Det 3. læringsrum O Det 3. læringsrum: Hvordan kan virkeligheden indgå i Fysioterapeutuddannelsen? O Hvad vil vi gerne undersøge? Hvilket læringspotentiale.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Advertisements

Overordnet målsætning:
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Når uddannelse, udvikling og god sygepleje går hånd i hånd.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Erfaringer fra netværkssamarbejde
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Undervisningsplanlægning
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
MUNDTLIG FREMSTILLING
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Undervisningsforløb i 8. klasse.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Vejlederens kommunikation
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Hva er god klasseledelse ?
Transfer sammenhæng mellem uddannelse og anvendelse 31. januar 2013 FSUS temadag for kliniske vejledere Bjarne Wahlgren.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Relations kompetencer
Læring mellem uddannelse og arbejdsliv Voksenpædagogisk Forums konference 2015 Transfer mellem uddannelse og arbejde 5. maj 2015 Bjarne Wahlgren.
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Delprøver, eksamensforsøg i fagene matematik og oldtidskundskab, 2012/2013 Borupgaard og Ørestad Gymnasium. Andreas Lange, Oldtidskundskab, Borupgaard.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 1 I Kommunikation
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Vores næste skridt Hvad tager vi med videre?
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU VELKOMMEN TIL SCIENCE AND TECHNOLOGY.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
Bachelorprojektvejledning?
Hvordan motiverer vi de unge?
Lederseminar, Veng 16. maj 2017 v. Jens H. Lund
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Vidensbaseret praksis i botilbud
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Temadag 2018.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Hvordan laver man gode aftaler omkring skriftelige opgaver og logbog?
Sundhedspraksis - At blive bevidst om transfer
MUNDTLIG FREMSTILLING
Velkommen til fagligt samspil
Bydækkende netværk for kliniske vejledere
Hvad er en Feltrapportage?
Jagten på den excellente kommunikationskultur i Børn og Unge
Præsentationens transcript:

Det 3. læringsrum O Det 3. læringsrum: Hvordan kan virkeligheden indgå i Fysioterapeutuddannelsen? O Hvad vil vi gerne undersøge? Hvilket læringspotentiale har det, at der etableres praksissituationer/autentiske settings i den teoretiske undervisning, så der dannes mulighed for at de studerende træner såvel fagprofessionelle kompetencer som generiske kompetencer Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro -

Vi uddanner til praksis sammen med praksis Klinisk undervisning 20% Ny udbygning: det 3. læringsrum Teoretisk undervisning 80% Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro -

Hvad er idéen? O Hypotesen er, at der er et uudnyttet læringspotentiale i feltet mellem teoretisk og klinisk undervisning. O Idéen er, at skabe en større grad af transfer i den teoretiske undervisning ved at etablere autentiske settings for de studerende med involvering af praksis, patienter, borgere i undervisningen. O Læringspotentialet: træning af de studerendes faglige og generiske kompetencer O Transfer: O Handler om at ”oversætte” viden til praksis, overføre det lærte til praksis. O Viden i sig selv er ikke tilstrækkelig til at sikre professionel kompetence, da det kræver at viden skal anvendes i praksis. Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro -

Hvordan arbejder vi med det? O Metode: kvalitativ tilgang med afsæt i en dialogisk aktionsforskningsmetode. O Aktionsforskning er en tænkning, hvor aktion og forskning går hånd i hånd. O Udvikle og implementere nye praksis situationer i den teoretiske undervisning O Systematisk erfaringsopsamling Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro -

Aktionsforskning Fælles møde med underv iserne forslag til aktioner på moduler Udvælge aktion: modul 6 Møder med 2 undervisere M6 om planlægning Selve aktionen på M6 Dataindsamling og analyse Refleksion tilpasning med M6 underviser e Aktionen på M6 Dataindsamling analyse refleksion Inddrage resultater til Konklusion Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro -

Plancher med oversigt over aktioner O Vi er i gang på modul 5 O Vi har lavet et tiltag på modul 6 O Vi har etableret hjerteholdstræning i modul 7 Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro -

Hvordan dokumenterer vi? O Beskriver og evaluerer de nye tiltag og undersøger læringspotentialet i disse. O Metodisk har vi hidtil anvendt fokus gruppeinterview med deltagelse af 6-8 studerende O Vi har indsamlet skriftlige og mundtlige svar fra modul12´erne. Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro -

Pointer O Der skal være ”styr” på organiseringen og rammerne skal være tydelige - det skaber tryghed - og tryghed skaber en god ramme at lære i. O God læringspotentiale i at studerende lærer af og med studerende (peer-learning). O Tidsfaktoren betyder noget for de kompetencer de studerende tilegner sig O Virkeligheden/autentiske settings har afgørende betydning for de studerendes motivation for at lære O Virkeligheden/autentiske settings skaber tro på egen formåen Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro -

Hvad er vores resultater ift. hjerteholdstræning 6 kategorier som er fremkommet fra interview: O Virkelighed (den autentiske setting) O Tryghed O Kobling fra teori til praksis O Feedback O Tid O Faglige og generiske kompetencer Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro -

Den autentiske setting O citat fra interview ”man lærer mere når det er rigtige mennesker, da der jo altid er så mange andre ting, der spiller ind, end hvis vi går og øver på hinanden”. - Underbygges af teorien om transfer og identiske elementer – jo mere det ligner ”virkeligheden” des større transfer Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro -

