M ØDE OM VISIONSDAGEN D. 15. MAJ 2015 o Hvorfor har bestyrelsen taget dette initiativ o Hvad er rammerne omkring dagen o Hvad kan forældrene og hvad kan.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Rullende indskoling på Skovbyskolen.
Advertisements

Trivsel - et fokusområde
Velkommen på Skibet Skole
Hvordan håndterer vi frikvartererne?
Forældredage i indskolingen Alt hvad du skal vide om Forældredage på Hellerup Skole Mini guide Praktiske oplysninger Tidspunkt: Datoer for forældredagene.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Hvordan kan vi som forældre bidrage til at børnene bliver mere sunde og får mere bevægelse i hverdagen?  Hvis muligt skal Børnene gå/cykle i skole også.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Velkommen til 10.A Gentofte 10. klassecenter
HVORFOR GÅ I 10. klasse? For at blive afklaret med hensyn til valg af ungdomsuddannelse For at blive helt klar til fx en erhvervsuddannelse eller gymnasiet.
Hornbæk Skole Invitation til forældremøde og indskrivning til
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
BUDSKABER TIL FORÆLDRE:
BESØG VORES HJEMMESIDE JÆVNLIGT. GERNE HVER DAG - DOG MINDST ET PAR GANGE OM UGEN. Her finder du vigtige informationer om SFO Asgårds dagligdag. VIGTIGT.
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Åben Hus Lørdag d. 1. februar Kl til 16.00
Tabulex - hvad er det? Et elektronisk komme/gå-registreringsprogram – det sikrer, at SFO´ens medarbejdere kan efterleve fremmødekontrollen. Målet er at.
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Forældremøder på Kalbyris
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Den lille Skoles vision 6. Skolens medarbejdere. 6. Skolens medarbejdere (bestyrelsens formulering) ”Medarbejderne agerer i overensstemmelse med skolens.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd.
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
17. nov. 2011:Orienteringsaften januar:Indskrivningsaften skole og SFO. (kl ) Senest d. 1. april:Børnehaverne sender overleveringspapirer.
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
Folkeskolereformen på vores skole
Skolereformen, Hattingskolen
Aktiviteter tiltrækker Relationer fastholder
Folkeskolereform Forældremøde nr maj 2014.
INDSKRIVNINGSMØDE.
Velkommen.
Sunde børn i Danmark Viden om kost og krop
Relation mentee/mentee`s forældre/mentor – bud på, hvordan mentee og forældre involveres, så de spiller en aktiv rolle i relationen og selv opsøger mentor.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
FÆLLESSKAB.
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
Informationsmøde for forældre til kommende børnehaveklassebørn
Grundtanke Børn der trives kan lære, voksne der trives kan undervise.
SFO UGE:33. Velkommen tilbage fra sommerferien. Husk: Møder du i SFO inden kl.7.30, skal du gå i det gule hus, da vi åbner der.
 Hvad er formålet med reformen?  Formålet er:  at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive  at mindske betydningen af den sociale arv 
T INDERHØJ SKOLE SKOLEBESTYRELSENS ÅRSBERETNING 2014/
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Velkommen til BFO Baltorpskolen Afdelingerne: Fritter 1, Fristedet og 8’eren Tivænget og Kornvænget.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Velkommen som forældre. Positivt indtryk  Mange oplysninger  Mange indledende indtryk  Mange ting at holde styr på  Anderledes skoledag de første.
Evaluering af Aktiv rundt i Danmark lærernes observationer Følgende resultater er på baggrund af 1215 lærerbesvarelser af vores elektroniske spørgeskema.
VELKOMMEN TIL MELLEMTRINNET 4. KLASSE, 5. KLASSE OG 6. KLASSE.
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Velkomstbrevet TUP2011 Projekt Transfer i AMU.
Årskursus i Hjertemotion
Åbent hus Skolens navn Dato.
Velkommen til møde om førskolen 2017
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Princip for kontaktforældre
Princip for vikardækning
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Kom og vær stjerner for en aften Stjernehilsener kontaktforældrene
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Bliv en tryg Kontaktforældre, der batter
Fra anledning til udvikling
Årsberetning for Gjessøs Børn
Præsentationens transcript:

M ØDE OM VISIONSDAGEN D. 15. MAJ 2015 o Hvorfor har bestyrelsen taget dette initiativ o Hvad er rammerne omkring dagen o Hvad kan forældrene og hvad kan de ikke o Kontaktforældrenes (eller andre planlægningsansvarliges) rolle o Opgaver lige nu – den praktiske tilrettelæggelse o Interview med forældrene om fremtidens drømmeskole – hvem har lyst til at deltage?

H VORFOR DETTE INITIATIV Først og fremmest fordi vi gerne vil give lærerne mulighed for at diskutere skolen og dens udvikling en hel dag Derudover fordi vi tror, at det kan blive en rigtig god dag, som børnene (og de deltagende forældre) vil huske som noget særligt

H VAD SKAL DER SKE I KLASSERNE DENNE DAG I Der skal være undervisning fra kl til kl i alle klasser Vi har ”lånt” en leder fra Højdevangens Skole, lige som Lisbeth er på kontoret og kan hjælpe med alt det praktiske Der er x-antal vikarer på skolen, som hjælper i de klasser, hvor forældrene ikke har mulighed for at være tilstede, og hvor der er behov for det.

