Bedre overgangsvejledning gennem øget aktørinddragelse på Djursland workshop A4 Et projekt med: Viden Djurs – Lead partner UU-Djursland Ørum Skole Auning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Ungepakke.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
5 IT-didaktiske principper
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
Garantiskolekonference 2013
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Opgaven jeg fik stillet
Firma / virksomheds-klasse Elever lærer af nødvendighed
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Velkommen Lærersamarbejde i Aarhus august 2012 Aarhus Tech, Viby J.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Uddannelsesvejledning i 10.klasse Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Brian Nybo (10.B, 10.C + drenge i 10.D) Tina Krogsdal (10.A,
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Bedre overgangsvejledning gennem øget aktørinddragelse på Djursland Et projekt med: Viden Djurs – Lead partner UU-Djursland Ørum Skole Auning Skole.
Virksomhedsskolemodellen 29. september 2014 UU Danmark Samarbejde: UU og Jobcentret – Om unge.
UU vejleder Lene Skovgaard.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Fem lærere på mentorkursus
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Forældremøde Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København.
Forældremøde Sortedamskolen 2013/14
Velkommen til forældremøde
Regeringens globaliseringsudspil
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Velkommen til forældremøde
Vejledning på den politiske dagsorden Regeringsgrundlaget ”Nye Mål” Aftalen ”En ny chance til alle” 4 debatoplæg til Globaliseringsrådet Udspillet om ungdomsklassen.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Uddannelse – dit barns fremtid
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Sammenhænge og dilemmaer i en reform tid… UU DK´s årskonference 2015 Overskrift.
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Status på implementeringen af vejledningsreformen
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Samspillet mellem folkeskoler, UU-vejledning og ungdomsuddannelserne UU-reform med fokus på erhvervsuddannelserne Kommunesamarbejde om udskolingen, UU-vejledning.
UURS konference den Comwell Køge Workshop 10 – hvor er UU på vej hen v. Mark Jensen UU DK UU DANMARK UDVIKLING & INTERESSEVARETAGELSE VEJLEDNING.
Et projekt med:  Viden Djurs – lead partner  UU-Djursland  Ørum Skole  Auning Skole BEDRE OVERGANGSVEJLEDNING GENNEM ØGET AKTØRINDDRAGELSE PÅ DJURSLAND.
UU-Vestegnen Kongsholmcentret Vognporten Albertslund Tlf Facebook Albertslund * Ballerup * Glostrup * Høje-Taastrup.
Fem lærere på mentorkursus
Brobygning Mercantec Broen mellem efterskole og erhvervsuddannelse
Forældremøde i 9. klasse
Forældre-information
Evaluering af valgfag I NOrd
- Kom tættere på dit barns skolegang
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Forældremøde.
DEN GODE OVERGANG SKIVE SYDDANMARK/ MIDTJYLLAND FREDERIKSHAVN HORSENS
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Ambition: Flere skal vælge og gennemføre en erhvervsuddannelse.
Fra folkeskole til faglært - Erhvervsuddannelser til Fremtiden
&.
Præsentationens transcript:

Bedre overgangsvejledning gennem øget aktørinddragelse på Djursland workshop A4 Et projekt med: Viden Djurs – Lead partner UU-Djursland Ørum Skole Auning Skole

Brobygning innovativt 1) Vi vil væk fra aktiviteter for folkeskolerne og hen imod aktiviteter i aktivt samarbejde med folkeskolerne 2) Vi vil lave systematisk involvering af de relevante aktører, folkeskolens lærere, ungdomsuddannelsens lærere og UU i et aktivt samarbejde om planlægning af et valgfag for 8. og 9. kl. som gennemføres på Viden Djurs 3) Målet er at gennemføre et innovationsprojekt som et valgfag for eleverne i folkeskolerne 4) Parallelt med elevernes innovationsprojekt kører et innovationsprojekt for lærerne, som skal udvikle en model for systematisk lærersamarbejde mellem skolesystemer for at gøre de unge mere uddannelsesparate

Model

MÅL? Eleverne skal vide mere om hvad det kræver at gennemføre en erhvervsuddannelse Gennem stadig tilretning af projekt og hjemmeuger mellem undervisningen på Viden Djurs skal lærerne i folkeskolerne blive mere aktive i en proces med at 1. øge elevernes viden om erhvervsuddannelserne og 2. arbejde med at dygtiggøre eleverne målrettet mod erhvervsuddannelserne Implementering af projektmodel i valgfagskatalog for alle kommunens skoler

Reelle outputs Valgfag gennemført to gange – i skoleåret 2013/2014 med Ørum Skole samt skoleåret 2014/2015 med Ørum og Auning Skoler Valgfag indgår i skolernes valgfagskatalog Model for valgfagsprocedure, UU-vejledere arbejdede med styrkekort, hvorefter elever valgte valgfag Udvidet samarbejdsflade har ført til 3 nye valgfag efter samme model og ønsker om flere

Elevevaluering Sjov læring på værksteder giver god læring Innovationsarbejde/projektarbejde er en god samarbejdsøvelse Det er godt at komme hjemmefra Flere har oplevet at det faglige niveau var noget, man realistisk kunne klare

Lærerevaluering Mange elevsamtaler om uddannelses- og jobvalg i værkstedet mens man svejsede Mange elevsamtaler om noget andet end vi taler om hjemme giver bedre relationer Flere elever har efterfølgende været i erhvervspraktik og været så fokuserede der på at få en erhvervsuddannelse at de er kommet hjem med lovning på praktikplads

Vejledningsresultater Forhåndsviden på erhvervsuddannelsen og blandt skoleeleverne Relationsarbejde ml lærere og elever Relationsarbejde ml. lærere Folkeskoleelever får valgfag på erhvervssuddannelse

Hvad kan vi bruge forhåndsviden til? Eleverne kan bruge den til at opkvalificere sig fagligt Eleverne kan bruge den til at overveje hvilken konkret erhvervsuddannelse de vil vælge Eleverne kan bede om erhvervspraktik Eleverne kan bruge erhvervspraktik til at søge praktikplads

Hvad kan vi bruge forhåndsviden til? Folkeskolen kan bruge den til at hjælpe eleverne med målrettet opkvalificering så man kan klare EUD Folkeskolen kan bruge den til at hjælpe elevernes motivation også for at få en god skolegang den sidste tid i folkeskolen Folkeskolen kan bruge den til at arbejde intensivt med understøttende undervisning Folkeskolen kan bruge den til motivere at elever kommer i erhvervspraktik

Perspektiver for EUD Vi fagligheder Tilpasning af uv Fastholdelse bliver nemmere Mere viden om nye elevers faglighed Udbud af nye linjer Mere målrettet tiltrækning af elever Mere viden om elevernes interesser