Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Regional udvikling og kollektiv trafik

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Regional udvikling og kollektiv trafik"— Præsentationens transcript:

1 Regional udvikling og kollektiv trafik
Regionsældrerådet d. 17. maj 2018 Birgitte Leolnar Enhedschef, Mobilitet og Teknologi

2 Organisationsdiagram Region Hovedstaden
Center for Regional Udvikling Direktion Sekretariat EU-kontor Vækst & Viden Mobilitet & Teknologi Miljø & Ressourcer

3 Regional vækst- og udviklingsstrategi (ReVUS)

4 Økonomiske rammer for Regional Udvikling
Regional Udvikling er et selvstændigt bevillingsområde.

5 Udpluk af konkrete opgaver
Miljø Erhvervsudvikling Kollektiv trafik Øvrig regional udvikling Råstoffer Jordforurening Grundvand Klimatilpasning Turismeindsatser Praktikpladser Copenhagen Capacity Wonderful Copenhagen Bus og lokalbaner Anlægsprojekter Letbanen Forskning Udviklingsprojekter Innovation

6 Mobilitet og kollektiv trafik
Rammevilkår Effektiv og bæredygtig mobilitet Fyrtårnsprojekt Trafikplan Sammenhængende kollektiv trafik DOT Regional bus- og togbetjening

7 Regional betjening 6 toglinjer 31 buslinjer ca. 47 mio. passagerer
Center for Regional Udvikling Regional betjening 6 toglinjer 31 buslinjer ca. 47 mio. passagerer ca. 544 mio. kr./årligt timer (bus) timer (tog) 51 % selvfinansieringsgrad 80 % af indbyggerne 80 % af arbejdspladserne

8 Oversigt over regionens busser og tog
Center for Regional Udvikling Oversigt over regionens busser og tog S-busser E-busser R-busser Natbusser Øvrige Lokalbaner 150S 15E 230R 360R* 120 Frederiksværksbanen 200S 30E 310R 90N 123 Gribskovbanen 250S 40E 320R 91N 555 Hornbækbanen 300S 55E 375R 93N 666 Lille Nord 350S 65E 380R 94N Nærumbanen 400S/400 390R 97N 500S 98N 600S Hurtig og direkte – særligt målrettet pendlere Kører om natten Lokalbanerne i Nordsjælland samt Nærumbanen. Er en del af R-nettet sammen med R-busserne Kører i halvtimesintervaller og betjener byer på Sjælland udenfor S-banenettet Høj frekvens og forbinder boliger og erhverv med S-tog De gule busser – samlebetegnelse for busser uden anden kategori. Derfor stor variation

9 Region Hovedstaden og Movia
Center for Regional Udvikling Region Hovedstaden og Movia Region H Movia Operatører Passagerer Sikrer politisk mål- opfyldelse Bestiller Planlægger Køber ind/forhandler Rådgiver regionen Kordinerer bestillinger Udfører drift Indkøber materiel Benytter busser og tog DOT og Movias kundeservice

10 Kollektiv trafik – hvad arbejder vi for?
Sikre gode sammenhænge i den kollektive trafik Høj produktivitet Dækning af regionale rejsemål Tage højde for forskelle på by og land Grøn målsætning Fossilfri i 2030 Også fokus på støj- og luftforurening

11 Dilemma: Regionale rejsemål vs. høj produktivitet
Center for Regional Udvikling Dilemma: Regionale rejsemål vs. høj produktivitet Eksempel: 65E Betjener især studerende Vigtig forbindelse for eleverne Få brugere giver meget lav produktivitet Samme omkostning kunne sikre flere passagerer andre steder i den regionale kollektive trafik Måske kunne samme midler sikrer at flere tager en uddannelse andre steder i regionen?

12 Dilemma: Et sammenhængende net vs. høj produktivitet
Center for Regional Udvikling Dilemma: Et sammenhængende net vs. høj produktivitet Høj produktivitet i de centrale dele af regionen Lav produktivitet i de ydre dele af regionen Endnu lavere produktivitet på mange lokale busser, som regionen ikke bestiller trafik for Hvilket serviceniveau er godt nok I Dragør? I Gilleleje?

13 Center for Regional Udvikling
Dilemma: Trængsel giver lavere produktivitet - Fremkommelighed kræver investeringer Eks. 400S Trængsel gør at bussen kommer langsommere frem Der indsættes flere busser for at holde køreplanen Buslinjen taber passagerer Lavere produktivitet 400S 2012 2015 Tilskudsbehov 11 13,2 Passagerer 2,8 Udgift/påstiger 3,90 5,00

14 De kommende år skal vi tænke på:
Center for Regional Udvikling De kommende år skal vi tænke på: Metrotilpasning Favrholm st. Hillerød st. Letbane - anlæg og drift

15 3 regioner, 79 kommuner, 3,9 mio. indbyggere


Download ppt "Regional udvikling og kollektiv trafik"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google