Hvordan kan arbejdspladser generelt arbejde med at forebygge stress på organisatorisk plan Ole H. Sørensen Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Definition på evaluering
Advertisements

Medarbejderudviklingssamtalen
Sundhedsaftaler Dialog og input
Introduktion til deltagere i ledercoaching
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Prioritering.
Sæt stress på dagsordenen i SU - og i hverdagens arbejdsliv
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Gode råd og eksempler på faldgruber
Opbygning af kapacitet til det videre arbejde med tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte borgere Resultater fra den eksterne evaluering af projekt Røgfrihed.
Forældremøder 2010 Egeskovskolen
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Hjerneskadecentret Bomi
Programindsats og effektmålinger i den regionale erhvervsudvikling Debatoplæg v/Martin Eggert Hansen Teknologisk Institut.
• Diplom- eksamensprojekt, • SAM 24. marts 2010 • Eksamensprojektstuderende: Karsten Sørensen Karsten Sørensen.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Profilskole og styrket social indsats i Høje Gladsaxe skoles skoledistrikt og i Værebro Gladsaxe kommune deltager i Socialministeriets projekt Styrket.
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Gode Trivselsprocesser
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Medalje til Høje-Taastrup
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
IMODUS Faser og nøglebegreber Karsten Gynther Leder af Educationlab Forskningsprogram for TEKNOLOGI, UDDANNELSE og VELFÆRD Forskning og Innovation University.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Cand. scient. Soc. Charlotte Vincent
Afprøvning og dokumentation af Åben Dialog som metode
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Samspil, Plan & Perspektiver
Netværk og lokalsamfund - som ressource i landdistrikterne Formål blandt andet at styrke: de frivillige ildsjæle i lokalområderne samarbejdet på tværs.
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Stress i relation til afbrydelser. Positive afbrydelser: Afbrydelser giver ny energi og inspiration. Afbrydelserne giver variation i arbejdet. Afbrydelser.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Videnarbejde og stress - mellem begejstring og belastning Anders Buch & Vibeke Andersen.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
KØBENHAVNS KOMMUNE Socialforvaltningen Tværgående Økonomi 28. Oktober 2008 Viden og Stress-projekt Socialforvaltningen, København.
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Intern audit af psykisk arbejdsmiljø i certificerede arbejdsmiljøledelsessystemer CAVI-referencegruppemøde 9. marts 2016 Anne Helbo Jespersen.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Videnarbejde og stress - mellem begejstring og belastning.
Vidensarbejderens særlige arbejdssituation - forebyggelse af arbejdsrelateret stress Oplæg i IDA, fredag, 27. april 2007 Christine Ipsen, Ph.d.
Videnarbejde og stress - mellem begejstring og belastning Afslutningskonference d. 9.November 2009.
Bilag 1. Forandringsteori for udviklingsprojektet ‘Struktureret IKV i AMU’ 1. Problembeskrivelse Der bliver gennemført for få IKV i AMU-forløb inden for.
Stressforebyggelse i videnarbejdet Mellem begejstring og belastning Ole Henning Sørensen (NFA) og Vibeke Andersen (DTU) Illustration af en metode (fishbone)
NÆRVÆR i arbejdet. Nærvær i arbejdet Region Midt og Region Hovedstaden 18 arbejdspladser og 2000 medarbejdere  8 somatiske afdelinger  3 psykiatriske.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Arbejde, Trivsel og Helbred
Evaluering af jobfirst
Beregningsredskab Vidensdatabase Start SØM
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Budgetstatus Arbejdet med forebyggelse af stress
Personalemøde – opfølgning på MTU
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Velkommen til fagligt samspil
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Administrativ organisering
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Hvordan kan arbejdspladser generelt arbejde med at forebygge stress på organisatorisk plan Ole H. Sørensen Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø 9. november 2009

Projektets formål At afprøve en model til udvikling primære stressforebyggelsesindsatser for selvledede videnarbejdere. Et delformål er at analysere årsags­sammenhænge mellem psykosociale risikofaktorer og stress, som de forstås af aktører i virksomhederne. Udviklingsprojektet sigter på at opbygge ny viden om, hvordan konkrete stressforebyggende aktiviteter kan udvikles og forankres i virksomheder.

Interventioner består af en eller flere indsatser Interventioner kan have forskellige grader af specificitet Der kan være forskellige grader af forskerinvolvering Interventionstyper LavHøj Naturligt eksperiment Participatorisk design Specifik metode Teknologi/ Pille LavHøj Observation af indsatsRammesættendeForskerstyret

Del 1 – Afdækning af forhold i videnarbejdet På de seks virksomheder blev der afholdt fire fokusgruppeworkshops med ledere, medarbejdere og stabsfunktioner/samarbejdsorganer

Fishboneeksempler

Opsamling på fish-bone Problematikker: - Relativt rationalistisk tankesæt - Forskellige rationaler (tekniske/symbolske) - Vanskeligt at opnå stringens og præcision - Skal skelne mellem konkrete og ideelle årsager - Forskellige betingelser, erfaringer og personligheder - Vanskeligt at flytte i tid/rum Men meget meningsfyldt i nuet og anerkendende

Tematiske analyser af fishbone

Eksempel på temakompleks Afbrydelser:

Oversigt over dilemmaer/temakomplekser

Del 2 - Intervention i viden og stress projektet ’Programfejl’: Udvikling af indsatser vanskelig – støtte essentiel

Opstart: Dialogworkshop

Udvikling af dialogkort Kortene blev udarbejdet på temaer fra årsags-virkningsdiagrammer. Eksempler: Når en med- arbejder har for mange opgaver, er det med- arbejderens eget ansvar Der er for mange afbrydelser i mit daglige arbejde P/L faktoren er en belastning i det daglige arbejde Ledelsen overlader for meget plan- lægning af arbejdet til medarbejderne

Oversigt over indsatser

Effektevalueringsdata Mellemlange 3-dækker (COPSOQ) med ekstra spørgsmål Interview med medarbejdere og nøglepersoner (efter) Virksomhedens egne evalueringer –Sygefravær –Stemning/tilfredshed –Medarbejderkompetencer

Procesevalueringsdata Observation af revisionsworkshops mv. Interview med medarbejdere og nøglepersoner (under og efter) Kvantitative data ved afslutning vedrørende: –Forventning (før og efter) –Information –Involvering –Prioritering –Opbakning (4 items) –Andre ændringer (kontekst)

Oversigt over indsatser

Forandringsdata Gul er forventet positiv ændring og blå negativ

Forandringsdata Gul er forventet positiv ændring og blå negativ

Procesevaluering

Eksempel på procesobservation

Eksempel på indsatselement

Konklusion Analyser af årsags­sammenhænge er et godt afsæt for indsatsudvikling. Giver god forståelse Kan ikke leve op til egen ’objektive’ selvforståelse og kan være vanskelige at flytte i tid/rum/deltagere. Modellen er god til at generere skitser til primære stressforebyggelsesindsatser. Konkretisering og gennemførelsen af indsatserne kræver ekstra støtte. Dialogworkshop gør det ikke i sig selv! Har givet bud på hvordan konkrete stressforebyggende aktiviteter kan udvikles og forankres i virksomheder. Visualisering og projektidentitet vigtig del af forankring