Staten i en brydningstid Personalechefkonference november 2010 Bo Smith.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Advertisements

Afbureaukratisering - Hvad, hvorfor, hvordan ? Henrik Hjortdal, FORUM for Fremtidens Offentlige Ledelse og Styring 7. Oktober 2009 COK - Århus.
Digitalisering af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Ved vicedirektør Betina Hagerup.
Lederkonferencen 9. juni 2010
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Mål- og resultatstyring i Beskæftigelsesministeriet Rigsrevisionens nationale konference 5. november 2015 Søren Kryhlmand.
Patientuddannelse – en medicinsk og social teknologi: udfordringer for fremtiden Lone Grøn, Dansk Sundhedsinstitut, MTV Seminar: Patientuddannelse.
Hvad er værdien af ISO 9001? Og hvad er ændringerne i ISO 9001 og de øvrige ledelsesstandarder? Jesper Jerlang Standardiseringsdirektør.
Erfaringer fra samarbejdet med virksomheder og Væksthus Nordjylland v./ virksomhedskonsulent John Chr. Aasted Aasted Consult 23. september 2008.
EN FAIR LØSNING FOR DANMARK - sammen ud af krisen.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
AT's tilsyn med psykisk arbejdsmiljø - rapportens konklusioner. v/ Lektor Klaus T. Nielsen Center for Arbejdsmiljø & Arbejdsliv RUC 25. august 2010Bedre.
Fælles fremtid – fælles ansvar Ledelsens strategi Hoved-MED 27. februar 2013.
Privat beskæftigelse under pres personer Aktuel mangel på arbejdskraft – Demografisk tab af arbejdsstyrke Offentlig finansieret beskæftigelse.
Generelle udfordringer og perspektiver i vores arbejde med kvalitet, effektivitet og styring KL, Middelfart 4. december 2007 Klaus Majgaard.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
1 Visioner, projekter og penge SKIVE KOMMUNE 2 To typer projekter 1. Procesprojekter -Skive Kommunes Visionsproces -Lokalpark -DI´s værdiforløb/visionsproces.
Oplæg til økonomisk politik Tema i Økonomiudvalget den 8. februar 2011.
De seks guldkorn i jobbet Indflydelse p å eget arbejde og arbejdssituation Mening i jobbet Forudsigelighed og relevante informationer Social st ø tte fra.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Jobcenterchef-seminar 27. september 2010 Resultatbaseret styring og forandringsteori v/vicedirektør Merete.
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
Helhedsorienteret indsats. Kolding kommune. Bettina Beyer, projektleder af projekt helhedsorienteret indsats Kolding kommune.
Den nye verden Hver dag bringer en ny global nyhed Vores liv påvirkes direkte af globaliseringen Tidligere var nationalstaten rammen om politiske beslutninger,
Inddragelse af borgerne i kerneopgaven Greve Workshop med åben universitet i Greve Kommune.
1 Klimatilpasning på Frederiksberg. 2 Agenda Om Frederiksberg og dens forsyning Klimatilpasning på Frederiksberg Skybrudsplanerne Fremtidens udfordringer.
Forslag fra arbejdsgrupperne
Samskabelse af frivilliges bidrag til velfærdsservice
Hold sammen på Danmark Stormøde 20. maj 2010 Fredericia
DUBU Superbrugerrollen
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Bilag 5 Ledelsesopgaver fordelt mellem stillinger
Erfaring fra fire statslige arbejdspladser
Oplæg på Det Centrale Handicapråds årsmøde 2017
VELFÆRDS-TEKNOLOGI-VURDERING [VTV]
Hvorfor resultatløn?.
Ønsket fra Byrådet…. Værdierne skal afspejle, hvordan vi gerne vil have, at alle i organisationen skal arbejde/tilgå sine opgaver og mødet med borgerne.
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
Prioriteringstavle En prioriteringstavle er vigtig i projektets etableringsfase I anvender den til at afgøre, hvilke af de fremkomne ideer der straks kan.
3. november 2015.
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Fælles ledelsesgrundlag
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Internationale virksomheder til trekantsområdet
Effektiviseringer i Holbæk Kommune i perioden v/ Claus Strandmark
Kobling af økonomistyring og digitalisering
Odense den 20/8 samt Århus den 28/8
Odense den 20/8 samt Århus den 28/8
Gør det umulige – samarbejd på tværs
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Styringsredskaber og deres betydning for bestyrelsesarbejdet
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
Det rette tilbud fra første kontakt.
Verden 2030 Danmarks udviklingspolitiske og humanitære strategi
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
International økonomi for matematikere
Ledelsesevaluering.
Øvrige økonomistyrings-aktiviteter- og roller
Region Midtjyllands opgave
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Danmarks Vejlederforening
Nøgletal på vejområdet
Ejerskab og demokrati i infrastrukturselskaber Et bestyrelsesperspektiv Oplæg MEN seminar 28 januar 2019 Lars Goldschmidt.
Og hvordan de kan påvirke top- og bundlinje
Miljøvurdering Life Cycle Assessment – LCA Gennemførelse af en LCA
12. Oktober 2016 FM i praksis Dansk Rengøringsteknisk Forening.
Vejbelysning – med og uden LED
Introduktion til Guldborgsundmodellen
Præsentationens transcript:

