Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
OMRÅDESELVRANSAGELSE OG PLANLÆGNING
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
Tak for indbydelsen! Inge Madsen
Patientpakker Angina /NSTEMI
Den Danske Kvalitetsmodel
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Vandrammedirektivet Involvering af offentligheden i planlægningen Henriette Færgemann Team koordinator Europa Kommissionen DG Miljø, Vandafdelingen.
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Center for Kliniske Retningslinjer
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Netværk af forebyggende sygehuse
Sundhedsaftale om det regionale samarbejde om infektionshygiejne, herunder MRSA Regionssundhedsplejerske Anita Fogh, og formand for arbejdsgruppen.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Kliniske retningslinjer!
Implementering af EPJ - intromøde
Sundhedsstyrelsen - specialeplanlægning
Køb og drift af tilgængelige netsteder lbc/ /2.0.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Karen Marie Dalgaard & Jeanette Bech Kræftstyregruppen DASYS temamøde 13. november 2008 Historisk rids Kommissorium for Den Nationale Kræftstyregruppe.
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Quality Management Systems
Evidens og accelereret patientforløb
VISION HVAD vil vi stræbe efter: HVORDAN når vi frem: HVILKE ‘områder er relevante: Oprettelser af projektorganisation – de overordnede rammer STRATEGI.
1 Definition: ”Teknisk bistand omfatter enhver form for bistand i forbindelse med reparation, udvikling, fremstilling, samling, prøvning, vedligeholdelse.
Kompetencekort til den uerfarne operationssygeplejerske
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Faglig høring november/december 2008.
PKL seminar 2011 nye skabeloner for målbeskrivelser og uddannelsesprogrammer.
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Retningslinier & procedurer Lokale/overordnede instrukser Praktiske procedurer.
Regions Midtjyllands elektroniske patientjournal
SundhedsFagligt Indhold SFI gruppen.  Mange klinikere, fagligt forum, ikke alle føler sig forpligtet af beslutninger man er med til at tage  Styregruppe.
Kursus for bedømmere af kliniske retningslinjer
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Kliniske retningslinjer, patientforløb og daglig klinisk praksis
Hospitalsenheden Vest Ledelse i Akutafdelingen Per Østergaard Jensen Cheflæge Hospitalsenheden Vest.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Mål- og resultatstyring
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Kliniske retningslinjer støtter arbejdet med kvalitet i det nære, kommunale sundhedsvæsen! Preben Ulrich Pedersen Professor, phd Aalborg Universitet CENTER.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Dokumentstyring – et ledelsesværktøj John Verver, Kvalitetschef Psykiatrien i Region Syddanmark Nøglekvalitetsmedarbejdere – afdelingsniveau. Fredericia.
Rapportering, afslutning og opfølgning Indhold: Evaluering af det objektive bevis Afslutningsmødet Rapportering og opfølgning Lektion 8.
Konkrete erfaringer fra KVIS 22. september 2009 Henrik Jørgensen Kliniske Retningslinier.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Familiecentret Projekt GOD FÆLLES PRAKSIS. Familiecentret Holbæk Kommunes vision: Der er noget, vi SKAL og der er noget, vi VIL….. vi VIL…..
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Kvalitetsudvikling og forskningsmæssig forankring
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
DDKM & Dokumenthåndtering
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
MTV af Demens: Organisation
CENTER FOR KLINISKE RETNINGSLINJER - CLEARINGHOUSE
AGREE 2008 Dorte Rørmann SVS.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Fra visitator til borgerkonsulent
Program d. 19. aug Audit som metode til kvalitetsudvikling v. Lars Oberländer Kaffe – Planlægning,
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
OMRÅDESELVRANSAGELSE OG PLANLÆGNING
Præsentationens transcript:

Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek

Referencer DDKM Regional anvisning for udarbejdelse af sundhedsfaglige dokumenter Regional kravspecifikation til kommende dokumentstyringssystem

Forskellige Sundhedsfaglige dokumenter Politikker Procedure Kliniske retningslinier Planer vejledninger Instrukser Rapporter forløbsbeskrivelser

