at se nye sider af særligt nogle børn De voksne har også arbejdet med nye kunstneriske sider af sig selv Undringsspørgsmål kvalificerer aktiviteten. De åbner blikket for løbende forandringer i processen. (se næste slide)
”Modeller” der spiller sammen Aktionslæring er en spændende metode, som vi har ind tænkt i vores nuværende arbejde med 7 kanten…. Gør den mere dynamisk