This project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tools og Clil4U er blevet oprettet med støtte fra EU. Denne publikation afspejler kun ophavsmandens synspunkter, og EU kan ikke blive holdt ansvarligt.
Advertisements

ENTER Clil4U projektet er blevet oprettet med støtte fra EU. Denne publikation afspejler kun ophavsmandens synspunkter, og EU kan ikke blive holdt ansvarligt.
ENTER Clil4U projektet er blevet oprettet med støtte fra EU. Denne publikation afspejler kun ophavsmandens synspunkter, og EU kan ikke blive holdt ansvarligt.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Tosprogede elever og integration Maren Ottar Hessner, pædagogisk konsulent Efterskoleforeningen.
REJS UD MED ERASMUS+ STUDIE- ELLER PRAKTIKOPHOLD INTERNATIONALT KONTOR 2015.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
Forside med baggrundsbillede. Skriv titlen med Arial Regular. Skriv stort. Lad teksten forholde sig til baggrundsbilledet. Du kan vælge andre baggrunds-
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
Digitale læremidler Udviklingspotentialer. Præsentation Jonas Juul Hansen Lærer og matematikvejleder Rudersdal kommune – Sjælsøskolen Eleverne fra 3-8.
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Undervisere: Lise Kjems Knattrup Rikke Lohmann Vestergaard 1.
PRÆSENTATION AF LEKTIER ONLINE På forældremøde.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
SEMINAR: SPROG OG LÆRING PÅ MUSEET DEN 22. MARTS 2013 KUNSTEN AT LÆRE SPROG.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Velkommen til workshop om. Introduktion Hvorfor bruge video i virtuel undervisning? 1.For at variere arbejdsformer. 2.For at anvende flere perceptuelle.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
DE KLASSISKE SPROG SOM BASIS FOR ANVENDELSESORIENTERET SPROGINDLÆRING.
STX Uddannelse.
This project has been funded with support from the European Commission
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Læseløft Syd og ”Den sproglige Dimension”
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
DUBU Superbrugerrollen
Studieretningsprojektet
The European Commission support for the production of this publication does not constitute an endorsement of the contents which reflects the views only.
Bedre sikkerhed for elektrikere og andre ansatte i B&A
Det gode møde i folkeskolen
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Møder Vælge visning Skype for Business
POWERPOINT-SAMLING Du har et valg
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Faglig læsning og skrivning
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
Kort oplæg om karrierekompetence i gymnasiet
Progression sprogbaseret undervisning
Innovation i humanistiske fag
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Præsentation af 7. kl. Skoleåret 2019/20.
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
CMS – Inner Wheel Danmarks hjemmesider
Tools og Clil4U er blevet oprettet med støtte fra EU
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Future Vejle inspiration
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Undervisningsplanlægning
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

This project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.

Oversigten  Hvad er CLIL?  Multimodalitet / stilladsering  Clil4U projektet  Eksempel på et kort CLIL-forløb (  Brug af Clilstore, Multidict, og Wordlink (  Fordele/ulemper ved CLIL  CLIL i fremtiden på SDE

Så hvad er CLIL rent faktisk?  CLIL integrerer både indholdslæring og sproglæring i samme undervisningsforløb  Eleverne behøver ikke kunne sproget i forvejen. De lærer det undervejs.  Undervisningen går på to ben - Læring af indhold og læring af sprog er lige vigtigt  CLIL er udviklet til ikke kun at være en måde at forbedre tilgangen til flere sprog – men også tilføre innovative metoder til undervisningen i det hele taget.  Ud over at fokusere på indhold og sprog er der også fokus på udviklingen af læringsstrategier.  En måde at forberede eleverne på det arbejdsliv de kommer til at møde ift. interkulturelle kompetencer, selvstændig læring, forståelse, samarbejde…

