Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Velkommen til møde om førskolen 2017

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Velkommen til møde om førskolen 2017"— Præsentationens transcript:

1 Velkommen til møde om førskolen 2017
Overgangen mellem dagtilbud og skole

2 Programmet for mødet Velkommen (HP og HR) Præsentation (HP og HR)
Antallet af børn (HP og HR) Formålet med førskolen (HP og HR) Bemanding i førskolen (HP og HR) Hverdagen i førskolen (husk mødetider, postmapper, garderober, evt. gennemgang af folder) (RD, KM og EG) Intra (HR) Tænketrappen (RD, KM og EG) Forventninger (RD, KM og EG) Spørgsmål fra jer (alle) Valg til trivselsråd (HR) SFO – tilmelding (HP) Evt. + rundvisning for dem, der ønsker det (HP og HR)

3 Præsentation af personalet
Hvem er de og hvorfor er de en del af førskolen? Regitze Karsten Elisabeth

4 Hvorfor vi glade for at være et børnecenter?
Børnene kender stedet og de voksne Vi kan bruge hinandens viden og erfaringer Giver børnene et mere nuanceret billede af at gå I skole Viden og indsigt i børnene går ikke tabt

5 Hvad er formålet med førskolen?
At gøre overgangen fra dagtilbud til skole så let som mulig for børnene At børnene føler sig trygge og har tillid til personalet i førskolen og SFOen, samt præsenteres for den anden børnehaveklasseleder og børnecentrets øvrige lokaler

6 Der laves en ramme som ruster barnet til:
Hvad er formålet med sammenhænge/overgange set fra et læringsperspektiv: Der laves en ramme som ruster barnet til: At barnet bliver klar til at mestre livet og de forskellige epoker i livet At barnet ved, hvad skole er for noget Selvværd til at møde en forandring Selvkontrol At barnet kan indgå i sociale sammenhænge At barnet har lyst til at lære

7 Hvilke mål opstiller vi for den gode sammenhænge - set fra et børneperspektiv
Barnet oplever, at det kan mestre en forandring Barnet oplever, at noget er svært, men kan godt Barnet oplever tryghed Barnet oplever, at de har nogle relationer Barnet oplever, at de får hjælp og støtte til at mestre forandringen Barnet oplever, at de får støtte til at nå næste udviklingstrin

8 Bemandingen i førskolen RD = Regitze Dreyer KM = Karsten Mathiasen EG = Elisabeth Gormsen DS = Dorthe Sommerlund Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag KM KM RD EG KM RD 8.30-9 KM RD EG 9-9.35 RD ASV KM RD (EG VAGT)

9 Hverdagen i førskolen Hverdagen/gennemgang af skema
Madpakken + tid til at spise Garderober + skiftetøj Telefon kort Beskeder Overordnede emner Vigtige datoer

10 Hverdagen 6.15 SFO`en åbner
6.30 – Mulighed for morgenmad (havregryn/cornflakes)  Førskolen starter kl. 8.30, her skal dit barn være mødt. Der spises formiddagsmad. Herefter starter dagens aktiviteter. 9.00 – Tema, leg og kreativitet Vi spiser madpakker Leg ude og inde Eftermiddagsmad: Børnene spiser medbragt frugt/mad Skole-børnene kommer i SFO  SFO`en lukker (mandag-torsdag) Fredag lukker vi kl

11 Gennemgang af skema

12 Madpakker 3 madpakker Formiddagsmad Middagsmad
Eftermiddagsmad/frugt er i hver sin indpakning/madkasse Nogle dage går vi ture i byen, hvor vi har vores mad med, så det vil være godt med en lille rygsæk til barnets madpakke og vandflaske.

13 Garderober + skiftetøj ?
Hvert barn har deres egen garderobe med kasse Sørg for, at der ikke mangler noget i skiftetøjskassen Det er også vigtigt, at der er regntøj og gummistøvler i garderoben Husk, at skrive navn i alt tøj, fodtøj og på madpakker samt drikkedunke.

14 Beskeder Hvis jeres barn holder fri, er syg eller hentes af en anden,
skal vi have besked derom, enten personligt eller pr. telefon. I kan også benytte vores Når vi modtager beskeden, svarer vi tilbage med et ”OK”. Ved sygdom og hvis barnet holder fri, er det vigtigt for os, at vi får besked herom inden kl Skulle I være i tvivl om noget, så spørg endelig  Mobil:

15 Vigtige datoer 3. april: Første dag i førskolen
20. april: Forældre-og bedsteforældre kaffe. fra kl – 16.00 19. maj: ABC-dagen. -En festlig dag for hele centret. maj: Forældresamtaler. 6. juni: Forældremøde om start i 0. klasse (med deltagelse af børnehaveklasselederen). 15. juni: Udflugt (mere herom når vi nærmer os). Uge 26 – 32: Sommerferie pasning. 14. august: Første skoledag.

