Dilemmaer i organiseringen af det samlede mobilitetssystem

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen?
Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011.
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Dansk Skovforenings foretræde for Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg 25. november 2009.
Erfaring med udvikling af decentral spildevandsløsning
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Udviklingstendenser i dansk byggeri – kan vi inspireres fra udlandet?
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
Ressourceoptimering og vurdering af kemi i produkter – To værktøjer Maria Strandesen FORCE Technology ReThink Business/Region Midtjylland 29. nov 2012.
Mobilitet og personbefordring i landdistrikter
En attraktiv by med høj mobilitet: Hvordan baner vi vejen?
Infrastruktur om gasstationer - Partnerskab mellem Fredericia kommune, Tide busser og Bionaturgas Danmark.
Samlet udbud - Hvad er det?
Strategiplanen er fundament og retning.
Teknologi, erfaring og EU rammer Søren Rasmussen, Sund & Bælt Senior Specialist Toll systems Høringsseminar om trængsel og kørselsafgifter,
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
Arbejdsmiljørådgivningen i det nye reguleringsparadigme
Indledning, præsentation, baggrund
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Folkebibliotekernes ebogsservice eReolens strategi for e-bøger Danmarks Biblioteksforenings Årsmøde 28. marts 2014.
Udlicitering Hvorfor er det så svært? 12. juni 2008 Johs. Due.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Modernisering af den offentlige sektor … og indflydelse på medarbejdernes opgaver og positioner i pædagogisk praksis Lars Christensen / Professionshøjskolen.
Trafikselskab i Region Midtjylland Udvalg for regional kollektiv trafik og infrastruktur 15. Marts 2006.
Oplæg om den danske kommunalreform v/ Ole Glahn, Det Radikale Venstre
Stedet som indgang til digital forvaltning
Udlicitering af grøn drift
Trafikdage på Aalborg Universitet 28. august 2006 Velfærdsgevinster ved differentiering af kørselsafgifter for lastbiler Ole Kveiborg, Ninette Pilegaard.
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Hvad er mikroøkonomi? Kapitel 1 Udbud og omkostninger Kapitel 2.
Indkøbs- og logistikchef, Region Midtjylland
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Trafikdage Storbytrafik. Vækst i BNP og Trafikarbejdet.
Leif Gjørtz Christensen, socialchef, Århus Kommune
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
Iværksætteri Socialøkonomisk virksomhed Erfaringer & potentialer Fælles Fynsk Beskæftigelsesforum.
Praktiske erfaringer med elbiler PRIMES temadag 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen.
HVAD KOSTER DET AT BLIVE ”FOSSILFRI”? Fjernvarmeindustriens årsmøde Gram Slot 10. september 2015 v/ Otto Brøns-Petersen, CEPOS.
Udviklingsstrategi 2012 Kommuneplan 2013 Udviklingsstrategien er den overordnede udviklingsplan, der justeres og udvikles hvert år og revideres hvert 4.
Manglen på billige boliger - Barrierer og muligheder for flere billige boliger i Danmark Ideseminar v. Rådet for Socialt Udsatte 16. december 2015 Signe.
Skal vi tvangsnationalisere energi? Andes Stouge 9. juni 2016.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
AFGIFTSPOLITIKKENS UDFORDRINGER PÅ ENERGIOMRÅDET CEPOS Vækstkonference Industriens Hus, 10. december 2015 v/ Otto Brøns-Petersen, CEPOS.
Ny Rådhusløsning i Furesø Kommune Gennemgang af tre placeringer
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Privatbaner – hvorfor det ? Per Als A-2 A/S Trafikdage Aalborg Universitet 2016.
Den kollektive trafik i Region Sjælland 12. februar 2016.
Energipolitik – vækst og klima
Koncepter og butikskæder
MEGATENDENSER OG FREMTIDENS TRANSPORT
Et digitalt løft af dansk erhvervslivs produktivitet
Trafikale og miljømæssige effekter
Ny strategi for rejsekortet Trafikdage 2016 Aske Wieth-Knudsen, Chef for Forretningsudvikling, DSB Eskil Thuesen, Centerchef for Ressourcer og Service,
Nordisk sekretariat for e-mobilitet v. Henrik H
Indkøbsmuligheder på SKI’s aftaler
Regional udvikling og kollektiv trafik
Forslag til masterplan for infrastruktur
Smart Mobility in LOOP CITY
Klar til smart vækst / GATE21
Demografi Noter og figurer og levevilkår Af Otto Leholt 2007.
Jeppe Rich Professor, Trafikmodeller Otto Anker Nielsen
Den kollektive trafik i Region Sjælland 12. februar 2016
Ulf Hjelmar, Projektchef, VIVE Jakob Kjellberg, professor, VIVE
Præsentationens transcript:

Dilemmaer i organiseringen af det samlede mobilitetssystem Mobilitetskonference om sammenhængende mobilitet Aarhus Rådhus 27. februar 2017 Dilemmaer i organiseringen af det samlede mobilitetssystem Niels Buus Kristensen

Private goder Naturlige monopoler Fælles ressourcer Offentlige goder Typer af goder JA Rivaliserende? NEJ Private goder Naturlige monopoler NEJ Ekskludérbar? JA Fælles ressourcer Offentlige goder Niels Buus Kristensen

Private goder Staten skal sørge for at markedet virker Konkurrencemyndighederne skal forfølge karteldannelse, sikre transparens, m.v. Eksterne omkostninger internaliseres gennem afgifter (Pigou-skatter) Eks.: CO2-afgift på brændstof Samfundsøkonomisk efficiens: Virksomhederne producerer effektivt, ”det borgerne helst vil have”. Konkurrencen skærper incitamenter til innovation P = MSC Prisen skal afspejle de marginale samfundsøkonomiske omkostninger Niels Buus Kristensen

