En ny skolehverdag Faaborg Gymnasium. Baggrund og formål  Udfordringer  Undervisningen i de gymnasiale uddannelser er tilrettelagt i en forholdsvis.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Advertisements

Velkommen til informationsmøde på Vrejlev-Hæstrup Skole
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Real Kompetence Vurdering
Et væksthus for børn og voksne
Mentaltræning Målsætning
Økonomi Budget 2008 & Budgetlægning Budget opfølgning pr •Tilbagemeldingerne fra aftaleholderne om forventet årsresultat, viser.
Informationsmøde for forældre 12. maj 2014 Folkeskolereformen på Lundebakkeskolen.
Temaer •Prøvefagsudtræk •Prøveplaner •Censorkorps •Friholdelser •Censurplaner •Klager •Snyd.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Hvordan søger man om optagelse?
Folkeskolereform Version 1.0
Faglig fordybelse i indskolingen
Program i salen Kl (Klasse A,B,C,D,E,F) Kl (Klasse G,H,I,J,K,L,M) Skoleårets fokuspunkter Fravær Lejrskole Til-/framelding af fag.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
Sunds skole Evaluering
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Fremtidens fysikstudenter DFS debatmøde april 2007 Jette Rygaard Poulsen Frederikshavn Gymnasium og HF-kursus.
NYT FRA SKOLEBESTYRELSEN Karaktergennemsnit og skolekvalitet på Niels Ebbesen Skolen Vi har i dette nyhedsbrev valgt at sætte fokus på Skanderborg Kommunes.
1 Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling.
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
Oplæg d på Nyborg Gymnasium.  At reducere elevernes oplevelse af problemer i faget dansk ved overgangen fra grundskolen til det almene gymnasium.
Stilladsering af det skriftlige arbejde i samfundsfag
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
Skanderborg-Odder Center for Uddannelse.  Baggrund for at søge Hold Fast midler  Hold Fast – introduktion  Hold Fast – introduktion: elevkommentarer.
Velkommen til infoaften om de gymnasiale uddannelser Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland.
Birkerød Gymnasium Bred vifte af tilbud på en stor skole med 1100 elever: "Når andre går hjem, starter vi en ny form for arbejde"
Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger.
Øvelse 1: First Impressions
Om anvendelse af forberedelse v. Jan Becher Sørensen Rektor, Paderup Gymnasium Konference d. 4. april
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK Virkning (effekt på lang sigt) Resultater (umiddelbar effekt på kort sigt) OutputsAktiviteterRessourcer Udfordringer/problemer:
NETVÆRKSMØDE EVALUERING 3. NETVÆRKSMØDE.
Opfølgning på personalemøde Input fra runden med dilemma-kort.
KVALITET OG DATA. Kvalitet og data 1.Kvantitative data Fremmøde Frafald Gennemførelse Karakterer - Indgang & Udgang  løfteevne Årselever - Fordelt efter.
Studietid på Sankt Annæ Jeppe Struve Larsen, pædagogisk leder Julie Debois, lektor (dansk, religion) Steffen Samsøe, lektor (matematik, fysik)
Delprøver, eksamensforsøg i fagene matematik og oldtidskundskab, 2012/2013 Borupgaard og Ørestad Gymnasium. Andreas Lange, Oldtidskundskab, Borupgaard.
Erfaringer med undervisning af højtbegavede børn Anette Gjervig Projektleder.
Greve Gymnasium Skemalagt elevtid Forsøg med start i skoleåret Forsøget omfatter hele skolen: -Alle fag med skriftlig dimension -Alle lærere og.
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Resultater fra spørgeskemaundersøgelse blandt uddannelsesledere.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Sanne Yde Schmidt, lærer Greve Gymnasium Konference om omlagt elevtid Workshop 3 Pædagogisk ledelse i forhold til bl.a. omlagt elevtid, progressionsplaner.
Omlagt elevtid og skemaet. Hvor mange dage er der på et år? Dage til undervisning: 174 dage Dage efter x-plan offentliggørelse (”eksamensperioden”):
Nyt om test og prøver Matematik i marts Sorø Den 26. marts 2015 Marts 2015 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen UCSJ 1.
IT-eksamen i dansk Foreløbig evaluering af 1.forsøgssæt fra forsøgsklasser og –lærere.
TYSK – STX /VALGFAG FREDERICIA GYMNASIUM FREDERIKSBERG GYMNASIUM FIP-KURSUS - BENTE HANSEN Faglig udvikling I Praksis.
Løft og lær Flerfaglig og virtuel skriftlighed Rammeforsøg A: Fleksibel anvendelse af uddannelsestid og elevtid.
Seniorsurf-dag 2012 Evaluering. Antal besøgende på Seniorsurf-dagen Gennemsnitligt besøgstal pr. sted: 17,8 Antal undervisningsteder: 462 Opregnet besøgstal.
Stxstudentereksamen.
Velkommen til introduktionsmøde
Det frie Gymnasium.
informationsmøde - Frederiksberg Gymnasium
Du behøver ikke at vente til Jul…
Årsmøde
Temadag - omlagt elevtid Indledning og fælles sprog
”Unge Matematiksvage Mønsterbrydere”
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Selvevaluering og opfølgningsplan
Årsmøde
Præsentationens transcript:

