Blå Kors medarbejderkonference

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Advertisements

Jeanett Bonnichsen Tlf: Amagertorv 31
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Stress i relation til afbrydelser. Positive afbrydelser: Afbrydelser giver ny energi og inspiration. Afbrydelserne giver variation i arbejdet. Afbrydelser.
MMO/stressoplæg Stress og stresshåndtering Marita Mortensen, organisationspsykolog.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Livskvalitet og stress 1. God livskvalitet  Følelsen af at have et godt liv  Kunne også kaldes:  At være lykkelig  ”Det gode liv” 2.
En sund sjæl i en sund virksomhed Indlæg på Advokatmødet 2005 v/ Kim Steen Nielsen ٧ Advokat Corporate Care Aps Hellerupvej 2A, Hellerup Tlf. 45.
Psykoedukation skizofreni Session 2. – Sårbarhed, stress og psykisk sygdom Undervisere:
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
AT's tilsyn med psykisk arbejdsmiljø - rapportens konklusioner. v/ Lektor Klaus T. Nielsen Center for Arbejdsmiljø & Arbejdsliv RUC 25. august 2010Bedre.
Trivsel i hverdagen. Redskaber til positive samspil Børnestyret leg Coaching Ros Belønning Problemløsning Klare beskeder Rutiner Regler Ignorering Afledning.
Trivselsundersøgelsen 2015 Introduktion til den korte undersøgelse der alligevel er temmelig omfattende.
I Medgang og Modgang.  Sportschef i Dansk Håndbold Forbund  Rådgiver i Brøndby IF  Bestyrelsesmedlem i Team Danmark m.fl.  Forskningsudvalg, TD 
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVAD ER REFLEKSIONSKOMPETENCE? AMU EPOS, 13. AUGUST, 2015 PER FIBÆK LAURSEN.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Patientundervisning 8. Session Unipolar depression Forebyggelse.
Hvorfor er det vigtigt at have fokus på egne holdninger? Temadag Roskilde Handelsskole 3. Januar 2011 – Maj Eun Herløw og Jette Nyboe.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Personligheds- forstyrrelser / Borderline v. Lea Moth Johansen Og Eva Nedergaard.
Undervisning for pårørende Unipolar depression Hvordan påvirkes familien?
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Dias om psykisk arbejdsmiljø
Spot og håndtér stress - før medarbejderen bliver sygemeldt
Introduktion til SPV-kursus
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Relationer på arbejdet.
Behov, motivation og mestring
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Forberedelse til eksamen
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Medlemsweekend FAKS Ved Fysioterapeut Maria Balslev Larsen.
1 1.
personlig robusthed arbejdsevne tilbagevenden
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
Fælles ledelsesgrundlag
Vagusnerven Stresshormoner Autonome Hvorfor kan jeg ikke nervesystem
Styrk samarbejdet - med social kapital
Denne ppt kan fx bruges af tillidsrepræsentant eller arbejdsmiljørepræsentant til et medlemsmøde om arbejdsmiljøet på skolen. Præsentationen skal ses i.
Stresshåndteringsgruppe
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
Netværksmøder - Drejebog
Projekt Nyt syn på fremtiden Anne Bjørkmann, Studievejleder IBOS Nordisk inklusionskonference, Middelfart 6. September 2108.
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Kursus for personer med demens og pårørende
Stresshåndteringsgruppe
Personaletræf Brogården 2018
Egenomsorg for pårørende
Denne ppt kan fx bruges af tillidsrepræsentant eller arbejdsmiljørepræsentant til et medlemsmøde om arbejdsmiljøet på skolen. Præsentationen skal ses i.
Stress 2019.
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
AF Mads Korsgaard Poulsen
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Organic RDD & CORE Organic statusmøde
Velkommen til halvårsmøder i MED maj 2019
Værktøj 8: Supervision og sparring
Værktøj 4: Aktiverende APV
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Hvordan motiverer vi de unge?
Præsentationens transcript:

Blå Kors medarbejderkonference Den næste der siger, at jeg ser stresset ud, får én på låget!

Når begejstring bliver til belastning Effektivitet Kilde: Andersen & Kingston, 2007 Tempereret Opvarmet Stimuleret Engageret - Høj aktivitet - Trivsel - Motivation - Arbejds- glæde - Oplever at blive udfordret - Travlhed - Kvalitet daler en smule - Tendens til manglende overblik - Begyndende mindre stress symptomer som spise hurtigere, springe pauser over Overophedet Krav overstiger ressourcer markant Tro på egne evner svinder Uoptimal prioritering Symptomer: søvnbesvær, manglende energi Nedsmeltet - Ineffektivitet - Sygefravær - Alvorlige symptomer: Fysiske og psykiske sammenbrud Kollapset -Langtidssyge- melding Angst Depression trivsel stress

Hvis ansvar? 1: Organisations-niveauet 2: Leder-niveauet 3: Arbejdsgruppe-niveauet 4: Individ-niveauet Forebyggelse eller skadesminimering?

