”LV-scanner” - en vej til succes i LV? Snapshots ”Bedre faglig læsning og skrivning” Bodil Pedersen læsevejleder.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Advertisements

Diigital formativ sprogscreening på EUD - Elevplankonference
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Baggrunden for indførelsen af PALS
Gruppeorganisering og synlighed
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
EUD for ordblinde – en helhedsorienteret indsats
Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.
Bedre faglig læsning med aktionslæring
Sprogvurderinger af 3-årige
Kladde til informationsdias
Hvordan kan vi selv lave trylledrikken?
Fakta om Bakkeskolen en moderne klyngeopdelt skole ca. 600 elever
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Læsebånd i skolereformens læringssyn
Den sproglige forståelse bag tallene i erhvervsøkonomi på HG  Den dobbelte udfordring i faget Erhvervsøkonomi ◦ At få eleverne til at knække debet/kredit-
Drejebogen til eksamen på idræt B
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Videre med praksis - fremlæggelse af praksisopgave
Bedre faglig læsning og skrivning i den faglige undervisning Ansøger EUC Nord og EUC Nordvest Har gennemført tiltag i den faglige undervisning for implementering.
Gymnasielektion Screening i dansk.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Kommune Kujalleq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Den forebyggende indsats
Rektor Claus Jensen, Faaborg Gymnasium.  Alle skr. fag arbejder efter en gennemtænkt progression (fra det enkle til det komplicerede)  Delelementer.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Er det økologisk madordninger ofte sundere? Presenter: Sofie Husby Ph.D student: Chen He Skolemadskonference – fra holdning til handling Strandgårdsskolen,
LÆSNING OG SKRIVNING PÅ PRODUKTIONSSKOLEN – VEJE TIL STYRKELSE AF FAGLÆRERENS DIDAKTISKE KOMPETENCER Under programmet ”Bedre faglig læsning og skrivning”
Læsning.
Multimodale læremidler i naturfagsundervisningen på SOSU … eller bare Naturfagseksperimentarium.
Velkommen til Grundforløb+ Et grundforløbstilbud til frafaldstruede elever Program: Baggrunden for og opbygningen af G+ Elever og deres adgang til G+ Afklaring.
Qaasuitsup Kommunea Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
overgangsordning Trin 1 social- og sundhedshjælperuddannelsen
Kommuneqarfik Sermersooq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Svendborg Vejledning som kollektivt arrangement …
Sprogbaseret læring i naturfag
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: E:
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Nyt om test og prøver Matematik i marts Sorø Den 26. marts 2015 Marts 2015 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen UCSJ 1.
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
”LV-scanner” – et strategisk implementeringsværktøj Udvekslingsseminar ”Bedre faglig læsning og skrivning” Bodil Pedersen læsevejleder 1.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
17. Maj 2017 v/Karina Elsig Thøgersen, UC Syd.
Temadag MV Nordic 17 maj 2017 Kompetencecenter for Læsning i Aarhus
Esbjerg Sundhedscenter - den patientrettede forebyggelse Vi har borgeren i centrum i hele vores virke Inga Frederiksen Souschef, Esbjerg Sundhedscenter.
Når A + B giver et langt større C
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
Små glade ben i tal.
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Velkommen til Introdag med skills-aktiviteter!
Lærere og team arbejder videre
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Oplæg 2 – de fire læringsrum
GUIDE TIL DELING AF DOKUMENTER
PraxisOnline workshop for Pædagogisk X 25. september 2015
Læsevejlederen som kamæleon.
Eksempel på tekst 1 som skal bearbejdes
AMU-kursus, VUC og FVU - Forberedende Voksen Undervisning
Undervisningsmateriale til introduktionskurset den 6. september 2018
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
READ – sammen om læsning
Undervisningsmateriale til introduktionskurset den 5. september 2019
Velkommen Dagens program.
Præsentationens transcript:

”LV-scanner” - en vej til succes i LV? Snapshots ”Bedre faglig læsning og skrivning” Bodil Pedersen læsevejleder

Vejen til succes … Fortæl ledelsen det de ikke ved, de ikke ved… Lyt, lyt, lyt… Begynd, hvor eleven eller faglæreren er.. ”Faglig læsning virker” Prøv det! ”Faglig læsning virker” Prøv det! BRANDING "Snapshots" Bodil Pedersen, læsevejleder 2 PROBLEMLØSNING

Vejen til succes... FOKUS 1.ELEV - etablering 2.ELEV-LÆRER – etablering/implementering 3.LÆRER-ELEV – implementering/konsolidering 4.LÆRER – drift/udvikling 5.Ledelsen "Snapshots" Bodil Pedersen, læsevejleder 3 problemløser øjenåbner proaktiv effekt

Vejen til succes.. LV scanner Vejledning til indikatorer, se arkfane "Guide" (1) Slet ikke(2) Delvist udviklet(3) Fuldt udviklet(4) Fuldt implementeret EIElevindikatorer 1Screening* 2Tilbagemelding til eleverne ang. funktionelle/specifikke skriftsproglige udfordringer 3Individuel vejledning: Funktionelle skriftsproglige udfordringer og dysleksi 4Materialebank til elever med redskaber til faglig læsning 5Elevkurser i faglig læsning 6Elevkurser m/da. 2.sprog 7Eksamenskursus / træning 8Faglig læsning i forberedelse/i undervisning 9Adgang til læse-/skrive understøttende ViTre-programpk. 10Læse-skrive understøttende teknologier - apps "Snapshots" Bodil Pedersen, læsevejleder 4

Hvilke muligheder ser I? Hvordan kan det bruges i praksis? TAK FOR JERES OPMÆRKSOMHED "Snapshots" Bodil Pedersen, læsevejleder 5 LV-scanner - respons