Terminologi i RSDPolitikkerRetningslinjer Instrukser og forløbsbeskrivelser

Politik: Overordnet beskrivelse af regionale eller lokale målsætninger og strategier på et givet område. Angiver ledelsens prioriteringer og plan for indsatsen på det pågældende område. Den konkrete udmøntning af politikken kan bl.a. beskrives i kliniske vejledninger, instrukser og forløbsbeskrivelser

Klinisk retningslinie Systematisk udarbejdede udsagn, der kan bruges af fagpersoner og patienter, når de skal træffe beslutning om passende og korrekt sundhedsfaglig ydelse i specifikke kliniske situationer. Det er afgørende, at der underudarbejdelse og revision af disse dokumenter afsøges videnskabelig evidens

Instruks Beskrivelse af praktisk fremgangsmåde i forbindelse med udførelse af konkrete opgaver. Instrukser vil ofte præcisere delelementer af kliniske

Forløbsbeskrivelse Beskrivelser af patientforløb for udvalgte patientgrupper, hvor de sundhedsfaglige beslutninger og handlinger og de organisatoriske elementer er koordineret

Dokumentation og datastyring Dokumentstyring Minimums krav til dokumenter Formål Anvendelsesområde Gyldighedsperiode og tidsramme for revision Politikker, retningslinjer og instrukser opdateres ved behov, dog mindst hvert 3. år

Dokumentation og datastyring Dokumentstyring Forslag til hierarkisk opbygning i DDKM Politikker og strategier, der på det strategiske niveau beskriver institutionens overordnede mål, og hvordan organisationen arbejder på at nå målene. En politik kan understøttes af et program, som er et samlebegreb for et sæt af aktiviteter, der fører frem mod de samme mål. Retningslinjer, der beskriver formål, omfang, organisation og ansvar samt fremgangsmåder for løsning af opgaver Instrukser, der på baggrund af en retningslinje beskriver specifikke anvisninger til, hvorledes personer skal udføre specifikke opgaver

Skabelon for retningslinier og instrukser part 1

Skabelon for retningslinier og instrukser part 2

Skabelon for retningslinier og instrukser part 3

Udarbejdelse, godkendelse, implementering og revision af dokumenter Identifikation af behov for nye dokumenter Planlægning af dokument udarbejdelse og godkendelse Udarbejde dokumenter Distribution af udkast til høring Kommentering og høring af dokumenter Formel godkendelse af dokumenter Publicering af dokumenter Træning i anvendelse af nye dokumenter Administration af dokumenter

Terminolog og definitioner i forhold til dokumentformalia Dokumentansvarlig: En person som har det ledelsesmæssige ansvar for en organisatorisk enhed Dokumentansvarlige vil også have ansvaret for at dokumenter implementeres og at enhedens medarbejdere modtager træning. Dokument godkender: En person der godkender dokumenter til brug i en bestemt enhed. Det kan godt være samme person som den dokumentansvarlige, Forfatter: En person der forfatter det faglige indhold i dokumenter. Det er ikke sikkert at forfatteren rent fysik skriver dokumentet i systemet, men det vil også være tilfældet i nogle enheder. En forfatter er en person med stor faglig indsigt i det emne som dokumentet omhandler. I nogle tilfælde forfattes dokumenter af en gruppe af personer. Redaktør: En redaktør er en person, der er ansvarlig for de dokumentstyringsmæssige forhold omkring produktionen af et dokument. Høringsdeltager: En person der deltager i høringen af et dokument, og kommenterer de dokumenter der modtages fra forfatteren..

Dokumentation og datastyring Dokumentstyring Minimums krav til dokumentstyring Ansvar for sikring af dokumentstyringen Organisering, fremgangsmåder ved udarbejdelse og godkendelse af dokumenter samt tilgængelighed Historik for dokumentet og versionsstyring Identifikation af arkiveringsperiode gældende for de forskellige dokumenttyper i henhold til gældende regler Fjernelse af ugyldige dokumenter for at hindre utilsigtet brug

Opbygning af dokumenthåndteringssystem Kilde: RSD Lakmusprojekt

Eksempel på Dokumentstyringssystem. D4 ino-net

Eksempel på dokumenthoved i D4