Lean og 5S. LEAN i forhold til TIK LEAN er meget konkret og aktivt understøtter TIK, herunder excellence-model, TIK-pyramide, leveregler med videre KriteriumIndhold.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Virtuel medarbejder eller konsulent
Kend din værkstøjskasse
LEAN Akademy.
Værdigrundlaget i Greve
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Lean Salgskonsulentuddannelsen
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Værdistrømsanalyser.
Introduktion til værdistrømsanalyser
Hvad er lean Konstant fokus på spild i alle processer. Nedbringe lagre, gennemløbstider og mindske omkostninger. Sikre en høj kvalitet af produkter og.
Lean i den offentlige sektor Carsten Lindorf
Produktion og Logistik
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Lean Salgskonsulent-uddannelsen Velkommen til dag 4
27. Produktionsstyring Produktionsstyringens mål
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
CSI i forsvaret.
Tillid Temadag for AMIR
NOEA/Aalborg Universitet
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Værdistrøms-analyse (Vejledning)
5S anvendes til indretning af arbejdspladser
Forbedringstavlen – er et must
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Kaizen og Tavlemøder Løbende forbedringer Tavlemøder 5 X Hvorfor.
Kodeks for offentlig topledelse
1 Carsten Lindorf LOGISTIK= Græsk = logistica at beregne.
Udarbejde af den fremtidige flow
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
Hvad er mål/resultat (output)?
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Quality Management Systems
Kvalitetsstyring og kortlægning efter jordforureningsloven ATV-møde 4. november 2009.
9. december Optimering af produktionsprocesser Ledelsessystemer som et nyttigt værktøj i optimeringsprocesserne Konsulent Christian.
Ledelse i forskellige retninger
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Lean i Faaborg- Midtfyn Kommune
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialicerede funktioner  Fagligt kompetente medarbejdere  Lille helhedforståelse.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
at få sund fornuft til sund adfærd….
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Carsten Lindorf Lean administration og service Forstyrrelser og afbrydelser  ”Kunden er i processen, i stedet for slutprocessen  ”Kunden” har mulighed.
Korte (max. ½ time) ugentlige dialog møder i teamet/afdelingen. Stående omkring tavlen. Ledes af nærmeste daglige leder. Dialog omkring: Handlingsplanen.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
LEAN-KØREKORTETS STRUKTUR
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Styregruppemøde 26. januar Task-force-gruppen Ebbe LundBYG-til-VÆKST Allan Due3F Rasmus UllehusKPC Jim NøhrAMU-Fyn Erik J. JensenEAL Hanne LudvigsenEAL.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Målstyring KPI... – Hvad kunne vi måle på? Leveringsevne - evne til at levere materialer og information nøjagtigt og præcist til kunder (interne & eksterne)
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Dagens program Pointer på tværs af gruppernes møde 1. Introduktion til Værdistrømsanalyse – en metode til at se på arbejdsgange og opgaver De næste skridt.
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Lean og 5S

LEAN i forhold til TIK LEAN er meget konkret og aktivt understøtter TIK, herunder excellence-model, TIK-pyramide, leveregler med videre KriteriumIndhold i LEAN 1. lederskab*Lederadfærd og kultur opbygges med fokus på implementering og gennemførelse *Kompetenceudvikling af ledere (f.eks. værdikædeanalyse, procesforståelse tavlemøder) *Ledelsens engagement via fælles vision/målsætning for Lean-arbejdet 2. politik og strategi*Lean-konceptet er baseret på bland andet løbende læring, innovation og forbedringer *Fokus på at den bedste løsning træffes af dem, der er tæt på processen 3. medarbejdere*Øget fokus på implementering af SBT *Involvering af medarbejdere i arbejdet med løbende forbedringer, f. eks indretning / gennemførelses af værdikædeanalyser mm. 4. partnerskab og ressourcer *Entydige og klare aftaler med postcenteret interessenter, f.eks. distributionscentrene, om leveringstid, mængder osv. *Forbedret ressourceudnyttelse via bedre planlægning og optimeret anvendelse af transportmateriel 5. processer*Standarder defineret for en række dele af leveranceprocessen *Værktøjer til løbende overvågning af processer (Værdikædeanalyse *Flow-orientering af postcenteret indretning *Standarder for internt transportmateriel 6. kunderesultater*Fokus på værdi for kunden *Forbedret kundetilfredshed (gælder både internt og eksternt) 7. medarbejder- resultater *MKA-resultater skal danne udgangspunkt for løbene forbedringer *Forbedret medarbejdertilfredshed, gennem involvering og SBT 8. samfundsresultater*Bedre udnyttelse af maskinparken (energibesparelser mm.) *Bedre udnyttelse af vognparken (do.) *Nyt materiel, der er mere ergonomisk hensigtsmæssigt 9. resultater*Produktiviteten øges *Timeforbrug reduceres *Omkostninger til transport reduceres (bedre planlæggelse osv.) *Kunde- og medarbejdertilfredsheden øges *Service- og kvalitetsmål overholdes