Tryghed O At rammen er tydelig og givet fra start O At de kan opsøge vejledning ved behov O Det sociale samspil: åbenhed/respekt mellem studerende, deltagere O Godt at være en gruppe af studerende Citat: ”Det behøver ikke at være perfekt første gang. Der er meget tryghed i gruppen (af studerende) og det giver god læring” Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro -

Kobling mellem teori og praksis O Krav om teoretisk opgave: - de studerende bliver tvunget til at anvende teorien, som argumentation for deres valg og fravalg. ”Ellers ville vi nok gøre det mere på rutinen”. Teori om transfer: - den teoretiske viden skal gennembearbejdes og de studerende skal mestre denne viden for at kunne anvende den i praksis (s ). Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro -

Feedback O ”Man lærte også meget af at give feedback til hinanden…..Man lærer også af at evaluere hinandens træning”. O Metakognition: – anvendelsesprocessen gøres til genstand for refleksion gennem de kommentarer og spørgsmål, som de studerende stiller hinanden. Begrænsningen er at de studerende kun er i stand til at stille spørgsmål ud fra det faglige niveau de er på. Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro -

Tidsfaktor O ”Når man har folk lidt længere tid, så gør det heller ikke noget, at det går galt. Så laver man det bare om til næste gang”. O ”Når man har dem i længere tid, finder man også ud af om deltagerne får noget ud af træningen.” Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro -

Kompetencer som de studerende har trænet O Kommunikative og relationelle O Professionsfaglige: sikkerhed i rollen som underviser ”Nu kigger jeg mere på, om alle er med og er ikke kun optaget af mig selv som underviser og mit program”. (Det kan være et tegn på at de er på vej fra novice stadiet til avanceret begynder, som Dreyfus’ teori beskriver) Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro -

Hvad er vores resultater på modul 6? O Der er fremkommet 4 kategorier O Virkeligheden O Tryghed og feedback fra ældre med-stud. O Praksis giver selvtillid og tro på egen formåen O Faglige og generiske kompetencer Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro -

Virkeligheden = den autentiske setting O De studerende fortæller at mødet med rigtige patienter virker motiverende og øger ansvarsfølelsen O ”Man står ikke i en øve situation her på uddannelsen og derfor skal man ”oppe” sig lidt mere. Det dur ikke at man ikke kan sine ting… man skal gøre det ordentlig. Man skal gøre lidt mere… ellers ligner man en idiot”. Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro -

Virkeligheden =den autentiske setting O En pointe i teorien om transfer er netop, at den studerende skal være motiveret for at anvende det lærte og dermed hvorfor noget skal læres. O ”Du kan ikke mærke noget på en medstuderende og det er ikke noget der tæller. Det er vigtigt at prøve det på en rigtig patient. Så kommer det ind.” Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro -

Tryghed og feedback fra ældre med-studerende O PM12´erne har været en stor tryghedsfaktor ved at O man kan bare spørge dem hvis man er usikker eller i tvivl, O de er ligestillede og lidt på samme niveau hvilket gør at de modul 6 ikke føler sig så dumme og derfor tør at spørge mere, O det giver mere ro at være sammen med med- studerende, da PM12´erne kender modul 6- niveauet og kan bedre sætte sig ind i modul 6- studerendes situation O Peer-learning Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro -

Tryghed og feedback fra ældre med-studerende O ”En klinisk underviser ville stille meget større krav om, at man skulle kunne det hele 100 %, og det kan vi jo ikke på modul 6”. O ”Man er mere på samme niveau og modul 12- studerende kan bedre huske, hvor meget man skal huske i modul 6 og det viser de forståelse for. Det er utroligt rart og det giver mere ”fri- rum” og man føler sig ikke så dum og tør at spørge om lidt mere, De kan måske bedre sætte sig ind i den situation, vi står i lige nu” Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro -

Praksis giver selvtillid og tro på egne evner O Generelt mener de studerende at de får selvtillid af at være i praksis og møde patienter O ”Når man er på skolen med lange dage, så tænker man, at det her kan jeg ikke finde ud af. Og så kommer man ud (i praktikken) og så finder man ud af at DET kan man godt.” O ”Det giver virkeligt et selvtillidsbuust og man tænker, at det skal nok gå. Det er ikke så slemt, som man gik og troede det var”. Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro -

Praksis giver selvtillid og tro på egne evner O De studerende giver udtryk for at det kan være svært i den teoretiske undervisning at vide, hvor man ”står” rent fagligt. Det kan medføre, at de føler sig ”bagud” og føler ”det står slemt til”. O Modsat så oplever de mere selvtillid og tro på egen formåen, når de kommer i en virkelighed, hvor de får et spejl på, hvad de reelt kan. O Der er altså begrænsninger i, hvad den teoretiske undervisning kan – man kan træne færdigheder, men ikke mærke virkeligheden Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro -

Faglige og generiske kompetencer som de studerende har trænet O De studerende har anvendt en masse fysioterapeutiske redskaber: ledbevægeligheds undersøgelse, styrketest, sensibilitets-undersøgelse, Bergs Balance Skala, Thomas´s Test, reliabilitet af målemetoder mm. O De studerende har fået en masse gode erfaringer: O man skal arbejde systematisk med undersøgelse og test O det er OK at tage sig god tid sammen med patienten, O mærke noget rigtigt, O lære af sine fejl Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro -

Fremtidsudsigter….. Klinisk undervisning 20% Ny udbygning: det 3. læringsrum 20% Teoretisk undervisning 60% Fysioterapeutuddannelsen i Holstebro -