Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hans Jørgen Limborg Bjarke Refslund

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hans Jørgen Limborg Bjarke Refslund"— Præsentationens transcript:

1 Hans Jørgen Limborg Bjarke Refslund
Dynamikker i virksomheders arbejdsmiljøarbejde og hvordan de påvirkes af eksterne aktørers virkemidler? Hans Jørgen Limborg Bjarke Refslund

2 CAVI’s Udgangspunkt: Hvordan Virker de tre centrale virkemidler*)?
CAVI’s Udgangspunkt: Hvordan Virker de tre centrale virkemidler*)? Evert Vedung: Carrot, sticks and sermons. 1998

3 CAVI’s udgangspunkt for at forstå virkemidler
Reaktion Fortolkning Motivation Tilpasning til egen kontekst Meningsdannelse Organisering Dokumentering Omsætning til handling Virkemidler sættes igennem på tre niveauer Intern kontekst: Samfundsmæssige virkemidler Brancheniveau Virksom-heds-niveau Virkning på arbejdsmiljøet Aftaler Information Uddannelse Støtte fra eksterne konsulenter Resultater evt. effekter Ekstern kontekst Nationale data Markedsvilkår Politisk magtforhold mm Lovgivning Regulering og kontrol Økonomiske Incitamenter Økonomiske tilskud

4 Vores grundlæggende antagelse om orkestrering (synergi)
Opstår når indsatser udføres af forskellige aktører, hvis samspil styrker resultat og udbredelse Modtageren oplever at flere ”afsendere” rammer ‘ham’ med det samme sigte Modtageren reagerer på flere forskellige virkemidler

5 I CAVI’s kølvand Det er i dag en generel antagelse, at et enkelt virkemiddel kun når en begrænset del af målgruppen og kun i begrænset omfang skaber motivation, derfor er tanken om at orkestrere indsatserne fremherskende. Hvordan orkestreringen opleves kan imidlertid ikke tænkes udfra indsigt i de enkelte instrumenter, men skal tænkes ud fra en forståelse af hvordan målgruppen opfatter dem og reagerer på dem Det vanskelige er at målgrupperne er ekstremt komplekse og varierede Er vi blevet klogere på hvorfor, hvornår og hvordan målgruppen reagerer på virkemidlerne? Fem billeder fra CAVI’s projekter

6 ‘PISK’ – Tilsyn og Kontrol
Problem håndteres Efter anvisning Problem løses gennem ændring af arbejdspladsens praksis Problemløsning giver anledning til læring og generel styrkelse af arbejdsmiljøarbejdet Kompleks, aktiv & lærende Virksomhedernes reaktion afhænger af karakteren af problemet og den måde påbud, dialog og kontrol udføres på. Simpel løsning og passiv fastholdelse Simpel løsning og behov for aktiv fastholdelse Kompleks løsning og behov for aktiv fastholdelse Det er vigtigere at AT er der, end at de giver påbud (AMO) Men det har også betydning, hvordan påbuddene gives (AMO) Aktiv Simpel

7 ‘PISK’ – Regulering AMO – reformen:
Arbejdsleder afholder møder fire gange om året Virksomheden ansætter en arbejdsmiljøprofessionel, der mainstreamer AM indsatsen Udvikler ny struktur – integreret i drift og organisation Kompleks, aktiv & lærende AMO – reformen: Nye rammer for det interne AM arbejde – eller en tilpasning af loven til virkeligheden? Tre cases fra Bygge & anlæg (AMO) Systematisk Simpel

8 Visionen om det integrerede arbejdsmiljøarbejde
Bygge og anlægsvirksomhed med ca. 100 ansatte, en moderne leder og innovative tillidsvalgte Skabt uden kendskab til AMO reformen, men med Reformen som klangbund

9 ‘Gulerod’ Forebyggelsespakkerne er et tilbud om økonomisk tilskud ( og faglig støtte) til at lave en AM indsats (INVINE & en Ph.d. afhhandling) Stor forskel på branchernes modtagelse Virksomheder som genkender problem og finder værktøjerne relevante kan gennemføre pakken, hvis de har intern arbejdsmiljøekspertise Processen med at søge om pakken og sætte sig ind i den er en stopklods De eksterne støttepersoner bidrog væsentligt til at: skabe sammenhæng mellem virksomhedens / mesters oplevelse af de problemer han står i og de problemer pakken tilbyder at løse få værktøjerne tilpasset kultur virksomhedens kultur hjælp til at føre dialog mellem mester og medarbejderne hjælp til at udvikle virksomhedens forretningsforståelse ift AM

10 ‘Prædiken’ (indgår ikke i CAVI’s fokus)
Der er lavet omfattende mængder af formidlingsmateriale Det bruges hvis det kommer lige på det rigtige sted og tidspunkt (AMO)

11 Et virkemiddel på branche niveau: Håndslaget – Den fælles accept af forebyggelse (INVINE)

12 Netværket som virkemiddel (Invine)
Tre netværk indenfor mejeribranchen, bryggeribranchen og blandt nedrivere blev fulgt Individer og virksomheder blev påvirket til en mindre nedslidende adfærd gennem de ”netværk” / social relationer de indgår i De eksterne virkemidler er afgørende, såvel pisk, gulerod og prædiken, men det er de ”indre” mekanismer, som er afgørende for om de omsættes til forebyggelse i praksis Blandt de indre mekanismer har sociale netværker stor betydning Eksisterende netværker kan påvirkes ved at: De får støtte Der sættes mål op får indsatsen Der er offentlig bevågenhed om proces og målopfyldelse De selv har styring med forløbet og fastlægger vejen De oplever nødvendigheden af ”fælles håndslag” Aftaler på branche niveau kan skabe rammen for at netværker prioriterer at hæve arbejdsmiljøstandarden Det skal være en aftale man ”melder sig ind i” af egen drift Medlemsskabet skal være forpligtende. Aftalen skal være dynamisk, kan f.eks. ændre fokus pba evaluering

13 ‘Krykken’: støtte fra interne arbejdsmiljøprofessionelle
Voksende omfang af interne arbejdsmiljøprofesionelle (AMO) Med tre forskellige tilgange til rollen Praksis, opgavefokus og tilknytning til kerneopgaven Relation til arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsmiljøorganisationen Systembyggeren Systemer (APV mm.) som mål og argument i sig selv Ses typisk i virksomheder med stor grad af formalisering af fx kvalitets-procedurer og styring af drift Arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsmiljøorganisationen er den professionelles værktøj til at sikre implementering og drift af systemer Den procesorienterede Afdækning af medarbejdernes opfattelse af arbejdet og trivsel Ses typisk i virksomheder og institutioner der arbejder med mennesker Arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsmiljøorganisation opfattes som samarbejdspartnere andre gange som objekter Den driftsorienterede Sikre produktion og drift Opfylde krav fra marked og samarbejdspartnere Ses typisk i virksomheder med stort omfang af kundestyring og store krav til fleksibilitet Arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsmiljøorganisation betragtes som midler til at forbedre eller opretholde driften. Andre gange som et formalistisk og besværligt system.

14 Nye former for ekstern rådgivning - hvor bringer det arbejdsmiljøet hen?
Etablering af nye branche specifikke rådgivningssystemer: TEK - SAM Bambus Spark Staten og Regionerne på vej Baseret på aftaler og samarbejde mellem parterne

15 Har vi brug for en ny tegning?
Tak for opmærksomheden


Download ppt "Hans Jørgen Limborg Bjarke Refslund"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google