Staten i en brydningstid Personalechefkonference november 2010 Bo Smith

Udfordringerne Læren af finanskrisen er, at vi er en lille, åben velfærdsøkonomi hvis rammevilkår bestemmes i en global, volatil økonomi Det handler bl.a. om:  (uforklarligt) lav produktivitetsudvikling  Vores uddannelsesniveau: stagnation og offentlig sektor ”kannibalisering”  Vi arbejder for lidt  50 års demografisk medvind er væk For den offentlige sektor/staten: holdbarhedsproblem Er jorden gødet for løsninger?

Kravene til de statslige institutioner og ledere Vi skal effektivisere for at løse holdbarhedsudfordringen. Nulvækst og omprioritering er et vilkår. Vi skal selv tage ansvar for at løse opgaverne bedre og billigere. Vi skal styre med fokus på kerneopgaver, ”kunder” og effekter. Det handler ikke om at producere meget men om at producere det rigtige og om at skabe (den ønskede) forandring eller effekt. Vi skal optimere anvendelsen af vores vigtigste ressource: mennesker og kompetencer.

Effektivisering – BM som case 2010 besparelserne og ”grønthøsteren” frem til 13: BM reducere med 7% eller 90 mio. Koncernledelsesbeslutning: hurtig reduktion for at undgå længerevarende budgetproblem Ekstern analyse af BMs samlede driftsbudget: høj på bl.a. konsulenter og HR Udmelding af sparemål til hver enhed fordelt på løn og øvrig drift – samlet gennemførelse Reorganisering: nedlæggelse af en styrelse Resultat: afskedigelser plus driftsbesparelser giver robust økonomi til 13

Nyt styringssystem Udgangspunktet resultat- og direktørkontrakter Kontrakterne ganske omfattende med mange mål typisk for indsats og aktiviteter Tidshorisont etårig – i praksis kortere Høj målopfyldelse, men Formentlig ringe styringseffekt Dialogen mellem departement og styrelser detailorienteret og med bredt fokus

Styring via strategier Udviklet fra 2007 – erstatter fra 11 resultatkontrakter Kernen er en ”forretningsstrategi” for hver styrelse Indeholder: kontekst, ”logik” eller ”forandringsteori”, der forklarer hvorfor det, styrelsen gør, skaber den ønskede forandring eller effekt Opstiller mål på mellemlangt sigt, dvs. typisk 3 år Målene skal – så vidt muligt – være for effekt og kvantitative Strategien fokuserer på kerneopgaven og skal være kort Tættere dialog mellem departement og styrelse

Hvorfor strategier Enhver organisation skal definere sin eksistensberettigelse, ”meningen” – vigtigste topledelsesopgave overhovedet Offentlige organisationers kerneopgaver lige så permanente/stabile som private virksomheders Et departements opgave er at sikre fokus på kerneopgaven, ambition og fremdrift Løsningen af øvrige opgaver i styrelserne bør være forudsat og ikke betinget af konkret styring Klare præcise strategier giver prioritering Veluddannede, ambitiøse medarbejdere, der forstår ”logikken” behøver ikke (megen) ledelse

Medarbejderne Vores konkurrencefordel: interessant arbejde, mening, faglighed og kollegialt miljø Lederen skal give retning, forklare, sparre og give plads Inddragelse og deltagelse motiverer – flad organisation hvor den enkelte ”er med” Anerkendelse og feed-back er vigtigere end kontant belønning. Succes skal markeres. Der skal være mulighed for udvikling f.eks. nye opgaver og talentprogrammer

Konklusion Det handler alt sammen om god ledelse