Offentlige goder - Vejnettet uden kapacitetsproblemer Offentlige monopoler ofte vist sig at være ineffektive: Offentlig: Ikke profitmotiv, der driver omkostningerne ned og skaber kundeorientering Monopol: Konkurrence fremmer ligeledes innovation og omstilling Svar: Udlicitering af anlæg og vedligehold  store besparelser Hvor detaljeret skal anlægsudbud specificeres? Totaløkonomi? Innovation? Fordeling af risici? Praktisk erfaring! Niels Buus Kristensen

Naturlige monopoler - Jernbanenettet Store anlægsinvesteringer, relativt små ekstraomkostninger ved flere tog Ikke lønsomt med parallelle jernbaner Der betales for benyttelsen af toget, dvs. ekskludérbar Men omkostningsdækning giver for høje billetpriser (Marginale Omkostninger << Gennemsnitlige Omkostninger)  underudnyttelse Togdriften er ikke et naturligt monopol, men kompliceret at adskille (fornuftigt) fra infrastrukturen Vertikal disintegration Regional opsplitning 1997 Konkurrence om sporene eller på sporene Kontraktstyring: Brutto- eller nettokontrakter Niels Buus Kristensen

Fælles ressourcer Der er fri adgang til vejnettet (− og dog …) Det danske vejnet er overordnet set meget lidt påvirket af trængsel Langt den største del har stort set free-flow hastighed det meste tiden Trængsel nedsætter hastigheden, når trafikbelastningen nærmer sig kapacitetsgrænsen, (vi rivaliserer om den pladsen) Det ideale organsiering: Road-pricing, med takster differentieret efter tid og sted Niels Buus Kristensen

Private goder Naturlige monopoler Fælles ressourcer Offentlige goder Opdelingen er ikke kategorisk - Ulemperne kan minimeres ved at isolere den karakteristiske del JA Rivaliserende? NEJ Private goder Naturlige monopoler Opdeling i infrastruktur og operatør Kontraktstyring Konkurrenceudsættelse NEJ Ekskludérbar? JA Road pricing Trængselsring Fælles ressourcer Offentlige goder Udlicitering af anlæg & drift Niels Buus Kristensen

Konkurrenceudsættelse Klar opsplitning af bestiller og operatørrolle Konkurrenceudsættelse kræver at der er eller kan etableres et marked på operatørsiden Busser: nemt -> store gevinster før 2000 tog: vanskeligere, kapitaltungt -> senere, DSB som selvstændig offentlig virksomhed fra 1999 Staten som ejer, fokus på effektiv drift og lønsomhed Uafhængig bestyrelse Kontraktstyring med incitamenter (100+ sider) Udbud af Midt- og Vestjylland: Arriva 2003-09 fornyet 2010-18 Vanskeligt at varetage samfundsmæssige hensyn som ikke er specificeret i kontrakten The devil is in the detail Niels Buus Kristensen

Centralisering  decentralisering Helhedstænkning Stordriftsfordele Lokalforankring Økonomisk ansvar Nationalt ansvar Kommunalt ansvar Trafik & Veje, April 2012 Hovedvejene overgik til amterne i 1997 Tilbage med strukturreformen i 2007 2014-lov om trafikselskaber samarbejde mellem kommuner og regioner styrket gennem det strategiske grundlag  ”stabilitet og forudsigelighed” Niels Buus Kristensen

Bustrafik (og lokalbaner) Organisering efter strukturreformen 2007 Regionen Bloktilskud Staten Ejere Kommunerne Operatørrollen Trafikselskaber (Udbyder) Bestillerrollen Regionale trafik Lokale trafik Leverandører Niels Buus Kristensen

Fra landet mod bycentre PSO-rollen for den kollektive (bus-)trafik er under pres Forventet befolkningsudvikling 2010 - 2030 Og befolkningen bliver ældre: (2030) Alle: +4% >70: +42% >80: +97% Flere med kørekort Deleøkonomi Fra landet mod bycentre ‘Public Service Obligation’ vs. ‘Mass Transit’ - eller ”mobilitet for alle” kontra ”effektiv pendling” Det vil stille nye krav til den kollektive trafik. Niels Buus Kristensen

Kollektiv (bus-)trafik vil (fortsat) blive relativt dyrere Behovet for PSO vil falde  PSO-tilskud per rejse vil vokse  Stigende behov for prioritering! +83% 1995 - 2015 Niels Buus Kristensen

”Mobility as a Service” [MaaS] Digitalisering Ny forretningsmodel Kan digitalisering + ny forretningsmodel også skabe nye løsninger på PSO? Digitalisering Ny forretningsmodel MaaS Digitalisering Ny forretningsmodel Transaktionsomkostninger ”Bilejerskab er en mobilitets forsikring” Hans Arby, Ubigo Niels Buus Kristensen

Et bud på den kollektive trafik i en fremtid med selvkørende biler og busser Centrereret om knudepunkter Fortrinsvist skinnebårne førerløse, højfrekvente løsninger, der kan aflaste vejnettet i og omkring byerne Tilbringertrafikken vil gå mod mere fleksible og individualiserede løsninger Hvor operatørerne ikke nødvendigvis er de kollektive trafikselskaber Hvornår? 2030  2050 Niels Buus Kristensen

Tak for opmærksomheden! Niels Buus Kristensen @outlook.com Tak for opmærksomheden!