Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Danehofskolens værdigrundlag
Hjerterum og opsøgende funktion
Set i forældreperspektiv
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Natur og science i børnehøjde.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Program Velkomst – Allan Nyt fra matriklen – Allan og Lars
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Forældremøde X årgang.
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Jeg støtter barnet ved:
Måltidet – lyst og fællesskab
Inklusion i Børneinstitution Højme
Fælles forældremøde Thurø
Hvad render vi rundt og laver?
Den lille Skoles vision 6. Skolens medarbejdere. 6. Skolens medarbejdere (bestyrelsens formulering) ”Medarbejderne agerer i overensstemmelse med skolens.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Den gode vuggestue - om pædagogisk arbejde med små børn
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
2 SPROGINSTALLATIONER LOUISE WITTIG 27. NOVEMBER 2014.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
 Høj faglighed (pædagogisk kvalitet)  Ledelse  Organisering/mindre børnegrupper  Fra værested til lærested  Leg  Forældreinddragelse/fremtidens familieliv.
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
EVALUERING AF LÆREPLANER REGNBUEN Kulturelle udtryksformer og værdier.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar
Den pædagogiske læreplan
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Essay.
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Inspirationsworkshop med fokus på
Strategiske pejlemærker
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar 05.10.2016 Kommune: Institutioner: Daycare Nord Lærkereden, Paletten og Apoteker Norgaards Børnehave

Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar 05.10.2016 Afviklede aktiviteter: DaycareNord – Resen: 68 ældste børn De 3 bukke bruse Kunstner: Agnieszska Podaczarska JobSwop med Charlotte Dahl Jespersen Lærkereden, Paletten og Apoteker Norgaards Børenhave: 50 ældste børn Musikken som fælles sprog Kunstner: Skive Musikskole http://skivemusikskole.dk/ Legepladsen ”gentænk” Kunstner: Poul E. Nielsen http://www.artcoregallery.dk/

Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar 05.10.2016 Dokumentation: Film om de 3 bukke bruse Refleksioner og narrativer fra musikforløbet

Allans film

Musik som et fælles sprog

Vores ”undringer”… den røde tråd i projektet Kan musik være et middel til at koble følelser og udtryk? På hvilken måde kan musik stimulere til sprogstimulering? Kan musik være en inkluderende aktivitet? Hvordan får børnene øje på hinanden? – styrke sammenholdet i børnegrupperne? Hvordan kan musik blive et tilbud på lige fod med andre hjemme i børnehaven? Kan musik være med til at fremme nøgleord som ”eksperimenterende, medskabende, nysgerrighed, legende” hos det enkelte barn? Hvordan kan vi bruge det vi har lært i andre sammenhænge?- hvordan formidler vi det videre? Hvordan inspirerer vi til at turde det, vi ikke troede vi kan? Hvordan skaber vi rum til refleksion?  

Et narretiv… som dokumentation Musik som fælles sprog er et fantastisk projekt for institutioner. Det egner sig godt som fællesnævner for institutioner, der skal arbejde sammen. Musik er for alle og kan bruges af alle. Vi har set børn med meget lidt sprog blomstre i sociale sammenhænge, som vi ikke før har set. Børn ser nye/andre sider af hinanden og finder sammen på kryds af kulturer og institutioner. Er planlægning og struktur på plads, er vores oplevelse alt i alt at musik er et fantastisk bindemiddel mellem mennesker og et super godt værktøj til dannelse af både faglige, kulturelle og sociale relationer. En afrikansk pige for hvem det har været en kæmpe oplevelse at være med i projektet på musik'slottet', som hun døbte det, første gang hun så stedet. Hun spørger dagligt, om vi snart skal på musik'slottet', også efter at vi har holdt afslutningsfest. Vi fortalte hende, at det jo var slut med at komme på musikskolen for denne gang, - hvorefter hun spontant udbryder: " Åh bare de ikke glemmer os"! Det at møde børn, der glæder sig så meget til en begivenhed har en utrolig afsmittende effekt på os voksne. Det har til tider været lidt hårdt rent praktisk, at få til at hænge sammen i institutionens dagligdag, men det har været al besværet værd, når vi har set lyset i rigtig mange børneøjne Det har derudover også været meget inspirerende både for børn og voksne, at arbejde sammen med andre institutioner og dygtige kunstnere. Det har givet os god mulighed for at udveksle synspunkter og ideer til det pædagogiske arbejde.

…..Projektet gjorde os stolte…og gav os lyst til at formidlede vores budskab til andre.

Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar 05.10.2016 Erfaringer at bringe videre: En udfordring at reflektere umiddelbart efter aktionen… en praktisk udfordring. Vi reflekterede primært under aktionen. En grundig afstemning med kunstneren…. Nogle kommer med et færdigt program, andre indtager et mere undersøgende perspektiv i børnehøjde Gensidighed - pædagogerne og kunstner skal være nysgerrige på hinandens tilgang og forudsætninger Når flere institutioner arbejder sammen skal der skal afstemmes forventninger på tværs af institutionerne inden, under og efter projektet Stor værdi i at arbejde på tværs af institutioner – opleve forskellighed (pædagogik, fysiske rammer) Engagerede pædagoger og kunstner giver engagerede børn Børn har en æstetisk sans Når aktionen afvikles i institutionen har det en afsmittende virkning på øvrige børn At kunstneren ser børnene med andre øjne, er en berigelse for pædagogernes syn på barnet Jobswop er en god ide, der kan udvikles mere – en person uden ”ansvar” der er ”oveni” normeringen og kan have en særlig ro og nærvær Samspillet mellem proces og produkt gav anledning til drøftelser blandt pædagogerne

Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar 05.10.2016 Kommende aktiviteter: Paletten, Lærkereden og Apoteker Norgaards Børnehave har netop afsluttet ”Legepladsen gentænk” Fokus har bl.a. været huler, landart, skulpturer, nye rum i kendte rum…. ud fra et barneperspektiv, hvor de voksnes ideer blev drejet 180 grader, når børnenes øjne kom på… I 2017 vil de 4 institutioner arbejde med ”LIVET” som omdrejningspunkt for de aktioner, der tages udgangspunkt i…. Sandsynligvis noget med at arbejde med kroppens sansning og udtryk… måske sammen med et teater.

Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar 05.10.2016 Hvordan kan EK være med til at gøre en forskel?: Øget fokus på hvad kunst kan og gør for børn, voksne og forældre. Læring for både børn og voksne i parallelle processer Nyt perspektiv på arbejdet med inklusion Nyt læringsmiljø gav mulighed for at se nye sider af særligt nogle børn De voksne har også arbejdet med nye kunstneriske sider af sig selv Undringsspørgsmål kvalificerer aktiviteten. De åbner blikket for løbende forandringer i processen. (se næste slide)

”Modeller” der spiller sammen Aktionslæring er en spændende metode, som vi har ind tænkt i vores nuværende arbejde med 7 kanten…. Gør den mere dynamisk