Sproget  Anvendelsesorienteret – kommunikation som primært mål  Indholdsspecifikt ordforråd/begreber  Grammatik – det nødvendige, nutid, datid, ental, flertal, bøjninger…  Appelstrategier – hvordan siger man.. Hvad hedder.. Kan du hjælpe mig….  Chunks og faste vendinger  Først, derefter, til sidst …  Sætningsstrukturer  Eleverne får større selvtillid og tør benytte sproget

Faget  Vigtigt ikke at gå på kompromis med fagets mål - hvad skal eleverne som minimum vide om emnet  Bruge de rigtige termer – på begge sprog – brug gerne ordkort  Stilladsering – læringsstile  Brugen af modersmål bør ideelt set være begrænset – men brug det hvis det er vigtigt for at sikre forståelsen  Vigtigt at vælge emner der egner sig til CLIL –metoden. Jo mere simpelt elevernes sproglige formåen er – jo mindre kompliceret skal emnet være.  Vælg emner hvor mulighederne for stilladsering er gode og mangfoldige.

Didaktik og de fem C’er

CONTENT - indhold  Dette refererer til det faktiske indhold inden for emnet der bliver arbejdet med.  Hvad skal eleverne rent faktisk lære i denne lektion?

Communication - kommunikation  Hvilken slags kommunikation skal eleverne bruge?  Hvilket sprog (ord eller strukturer) skal de lære?  Har eleverne brug for stilladsering?

COGNITION - kognition  Hvilke kognitive færdigheder skal eleverne bruge?  Blooms taksonomi

COMPETENCE – kompetence  Liste over, hvad eleverne vil være blevet bedre til, når de har arbejdet med emnet.  Hvilke færdigheder har eleverne fået eller lært at bruge?

COMMUNITY - omverden  Hvad er denne lektions relevans for elevernes dagligliv og omgivelser?  Hvordan hænger det sammen med det samfund og kultur som omgiver eleverne?  Er der også sammenhænge med andre kulturer?

Multimodalitet & stilladsering  Når et fag skal undervises på et andet sprog end modersmålet umuliggøres ”røv til sæde” – eleverne kan simpelthen ikke sprog nok til at kunne få den nødvendige information ud af et ”foredrag”  Visuel støtte  Alle kanaler er nødt til at være åbne – og der skal spilles på alle tangenter  Eleverne er nødt til at samarbejde og være aktive ift. at søge og opsøge informationer.  Brugen af sproget bliver en del af læringsprocessen  Det er svært at lære sprog udenfor kontekst  Motiverende at der er et klart og relevant formål

Clil4U Produkter  En CLIL guidebog (.pdf og eBook versioner), også på dansk  CLIL kurser  48 CLIL scenarier m. materialer og lektionplaner  En databank med CLIL ressourcer  6 CLIL videoer

CLIL guidebog  eBog og.pdf formater Oversat til seks sprog: Dansk, engelsk, græsk, italiensk, maltesisk og spansk

CLIL Database  Database med materialer og links egnet til CLIL: bank/ bank/ bank/

CLIL Scenarier  Scenarier egnet til CLIL i Folkeskolen Folkeskolen  Scenarier egnet til CLIL på Erhvervsskoler Erhvervsskoler

CLIL Videoer  Seks videoer som demonstrerer CLIL i Folkeskoler og på erhvervsskoler  m/watch?v=dFuCrxRob h0 m/watch?v=dFuCrxRob h0 m/watch?v=dFuCrxRob h0

CLIL Pre-Course  Et sprogkursus for faglærere på ti moduler:  e/ e/ e/

CLIL Main Course  Online moduler efterfulgt at et f2f kursus: site/clil4umaincourse/ho me site/clil4umaincourse/ho me site/clil4umaincourse/ho me  f2f kursus efterfulgt af 10 online moduler: u/courses/ u/courses/ u/courses/

Action  Eksempel på et kort CLIL-forløb (  Brug af Clilstore, Multidict, og Wordlink (  Fordele/ulemper ved CLIL  CLIL i fremtiden på SDE

Links  Multidict og Clilstore:  Clil4U:  Ted:  Khan Academy: eller   Shorturl & QR koder: