Byggeloven og sektorlovene Kan Triturus cristatus stoppe en byggetilladelse?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lektion 5 Siden sidst Tilbagekaldelse af forvaltningsakter
Advertisements

Klager og den vanskelige samtale
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
AB 92 Aftalegrundlaget Aftale mellem to parter, køber/sælger – bygherre/entreprenør Kan fraviges efter tydelig aftale Fastsætter sprog, lovvalg og værneting.
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Udnyttelse af miljøgodkendelser
KLs legepladskonference 2011 Byggelovgivningens bestemmelser
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Ændring og overdragelse af kontrakter indgået efter EU-udbud – med særligt henblik på konkurssituationen Steen.
Miljøskadeloven Miljøskader & overhængende fare for miljøskader
Er kommuner blevet underkendt i nævnet ift. vilkår stillet med baggrund i landskabelige hensyn? Ja, se: NMK af 11/12-13 Nyere afgørelser hvor.
Morten Steen - Jord-Erfa-Midt
Nyt fra Erhvervs- og Byggestyrelsen
Modernisering af P-fondsreglerne
Regionens rolle og samspil med kommunerne Jord-ERFA-Midt
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto VVM- redegørelsen retlig.
Landinspektør Jørgen Heinemeier, Naturstyrelsen
Oplæg – Aalborg Kommune, Jette Jensen Hvordan løfter vi mængden af overtrædelsessager affødt af Naturstyrelsens § 3 opdatering ?
Kloakering i den spredte bebyggelse
Revurderinger i Esbjerg kommune. Generelt Hovedformål med revurderingen er at sikre, at husdyrbrugets indretning og drift fortsat er baseret på BAT. Udgangspunktet.
27 AUGUST 2014 FRA VVM-REDEGØRELSE TIL UDBUD 1 Fra VVM-redegørelse til udbud (og udførsel) MILJØVURDERINGSDAG’ AUGUST 2014, KØBENHAVN.
Den gode ansøgning Natura 2000 mm
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
20. AUGUST 2014 MILJØVURDERINGSDAG 14 1 Miljøvurderingsdag 14, Aalborg Afbødning og overvågning i VVM Lars Overgaard Jørgensen COWI Visionsvej
Temadag den 26. januar 2010 ATV Jord og Grundvand v/Lene Juul Nielsen Vejledning om undersøgelse og oprensning af forurening fra villaolietanke – juridisk/administrativ.
Landskabsforskningens betydning for landbruget Ole Hjorth Caspersen.
Vandløbsadministration
Naturhensyn - genopretning Tanker fra en kommune Anja A. Hansen Naturmedarbejder, Lyngby-Taarbæk Kommune.
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Landbrugets udviklingsmuligheder i områder med Natura 2000-udpegninger Natur- og Miljøkonsulent, Irene Wiborg Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret |
Hvilken betydning får habitatdirektivet for den fremtidige arealforvaltning? Lars Rudfeld Skov- og Naturstyrelsen Plantekongres 12. Januar 2005.
Håndhævelse v. Rikke Rørby Graversen. Håndhævelse Hvad siger lovens §§ 73 og 74 Håndhævelse generelt Mulighed for erstatningsbiotop? Sagsflow Den gode.
Sommerhuse – højde - byggeret. BR - Byggeret Svar til ansøger.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
EN BY I KLITTEN – HVAD HANDLER DEBATTEN OM DE DANSKE KYSTER OM? Lone Søderkvist Kristensen Lektor i Landskabsforvaltning Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning,
Grundkursus i § 3 sagsbehandling Naturbeskyttelse historisk Formålsparagraffen § 1 Øvrigt indhold.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
13. december 2006, side 1 Bygningsinspektørmøde i Lejre 3. marts 2010 Gennemgang af Naturklagenævnsafgørelser 1.Håndhævelse af en privatretlig.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Seneste praksis fra EU-domstolen med særlig vægt på håndhævelsen af EU’s udbudsregler Steen Treumer Professor,
Planlovsdage Kim Brodersen Planlovsdag 2012.
23. september 2016 Side 1 Midlertidige opholdssteder til flygtninge og asylansøgere.
Brandsyn. Hvad siger loven…  Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage brandsyn af 1) Brandfarlige.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Tilsyn og håndhævelse Lynkursus ENVINA Fredericia 24. november og 3. december 2015 Susanne Mieth Andersen Natur- og Miljøklagenævnet.
DABYFO kredsmøde i Odsherred 2. september 2015 Dispensation fra kravet til parkering i henhold til byggeloven Jens Bendix, Slagelse Kommune.
Konference om Retssikkerhed på skatteområdet Onsdag den 4. november 2009 Fællessalen Christiansborg.
Nyregistrering og forespørgselsordning v. Rikke Rørby Graversen.
ATV-møde den 25. november 2009 Advokat Mads Kobberø.
Vandrådsmøde Lejre 7. April 2016Pernille Weile. Fornyede indvindingstilladelser Indvindingstilladelser til drikkevandsforsyning gives for en periode af.
Husstandsmøller Oplæg til Dansk Bygningsinspektørforening d. 2 december 2009 Teknisk Forvaltning Byg og By.
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Miljøstyrelsen Jordvarmeanlæg Mathias Mæhle Lasse Tellerup Møller
Midlertidige opholdssteder til flygtninge
Informationsmøde, den 25. august 2015
Bandepakken 3
Arbejdsgruppemøde for Holmen
Vintertjeneste på fortove
Byggelovsdage 2015.
d. 29. oktober 2015 Direktør Bjarne Hastrup
Materialegodkendelse
01/01/2019 Hvordan bruges miljøportalens data i rådgivende virksomhed ? Maria Douglas Stilling.
Tilslutningspligt via lokalplan eller projektforslag
Strandbeskyttelse og klitfredning
Bekendtgørelse om deponeringsanlæg
FIR morgenmøde 22. november 2018
VVM – Klimatilpasning af Stenløse By
Kvalitet i § 50 - undersøgelser
Udbygning Mariagerfjord Renseanlæg Borgermøde 12
Strandbeskyttelse og klitfredning
Præsentationens transcript:

Byggeloven og sektorlovene Kan Triturus cristatus stoppe en byggetilladelse?

Triturus cristatus 2 –Yngler i vandhuller – men lever ellers på land. –Færdes / fødesøger helt op til 1 km fra vandhullet. –Strengt beskyttet efter EU Habitatsdirektivet.

En stor dansk virksomhed NN i Måløv er udgangspunktet - virksomheden anlægger ny stor parkering og nybygning 3 Ejendommen er reguleret gennem 2 lokalplaner. Et vandhul er beskyttet efter Naturbeskyttelseslovens §-3 samt lokalplanens § og gravhøjene er beskyttede gen- nem reducerede beskyttelseslinier, jf. Naturbeskyttelseslovens §-18

Trods det blev vandhullet lettere berørt 4 TerrænændringTræfældning Midlertidige paddehegn Omstridt P-areal

Den skete skade 5 Søbreddernes vegetation/træer er ryddede Søbredder og anlæg er væsentligt ændrede Overvintring og fødesøgning væsentligt reducerede Vandhullet var næsten tørlagt pga. dæning ved anlæg Paddernes spredningsveje stærkt reducerede Fortidsminde beskyttelseslinjer er krænkede Konklusion: Vandhullets biologiske funktion kan ej reetableres Beskyttelseslinjer kan genoprettes

Pludselig kom der en byggeansøgning! 6 B7 Foranstaltninger forår 2010 B7B7 Naturlig spredningsvej Midlertidige paddehegn

Anlægger en større parkeringsplads 7 §

Den nødvendige myndighedsbehandling 8 Fremsendelse af Ballerup Kommunes afgørelse af 28. september 2009 vedr. Naturbeskyttelsesloven og Planloven. Teknik og Miljøudvalget meddeler Novo Nordisk A/S, Novo Nordisk Park, 2760 Måløv, matr.nr. 9 k Måløv by følgende afgørelser: Det fremgår af nedenstående brevoversigt, hvilke dispensationer og vilkår der er gældende for kommunens afgørelser. Dispensation efter Naturbeskyttelseslovens §-3 til nedlæggelse af beskyttet vandhul Varsel af påbud efter Naturbeskyttelseslovens §-18 om fjernelse af P-anlæg i beskyttelses zone omkring fortidsmindet Hyldhøj. Dispensation efter Naturbeskyttelseslovens §-18 til etablering af erstatningsvandhul 3 indenfor beskyttelseszonen ved fortidsmindet Tjørnehøj. Dispensation efter Planlovens §-19 til bibeholdelse af et parkeringsfelt delvist etableret i plantebælte. Dispensation efter Planlovens §-19 til terrænændringer i forbindelse med etablering af 3 erstatningsvandhuller. samt Tilladelse efter Byggelovens §-16 til bygning B7 med henvisning til Naturbeskyttelses- lovens §-29a, samt vilkårssætning i ovenstående.

Pludselig kom der en byggeansøgning! 9 B7 Foranstaltninger forår 2010 B7B7 Naturlig spredningsvej Midlertidige paddehegn

Samspil imellem byggelovgivning og sektorlovgivning –Nu bliver det (endnu mere) kompliceret! –Anlæg af laboratoriebygning B7 påvirker bilag IV-arter under og efter etableringen af bygningen –Hvordan skal dette håndteres: –I byggetilladelsen? –I § 3-dispensationen? –Ikke hjemmel til at tage habitat-hensyn direkte i byggetilladelsen pga habitatbekendtgørelsens udformning –Men der er hjemmel i naturbeskyttelsesloven (vilkår) –Problemstilling: § 3 –dispensation påklages!! –Skal byggesag afvente endelig afgørelse? 10

Kommunens pligt til lovgennemgang –Byggelovens § 16, stk. 8: Kommunen foretager forudgående gennemgang af anden lov –Efter lovens bemærkninger er der tale om en pligt til at holde tilbage, indtil nødvendige tilladelser foreligger –Kun hvis væsentlige forhold –Vi vurderede, det var en nødvendig afgørelse –Og der var væsentlige spørgsmål på spil –Hvad skal der til, før der foreligger en tilladelser –Vi vurderede: En endeligt afgjort tilladelse, dvs. klagefrist udløbet eller klagesag endeligt afgjort –Følger af bemærkninger/betænkning og formålsfortolkning –Det rene snit: Ingen byggetilladelse, hvis klage 11

Kan reglerne bøjes? –Er en lempeligere fortolkning mulig? –Lovgivningen siger trods alt ikke klart, at der altid skal foreligge en endelig afgørelse –Vi træffer en ”rigtig” afgørelse i dispensationssagen –Proportionalitetsprincip –Konklusion: (Måske) lovligt at give byggetilladelse trods klage med vilkår om, at bygherren selv bærer enhver risiko for ændring/nedrivning, såfremt klagesagen medfører, at B7 ikke kan ligge som forudsat –Risiko: Værdispild og erstatningsansvar??? –Vi holdt byggetilladelsen tilbage til efter klagefrist –Vi var heldige: Dispensationen blev ikke påklaget 12

Afrunding –Værdispild: Svært at forudsige, men vi kender da fortilfælde –Erstatningsansvar: Næppe, men man vil måske hævde, at vi jo åbent erkender en risiko, som vi er parate til at løbe –Min vurdering: Det juridisk mest sikre vil til enhver tid være at holde tilladelsen tilbage –Men politikerne var risikovillige! 13