Hvordan (mis)bruges begrebet stress? Når vi har travlt Når kalenderen er fyldt Når vi er frustrerede Når vi er deprimerede Når vi vil betragtes som offer Når vi ikke ved, hvad der er i vejen Når vi har fået nok Når vi vil være som alle andre … en måde at tilkendegive magtesløshed på

Symptomerne på kortvarig stressrespons Italesættelsen og forståelsen af stress er mangfoldig. Årsager til forhøjet stressrespons Symptomerne på kortvarig stressrespons Symptomerne på længerevarende forhøjet stressrespons Konsekvenserne af længerevarende forhøjet stressrespons Den individuelle og private årsagsopfattelse Den kollektive og samfundsansvarlige årsagsopfattelse Tal med sidemanden 2 minutter om konsekvensen af den forskelligartede stressforståelse

Stress er en kemisk, fysisk, neural reaktion på frygt Hvad er stress? Stress er en kemisk, fysisk, neural reaktion på frygt

www.center- for- stress.dk Stress er en overlevelsesmekanísme www.center- for- stress.dk

Center for Stress & Trivsel Objektive (omstændigheder) stressfaktorer Subjektive (tanker/vurderinger) stressfaktorer Biologisk stress Psykisk stress Situation Påvirkning Kognitiv proces Forestillet negativ konsekvens Stress Stress

Definition (medicinsk)SSS ” Stress er de fysiologiske og psykologiske reaktioner, der opstår i organismen, i form af bestemte stresshormon- produktioner, som følge af en ydre eller indre påvirkning”. Negativ stress: Når reaktionen bliver en tilstand. Definition (medicinsk)SSS 9 9

Når man er tændt, spændt og euforisk ”adrenalin-kick” Positiv stress Når man er tændt, spændt og euforisk ”adrenalin-kick” Lidt problematisk!

Hvad giver stress? Situationer der opleves uhåndterbare for den enkelte – hvor der opleves utryghed, usikkerhed og manglende/ utilstrækkelige handlemuligheder

Hvad skal til for at undgå/ balancere stress? Genetablering af tryghed/ sikkerhed og handlemuligheder Afbalancering af nervesystemerne

SLID PÅ NERVESYSTEMET MER´PRODUKTION AF ADRENALIN, NORADRENALIN, CORTISOL = SLID Max aktivitet PÅ RESSOURCER SYMPATISK PARASYMPATISK Normal hvile TRÆTHEDSKOLLAPS ELLER EGENTLIG UDMATTELSE

”Det tekniske” Planlægning Prioritering Overblik ”Det frigørende” Afkobling Løbeture Fisketure Havearbejde Se film Lege ”Det afspændende” Hvile Afspænding Yoga Meditation Åndedrætsøvelser 14 14

Ansvarlighed på de fire niveauer 1: Organisations-niveauet Rammer, mål, værdier, balance, trivsel, støtter lederne. 2: Leder-niveauet Egen stress, klarhed, planlægning, sparring, støtte. 3: Gruppe-niveauet Støtte, dele erfaringer, opmærksomme, blander sig, fokus på opgaven 4: Individ-niveauet Egen sundhed, stol på symptomet, værdier og ressourcer

Gruppeansvar indebærer at man: Center for Stress Gruppeansvar indebærer at man: Støtter hinanden i opgaveløsningen Taler om arbejdsprocesser, roller, ansvar, fordeling Deler erfaringer internt om stresskilder og deres håndtering og udvikler fælles handleplaner til forebyggelse og håndtering Er opmærksomme på hinanden, og kan genkende kollegers symptomer på stress. Holder fokus på opgaven – italesætte hvis fokus bliver uhensigtsmæssigt Blander sig når stress ser ud til at kunne blive et problem hos en kollega og før man selv bliver ramt af kollegaens stressadfærd 7. Er opmærksomme på hvilken energi man tilfører gruppen

De 5 typer af kollegial støtte 1. Praktisk Få praktisk hjælp til løsning af konkrete opgaver. 2. Følelsesmæssig Villighed til at lytte og snakke, når man er presset eller noget er svært.. 3. Feedback Feedback Konstruktiv kritik. 4. Sammenhold Godt sammenhold Opfattelsen af at være " et godt hold ", der fungerer godt som helhed. 5. " En støttende atmosfære ". God sammenhæng i gruppen. Åben og hjælpsom arbejdskultur. Øvelse: hvilken form for støtte betyder mest for dig, når du er presset? 5 min m sidemanden

Hvad og hvem giver mig energi? Tidligere niveau Brug af reserver Udmattelse: Dråber på bunden Hvad og hvem tager min energi?

Faktorer i arbejdet, der påvirker stress og trivsel ”De seks guldkorn” Indflydelse (på eget arbejde og arbejdsbetingelser) Mening i arbejdet (sammenhæng og formål) Relevante informationer (om vigtige ændringer og planer) Støtte (fra ledelse og kolleger) Belønning (løn, karriere, anerkendelse) Krav (arbejdspres, arbejdsmængde) Kilde: AMI 2005

Oxytocin og Endorfiner Tillid Tryghed Nærvær Omsorg Berøring

Gamma inteferon og hvide blodlegemer Glæde Latter Modstandsdygtighed

Hvordan vil du fremover tage ansvar for at skabe trivsel? På baggrund af oplægget, tal med sidemanden: Hvordan vil du fremover tage ansvar for at skabe trivsel?

Tak for nu! sma@cfs.dk Tlf: 2613 1169