H VAD SKAL DER SKE I KLASSERNE DENNE DAG II Der hvor det er muligt, varetager forældrene undervisningen. Man kan være der 1 time, man kan være der hele dagen. Og om man deltager eller ej er FRIVILLIGT. Der er ingen forventning om, at alle forældre deltager. Det gælder også for kontaktforældrene.

H VAD KAN FORÆLDRENE OG HVAD KAN DE IKKE Forældrene kan frit finde på, hvad de vil lave med børnene f.eks.: Spise fælles morgenmad Læse højt Fortælle om noget fra deres arbejdsplads/noget de ved særlig meget om Lave lege indenfor eller på skolens udendørs arealer Gennemføre almindelig undervisning (her kan hentes inspiration hos klassens lærere)?? Bruge gymnastiksalen, hvis børnene har idræt på skemaet om fredagen Forældrene kan ikke tage børnene med udenfor skolens område Forældrene kan ikke bruge skolens værksteder (sløjt, billedkunst) eller musiklokaler Hvad kan forældreneHvad kan de ikke

F RIKVARTER Kl ( skolestart) Kl (frikvarter) Kl (spisning) Kl – (frikvarter)

H VORDAN KAN SKOLEDAGEN TILRETTELÆGGES Det er der selvfølgelig frit spil for! Det vigtige er, at der er forældre tilstede både i undervisningstiden og i frikvartererne. Der skal være minimum 2-3 forældre til stede på alle tidspunkter i løbet af dagen Mulige intervaller kunne være: Kl (2 lektioner + 15 minutters frikvarter) Kl (2 lektioner + 20 minutters spisepause) Kl – (25 minutters frikvarter + 2 lektioner) Husk at frikvarterne også skal dækkes

H VAD SÅ NU ? Det skal findes ud af, hvor mange forældre fra de enkelte klasser, som har lyst til at være med til at planlægge og afholde dagen Det skal findes ud af, om der er børn der ikke kommer den dag, sådan at man kender det reelle antal af børn Vi foreslår: At I (eller 2-3 andre ansvarlige) først finder ud af, hvem der har lyst til at deltage på dagen ved at sende en besked på intra (eller vha et andet medie) At I (eller 2-3 andre ansvarlige) dernæst på et møde eller over intra dels fordeler dagen timer, dels planlægger dagens indhold

T ILBAGEMELDING TIL BESTYRELSEN Vi vil gerne senest d. 18. marts have besked om, hvilke min. 2 forældre i klassen, der er ansvarlige for at koordinere dagen. Det behøves ikke at være kontaktforældrene. Send besked til jeres kontaktpersoner i bestyrelsen via intra. Vi vil gerne senest d. 4. maj have en oversigt fra jer, hvor det fremgå, hvilke forældre der deltager på hvilke tidspunkter af dagen. Oversigten sendes til jeres kontaktperson. Vi skal nok sende rykkere ud!

O VERSIGT FOR 1.A – ET EKSEMPEL TidsrumDeltagere Karlas mor Beate Peters mor Karen Sørens far Gustav Alexanders far Karl Lunas mor Kathrine Elliots far Lars Hannah mor Lene Kays far Knud

ÅrgangKontaktforældre i bestyrelsen 0. klasseElisabeth, Birgit 1. KlasseHanna, Elisabeth 2. KlasseElisabeth, Birgit 3. KlasseHanna, Elisabeth 4. KlasseHanna, Birgit 5. klasseHanna, Birgit 6. klasseElisabeth, Birgit

Spørgsmål?

I kan altid skrive til os og stille spørgsmål, når de opstår undervejs. Brug intra så alle kan se hinandens spørgsmål og svar På intra ligger der beskrivelse af det praktiske omkring dagen, disse slides mv.

F OKUSGRUPPEINTERVIEWS Få at få det bedste fundament for lærernes diskussion d. 15. maj, bliver både elever og forældre derfor også hørt om deres visioner og ideer til fremtidens drømmeskole. Vi vil derfor gerne invitere jer til at deltage i et fokusgruppeinterview, hvor vi kan få en mere dybdegående dialog om, hvad der kendetegner drømmeskolen set i et forældreperspektiv. Vi vil gerne have én repræsentant fra hver klasse. I må gerne melde tilbage om deltagelse til Birgit fra bestyrelsen på intra senest d. 7. april. Husk at skrive navn og hvilken klasse I repræsenterer. Bliver den der skal deltage forhindret, vil det være super, hvis han/hun vil prøve at finde en anden deltager

T IDSPUNKTER FOR FOKUSGRUPPPE INTERVIEW D. 14. april kl Interview med forældre fra 0.a, 0.b, 0.c, 0.d, 0.e, 1.a og 1.b D. 14. april kl Interview med forældre fra 1. c, 1. d, 1. e, 2. a, 2.b, 2.c, 2.d og 2. e D. 23. april kl Interview med forældre fra 3.a, 3.b, 3.c, 4.a, 4.b, og 4.c D. 23. april kl Interview med forældre fra 5.a, 5.b, 5.c, 6.a, 6.b og 6.c