Grundprincipperne i LEAN Value Stream Mapping - (værdikædeanalyse) Fokus i et Lean-system er rettet mod, at tilføre produkterne værdi. Samt sikre at de ikke-værdiskabende aktiviteter fjernes KaizenJapansk ord for løbende forbedringer. Målet med Kaizen er, at vi hele tiden skal gennemføre små forbedringer – og huske at fastholde dem – så det bliver en naturlig del af hverdagen. MudaJapansk ord for spild. Muda er en måde at tænke på og gør os i stand til at se spild og derfor fjerne det i vores hverdag. Og samtidig videregive informationer om det til andre så de undgår at lave sammen fejl Mål- og resultatstyringSkal give os grundlag for at have en god dialog om, hvor vi skal hen – vores mål – og hvordan vi kommer derhen samt hvilke midler vi skal anvende SBTOpgaven med – og dermed ansvaret for målstyring, bemandingsplanlægning, driftstilrettelæggelse, og opfølgning samt løbende vedligeholdelse og forbedring af processerne delegeres så vidt muligt il de selvbærende teams FlowFlowet på de enkelte postcentre er af stor betydning for, om der kan skabes gode resultater i Lean produktion. Derfor vil der være fokus på gennemløbstider for hele brevmængden. Jo hurtigere brevene kommer gennem produktionsapparatet – jo mere effektivt afvikles produktionen

Værktøj til beskrivelse og analyse af materiale- og informationsflowet i kæden fra start til slut. Hjælp til at visualisere hele processen. Let at anvende og forstå. Pen og tavler frem for computer modellering. Skaber et fælles sprog og metode for hele enheden. Muliggør involvering i analyse og løsningsudvikling. Knytter materiale- og informationsflow sammen. Lean koncepter (spild, flow, styringsprincipper, organisering, m.v.) indgår i analyseværktøjet. Resultatet er direkte til at implementere. Værdikædeanalyse

Vær åben om nye ideer Bevar en positiv attitude Forkast forklaringer - søg løsninger Spørg hvorfor ? hvorfor ? hvorfor ? Gå i gang, gennemfør øjeblikkelige ideer, søg ikke efter perfektion, gør hvad der kan gøres her og nu med de forhåndenværende ressourcer Udnyt teamet samlede viden. De virkelige eksperter findes hvor tingene sker Tag ikke hensyn til hierarki. Alle medarbejdere er lige og alle har noget at bidrage med Kaizen handler om at skabe en kultur, hvor det at forbedre arbejdsprocesserne er en naturlig del af arbejdsopgaven og ansvaret Vær opmærksom på Ingen forbedring er for lille Det vigtigste er at komme i gang Synliggør kaizen –aktiviteter og resultater Støt kaizen Gennemfør hurtigt en synlig og markant forbedring Kaizen – principper

Filosofien bag KAIZEN er at inddrage alle medarbejder i at foretag små, gradvise forbedringer hver dag på deres respektive arbejdsområde.

Medarbejdere involveres i den løbende forbedring af processer med henblik på at skabe mere værdi med mindre spild. Der er vigtigt at have et kendskab til ØHS – Økonomisk Helheds Styring. ØHS bygger på en balanceret styringsform, hvori indgår følgende perspektiver :  Det økonomiske perspektiv  Det kundemæssige perspektiv  Det læringsmæssige og innovative perspektiv (medarbejderne)  Det forretningsgangsmæssige perspektiv (processerne) Inddrag medarbejdere i opbygningen af nøgletal, hvor finder vi information om tallene og hvad betyder de. Ved opbygning af nøgletal er det vigtigt at huske følgende – de skal være :  S - specifikke  M - målbare  A - acceptable  R- realistiske  T- tidsbestemte  E- engagerende Denne model kan bruges alle steder hvor der er behov for at lave f.eks. handlingsplaner, nøgletal Mål- og resultatstyring

ortere tille på plads lutte af tandardisere tøtte Hvad er 5S

Hvad kan 5S Skabe orden, overblik og overskuelighed 1 Sortere Skabe en effektiv og systematisk tilgang til arbejdet2 Stille på plads Skabe en arbejdsform der er mindre stresset3 Slutte af Skabe enkelthed og spare ressourcer 4 Standardisere Skabe samarbejde, trivsel og vidensdeling5 Støtte

Hvordan kommer man i gang med 5S

5S fordi: Vi vil ikke spille tid med at lede efter ting. Vi vil kunne skelne godt lager fra dårligt lager, så kvaliteten forbedres. Sikkerhedsfare skal synliggøres Arbejdsmoralen bliver højere, fordi medarbejderne kan lide at arbejde i rene velorganiserede omgivelser.

Noter: ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ Undersøg området Udpeg nødvendige ting Fjern unødvendige ting

Noter: ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ En plads til hver ting, hver ting på sin plads. Ordne tingene. Finde let og hurtig Se hvad og hvor mange Få tilbage og returnere

Noter: ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ Rengør arbejdspladsen Fjern støv, snavs og affald Fremlæg problemer med helbred, sikkerhed og vedligeholdelse af medarbejder og udstyr

Noter: ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ Standarder udbredes på hele arbejdspladsen De faste arbejdsmetoder skal have: Rengøringsplaner Tildeling af 5S opgaver Rengøre sin ene del af eftersynet

Noter: ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________