16 Hvordan får I informationer?
Forældreintra – bruger den kode I har fra Børnehaven Oprettet en gruppe, der hedder ”Førskole” pr. 1.april 2017

17 Tænketrappen I indskolingen bruger vi tænke-trappen i forbindelse med at kunne holde børnenes fokus på børnenes læring og undervisning. Grund ideen er, at børnene bliver gjort opmærksomme på, hvis deres adfærd er forstyrrende for deres egen læring, de andres læring og om de samarbejder om undervisningen. Dette sker i en ramme, som er forståelig for børnene. Dette kan samles i følgende sætninger: Jeg giver mig selv ro til at lære Jeg giver andre ro til at lære Jeg samarbejder om undervisningen Såfremt børnene bliver forstyrrende for sig selv, de andre eller ikke samarbejder, bliver de gjort opmærksomme på dette. For hver gang, det er nødvendigt at gøre opmærksom på adfærden, træder barnet et trin op af trappen.

18 HUSKER Barnet bliver gjort opmærksom på, at det har forstyrrende adfærd, samt at dette udløser en husker. Barnet fortsætter i undervisningen. Huskeren nulstilles ved hver pause.

19 ADVARSEL Barnet bliver gjort opmærksom på, at det har forstyrrende adfærd igen, samt at dette udløser en advarsel. Barnet fortsætter i undervisningen.

20 TÆNKEPAUSE Barnet får ro-tid i et andet rum
Barnet skal tænke over hvad der er sket og hvordan han/hun kan undgå lignende en anden gang. Vi tager en snak med barnet om det skete.

21 Sociale forventninger:
Barnet kan: Tage hensyn til og hjælpe andre Gøre sig gældende i en gruppe Have selvtillid Have tro på egne evner Kunne overholde regler i spil og leg Kunne bede om hjælp, når der er brug for det Kunne vente på tur Kunne klare små konflikter selv Tåle en afvisning og kan selv afvise. De søger nye legekammerater på eget initiativ Drage omsorg og tale positivt om andre børn Forældrene kan: Lade barnet legen med andre børn Invitere kammerater med hjem Spille spil med barnet / flere børn i en lille gruppe Lade barnet deltage i fælles aktiviteter med andre børn Lade barnet færdiggøre aktiviteter inkl. oprydning Lære barnet at vente på tur, når andre taler Hjælpe barnet til at kunne foretage valg Tale positivt med barnet om andre børn og voksne

22 Personlige forventninger
Barnet kan: Være forandringsparat – dvs. håndtere ændringer og skift i aktiviteter Håndtere mange forskellige krav og udfordringer Være nysgerrig og have gå–på mod Koncentrere sig Komme fra A til B uden at glemme målet Håndtere at møde skiftende voksne Kunne vise og udtrykke følelser Være sig bevidst om sin omverden Selv fornemme sult og spise, når det er spisetid På eget initiativ sige godmorgen og farvel Vinke selv Kunne holde styr på sine ting Kunne udføre opgaver, som andre har bestemt Kende eget fulde navn, adresse, fødselsdag, familieforhold m.m. Være midtpunkt i en forsamling

23 Personlige forventninger
Forældrene kan: Stille aldersvarende krav Give barnet opgaver i hjemmet – f.eks. lade det hjælpe med praktiske gøremål Give barnet almen viden Hjælpe barnet med at få nye legekammerater Tale med barnet om følelser Vise barnet, at skift i hverdagen kan overkommes Lad barnet pakke tasken hjemmefra Lad barnet selv sige godmorgen og vinke farvel Lad barnet selv hænge tøjet på plads og tage sko af Lad barnet tørre sig selv efter toiletbesøg Lad barnet stille madpakken i køleskabet

24 Sproglige forventninger
Barnet kan: Lytte aktivt og være opmærksom Kunne forstå en kollektiv besked Kunne forstå 2-3 beskeder samtidigt Kunne fortælle og forklare om oplevelser, så det kan forstås af andre Forældrene kan: Lade barnet fortælle om oplevelser Læse for barnet og lade det genfortælle Skrive sedler / indkøbslister Læse rim og remser Synge sammen med barnet

25 Motoriske forventninger
Barnet kan: Kaste og gribe en bold Hinke og stå på et ben Klippe efter en streg Holde på en blyant Klare af- og påklædning Tegne et menneske Skrive sit eget navn  Forældrene kan: Give barnet legemuligheder, der stiller krav til kropslig udfoldelse Lege med barnet Lade barnet arbejde med blyant og saks

26 Trivselsråd – hvad er det?
Målet er: At styrke fællesskabet blandt elever og forældre i klassen Formålet er: At planlægge og gennemføre aktiviteter/arrangementer, som styrker det sociale fællesskab klassen.

27 Trivselsrådet har ansvaret for:
Klassekassen (se princip for klassekassen) Indkøb af legeredskaber Arrangere spisning til skolefesten Arrangere spisning til ABC-Dagen 19. maj 2017 Derudover planlægges og udføres andre aktiviteter/arrangementer i løbet af året. Der vurderes i samarbejde med klasselærer, om der skal laves yderligere tiltag, som styrker det sociale samspil. Det tilstræbes, at der er 4 forældre i trivselsrådet, 2-3 er fint i klasser med få elever Der er valg til trivselsrådet hvert år ved forældremødet. Det tilstræbes, at der kun udskiftes 2 pr. år evt. 1 i de klasser med få elever for at sikre, at hele gruppen ikke udskiftes på én gang

28 Links


Download ppt "Velkommen til møde om førskolen 2017"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google