En ny skolehverdag Faaborg Gymnasium

Baggrund og formål  Udfordringer  Undervisningen i de gymnasiale uddannelser er tilrettelagt i en forholdsvis koncentreret periode af året, hvilket medfører at der i eksamensperioden ikke er opretholdt et tilstrækkeligt læringstryk.  Vores elever får skriftlige eksamenskarakterer i dansk, engelsk og matematik under landsgennemsnittet  Målsætning: at få hævet det skriftlige eksamenskaraktergennemsnit

Allerede eksisterende tiltag  Omlagt skriftlighed i alle fag med skriftlig dimension  Skrivemetro (stilladsering, struktur, øvelser, eksempler mv)  Skriftlighedsgruppe  Nuværende udnyttelse af eksamensperioden efter 1g  Et AT-forløb (AT3 af 5 dages varighed)  Da/Hi opgaven (4 dages varighed)  Sidste sommer: en matematikdag (pilotprojekt)  Nuværende udnyttelse af eksamensperioden efter 2g  Et AT-forløb (AT7 af 4 dages varighed)

Nye tiltag Den endelige udformning er op til faggrupperne  Matematik  En dag efter 1g for alle, der fortsætter med matematik.  For alle eller kun den svageste?  Engelsk  En dag efter 1g for hele årgangen  For alle eller kun de svageste?  Dansk  2 dage efter 2g. Der ligger i forvejen en skriftlig årsprøve, så en mulighed er at bruge dagen før  For alle eller kun de svageste?  Generelt: det er ikke almindelig undervisning, der bare forskydes (jvf årsnorm)

Status og udfordringer  Dialogproces  Orienterende møde med faggrupperepræsentanter -> blandet modtagelse  Faggruppemøde med danskfaggruppen på tirsdag  Opfølgningsmøde i uge 9/10  Eksamensperioden  Lærernes tid  Elevernes indstilling?  Lærernes indstilling?

Dette skal gøres  Faggrupperne melder tilbage  Ønsket placering i eksamensperioden  Forslag til lærerbemanding (afhænger af udtræk)  Plan/struktur for de små bootcamps  Læringsmål  Materialer  Alle elever, eller kun udvalgte -> screening  Evaluering (kort og lang sigt)

Evaluering  Tidligere årganges karakterer?  Før og efter de små bootcamps (i henhold til læringsmålene)  Kvantitative tests?  Elevers kvalitative selvevaluering?  Lærernes kvalitative evaluering?  Karakterer næste år (lille skole -> lille population -> usikkerheder)