Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lean Salgskonsulent-uddannelsen Velkommen til dag 4

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lean Salgskonsulent-uddannelsen Velkommen til dag 4"— Præsentationens transcript:

1 Lean Salgskonsulent-uddannelsen Velkommen til dag 4
Opsamling 5S – orden og ryddelighed Observation og skattejagt Standardisering Frokost – 13.15 Fremlæggelse af standardi-seringer Midtvejsstatus – hvad har jeg lært? (Erhvervscase) (Værdistrømsanalyse)

2 Lean Værktøjskassen 5S VSA Kaizen Standardiseret arbejde Målstyring
(SMED) Visualisering (TPM) Årsagsanalyse

3

4 5S Seiri, Seiton, Seiso, Seiketsu, Shitsuke Orden og ryddelighed på arbejdspladsen 5S er 5 japanske ord, der begynder med S, om som er oversat til 5 danske ord, der begynder med s. Det er 5 steps ikke bare til at rydde op – men i højere grad er med til at HOLDE orden, sætte høje standarder og hele tiden forbedre arbejdspladsens indretning

5 5S

6 5S – som det første Sortér Sæt på plads Skrub og skur Standardisering
Selvdisciplin Orden og rydelighed i butikken, på kontoret, på skrivebordet, i mailsyste-met …………………

7 Derfor skal der indføres 5S!
Eksempler på forventede resultater ved succesfuld 5S implementering: Kortere spildtid – på at lede Mindre pladsbehov Forbedret indretning og kunde-flow i butikken Bedre butiksmiljø Bedre salgsplatform Signalerer: ”Styr på tingene“

8 Hvad er 5S ? Sortér (rydde op + prioritering af varer)
Sæt i orden (indretning af butikken, kontoret etc.) Skrub og skur (rengøre og inspicere) Standardisér (indføre best practice og adfærd) Selvdisciplin (støt og styrk – løbende forbedringer) En simpel, men effektiv metode til organisering af butikken, kontoret etc.. En butik som er ren og organiseret, med alting på sin plads, hvor kunden er i fokus. Et kontor hvor der er ryddeligt, man kan finde tingene, hvor man ikke spilder tiden på at lede og undgår dumme fejl.

9 Det første S – Sortér Fastlægge frekvens for salg af varer og materialer m.m. I butikken Markering af alle de ting, som ikke sælges ofte Fjerne uvæsentlige ting fra hylder. Fjerne kilder til rod og uønskede varer og materialer

10 Det andet S – Sæt på plads
Simplificering af adgangsforhold - omhandler omorganisering af varer og materialer samt etablering af retningslinjer I foregående fase (sortering) er varer og materialer blevet opdelt efter salgsfrekvens I denne fase placeres varer og materialer efter anvendelsesfrekvens

11 Det tredje S – Skrub og Skur
Visuel og fysisk oprydning af butikken for at sikre, at alt tager sig godt ud. En visuel oprydning af butikken fortæller med det samme om noget mangler eller er fejlplaceret, samt hvilke aktiviteter der skal udføres Identificere og udføre korrektioner på gentagende brud på ordensreglerne Holde rent frem for at gøre rent

12 Det fjerde S – Standardisering
Standardisering sikrer genkendelighed. Hvis alle labels på en hylde/reol er ens i formatet, er det lettere at holde den visuelle ryddelighed Hvis procedurer til genanskaffe materialer og genplacering af værktøj er faste og ens udseende der gør det lettere for alle at lokalisere/finde materialer og værktøj hurtigt

13 Det femte S – Selvdisciplin
Selvdisciplin er de rutiner, der sikrer, at alle faserne fastholdes Selvdisciplin er, at medarbejdere/butikschefer udfører deres del af 5S-aktiviteterne, som man fælles har besluttet Selvdisciplin er, at man løbende laver 5S forbedringer, som letter dagligdagen for alle

14 Fremgangsmåden for indførelse af 5S
Informere/infomøde Opmærkning med farvede lapper i butikken En lap stiller altid følgende spørgsmål: Skal denne vare være i området? Hvis ja, skal den være på denne plads? Hvis ja, skal pladsen opmærkes, så alle ved dette er varens plads? Fælles oprydning i området – man flytter ikke problemerne Efterfølgende handlingsplan for eventuelle yderligere tiltag udarbejdes Opmærkning, skiltning, kroge, beslag osv. Visualisering – billeder før og efter Auditplaner og rengøringsplaner

15 Standardisering Godkendte procedurer, som fastsætter den bedste løsning Minimerer variationen i metoderne Skaber best practice – og forbedrer dermed kvaliteten Letter uddannelse og træning Gør det lettere at rokere Øger fleksibiliteten I sidste ende hjælper det os med at opfylde kundens behov


Download ppt "Lean Salgskonsulent-uddannelsen Velkommen til dag 4"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google