Form, space and order Planen Arkitektur, 4 semester.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Advertisements

Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
GoMINIsite – og få en ny og bedre hjemmeside på minutter 0.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Form, space and order Facaden Arkitektur, 4 semester.
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
Eva Thune Jacobsen, strategisk sundhedskonsulent Lasse Rye Rasmussen, idrætskonsulent Borgermødet på Tibberupskolen 16. marts 2011 Børn, bevægelse og læring.
Tekniktræning træningslære Træner 2 1. Tekniktræning hvad er teknik? Træner 2 Hvad er (god) teknik i idræt? 2.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Pierre Bourdieus (1930 – 2002) Jan Christiansen Sosu Fyn.
Lineære funktioner og udviklingsforløb. Tillægsspørgsmål  Tillægsspørgsmål 1: En særlig linje er tangenten. Redegør for hvordan man bestemmer tangentligningen.
Hvem er vi? 136 elever 16 lejligheder med hver sin kontaktlærer Almen med fokus på boglige fag, gymnastik og valgfag Omstillingsparate kolleger Vi insisterer.
Se støjen E-læringsmodul Fysik/kemi It-færdighedsniveau:
Personligheds- forstyrrelser / Borderline v. Lea Moth Johansen Og Eva Nedergaard.
Udfold talenterne! - og vind ekstra ressourcer Et dialogværktøj til ledelsesgruppen.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Grubletegninger Lys.
Den åbne innovative folkeskole
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Lyd data (audio data) (Side 4-6 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Studieretningsprojektet
Dronninglund 2/2-05.
Faglig udvikling i praksis 2017
Relationer på arbejdet.
Introduktion til robotter
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Studieretningsprojektet
Øjet Anatomi.
Selvets kultur.
Unge på kanten af fællesskabet
Grupper To eller flere mennesker mellem hvilke der finder et samspil sted Variere stærkt m.h.t. Størrelse Formål Varighed Kommunikationsform.
Overvej din kommunikation
Døre til fremtiden Fremtidens byer - bæredygtige byer?
Spørgsmål til og svar fra TBST.
BØRNE- og UNGEKULTURKONSULENTER MED FAGLIGHED OG SAGLIGHED
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Fælles ledelsesgrundlag
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Hans Jørgen Limborg Bjarke Refslund
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Walt Disneys kreativitetsmodel
”Motivation er ikke bare noget man har eller ikke har”
Personlighed og Kompetencer
SUMO - analyse.
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Placering, orientering og tegngivning
Knallertens udstyr.
Reklamer Definition af begrebet 'reklame'
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Innovation i humanistiske fag
Future Vejle inspiration
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Personaletræf Brogården 2018
Stress 2019.
Future Vejle inspiration
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
Spørgsmål til ‘spis og snak’ session
Kampe, kriser og udvikling i håndtering af paradokser
Per Clausen, Uddannelsesnævnet
Effektmåling - kvalitative målepunkter
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Vejbelysning – med og uden LED
AF Mads Korsgaard Poulsen
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
Præsentationens transcript:

Form, space and order Planen Arkitektur, 4 semester

Arkitekturteori Hovedgreb Bygningskroppen Bygningens hovedgreb Facadeæstetik; Adgang og indgang Facadeproportioner og -skala Farve og lys i arkitekturen Planæstetik; Visuelle kontaktlinjer Sanser og kommunikation Grundelementerne Lektion 1 Lektion 2 Lektion 3

Hvordan defineres form og rum ? Gennem rummets volume: Opfatter vi det Bevæger vi os i det Ser dets former Hører dets lyde Føler og lugter rummets luft Ofte ses rummet som en udefinerbar størrelse der afhænger af: Dimensioner, skala, lysets Kvalitet, de ydre afgrænsninger Når rummet begynder at være omfavnet af elementer der er organiseret I forhold til hinanden, opstår der arkitektur

Hvordan defineres form og rum ? Et rum består altså af objekter og elementer !!! Disse fysiske objekter kan inddeles i positive og negative elementer. De positive elementer opleves som objekter De negative elementer opleves som tomrum/baggrund Forståelsen af rummet afhænger af den måde hvorpå mennesket oplever interaktionen mellem de negative og positive elementer

De menneskelige relationer Vores mentale og fysiske begrænsninger er en medvirkende faktor for hvordan vi oplever et givent rum En klar definition af rummets brug kombineret med en forståelse for tidens trend opstiller rammerne for hvordan den æstetiske udformning bør være Rumdannelsens komplekse sammenhænge vil dels fordre og dels hæmme forskellige typer af aktiviteter Høj intensitet Lav intensitet Nære venskaber Venner Bekendte Tilfældige kontakter Passive kontakter Se og høre kontakter Forhindre at sikre privatliv Mure Store afstande Høj hastighed Flere etager Ryg mod ryg Formidle at muliggør kontakter Ingen mure Små afstande Lav hastighed Èt plan Ansigt mod ansigt

Sanser og kommunikation Begivenheder der skal registreres med øjet, skal foregå foran modtageren i samme plan Menneskets færden sker på vandrette flader – det er svært at færdes opad eller nedad Det er svært at samtale opad eller nedad Lugtesansen kan kun registrere indenfor et begrænset område Denne viden kan bruges til at skabe rum til henholdsvis sociale og private begivenheder

Grundelementerne Et rum kan diskuteres udfra to udgangspunkter: karakteren af rummet og kvaliteten af rummet

Grundelementerne c c c Enkle vertikale elementer Vertikale lineære elementer L – shaped grundplaner

Grundelementerne c c c U - shaped grundplaner Parallelle vertikale elementer 4 planer - lukkede grundplaner

Vertikale lineære elementer Èn enkeltstående søjle i et rum uden nogen retningsangivelse vil skabe et tomrum Søjlen skaber rytme Søjlen danner gridsystemer, hvori rummet kan disponeres Fleksibilitet Åbne planløsninger

Enkle vertikale planer En vertikal flade skaber en afgrænsning mellem to zoner Rummet foran falden vil være udefinerbart – fladen er kun en bariere. Antallet af vertikale flader samt at diise intergere med hinanden skaber rum Højde, gennemsigtighed er vigtig

L - shaped grundplan To vertikale flader der møder hinandenomkring et fælles hjørnepunkt Kontrast mellem den introverte og extroverte åbning Det skaber dynamik og en kraftig diagonalretnings- bestemmelse

c Parallelle vertikale planer Stærk retningsdannende komposition styret af en akse i midten. Meget extrovert på grund af de manglende hjørnepunkter

U - shaped grundplan U-planen har både et indre og et udadgående fokus Stabil og rolig formsprog Visuelt intergeren med øvrige omgivelser

cc 4 planer - lukkede grundplaner c Den stærkeste måde at definere arkitektur på. Meget lukket og introvert komposition uden dynamik Hvis planløsningen kombineres i et gentagelsesmønster sker der noget. Dette kan dels skabe strengt rytmiske planer og dels meget kaotiske planer Kaos, når boks vaieres i størrelse, placering i højden og forskydninger