Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Brobygning Mercantec Broen mellem efterskole og erhvervsuddannelse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Brobygning Mercantec Broen mellem efterskole og erhvervsuddannelse"— Præsentationens transcript:

1 Brobygning Mercantec Broen mellem efterskole og erhvervsuddannelse
Pædagogisk konsulent Kasper Hvelplund Overgaard Brobygning Mercantec

2 Mercantec Erhvervsrettet uddannelsesinstitution i Viborg
450 medarbejdere elever og kursister om året Mere end 50 forskellige erhvervsuddannelser Erhvervsgymnasiale uddannelser (HTX og HHX) 12 forskellige EUX-uddannelser Over forskellige voksen- og efteruddannelser (VEU)

3 Brobygning og Introduktionskurser
Vi vil afklare og motivere eleverne i forhold til valg af ungdomsuddannelse samt kvalificere og udfordre deres uddannelsesvalg 2016: 1780 elever i brobygning eller på introduktionskurser i løbet af 17 uger

4 Udfordring 25% af de unge skal vælge at tage en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse i I 2025 skal 30% af de unge vælge en erhvervsuddannelse efter 9. eller 10. klasse. I dag er procentdelen på landsplan nede på 18,4% På Mercantec arbejder vi målrettet på at gøre erhvervsuddannelserne mere synlige og attraktive, hvilket i sidste ende skal være med til, at vi, også i Viborg kommune, når 30-procentsmålsætningen. Hertil spiller introduktionskurser/brobygningsforløb for grundskoleeleverne en central rolle.

5 Folkeskoleaktiviteter 16/17
Indhold EUD 10 I et samarbejde mellem 10CV, SOSU og Asmildkloster landbrugsskole er vi med til at koordinere EUD10. Der er i dette skoleår ca. 22 elever i klassen. EUD 10 er forankret på 10CV, men eleverne har i alt 12 uger på erhvervsskolerne, hvoraf hovedparten er på Mercantec. De 12 uger på erhvervsskolerne skal være med til at afklare eleverne i forhold til uddannelsesvalg, men det skal også være med til at gøre dem klar til at starte på en erhvervsuddannelse. På Mercantec er EUD 10 forankret i gf1 Valgfag Karup Skole Hen over dette skoleår udbyder vi valgfaget Erhverv for Karup Skoles 7-9. klasser. Eleverne har hen over året 60 timer til dette valgfag. De fleste gange foregår valgfaget på Karup Skole, men de har også 6 hele dage på Mercantec. Valgfaget er forankret i gf1 Brobygning 8. klasse I ugerne 9-13 har vi introduktionskurser for kommunens 8. klasser. Eleverne skal vælge to ungdomsuddannelser, som de vil brobygge til i hhv. 2 og 3 dage. Heraf skal den ene være til en erhvervsuddannelse eller til en erhvervsgymnasial uddannelse. På erhvervsuddannelserne brobygger de til en fagretning på gf1 Brobygning 9. klasse De elever som blev erklæret ikke uddannelsesparate i 8. klasse kommer i brobygning i 9. klasse. Dette foregik i uge 40. På erhvervsuddannelserne brobygger de til en fagretning på gf1 Brobygning 10. klasse Kommunens 10. klasser kommer i brobygning i ugerne Her vælger de en ungdomsuddannelse i hhv. 2 og 3 dage. Heraf skal den ene være til en erhvervsuddannelse eller til en erhvervsgymnasial uddannelse. På erhvervsuddannelserne brobygger de til en fagretning på gf1 Temabrobygning 10CV Alle elever fra 10CV deltager i temabrobygning i en ungdomsuddannelse. Dette er i alt 12 dage i ugerne 1-6. På erhvervsuddannelserne brobygger de til en fagretning på gf1 Brobygning USB Brobygning for unge med særlige behov foregår 3 dage i uge 41. Brobygningseleverne kommer her ud i en afdeling.

6 Folkeskoleaktiviteter 16/17
Indhold Brobygning USB Brobygning for unge med særlige behov foregår 3 dage i uge 41. Brobygningseleverne kommer her ud i en afdeling. Brobygning Bjergsnæs Efterskole Bjergsnæs Efterskole er i gang med et projekt via efterskoleforeningen, hvor de udvikler på hele vejledningen af deres elever. I den forbindelse har vi udarbejdet et særligt brobygningsforløb, hvor alle deres elever besøgte os hen over to dage i september måned. Skills for 8. klasse I uge 43 have vi hen over to dage besøg af klasse elever til Skills for 8. klasser. Afholdelsen foregår i et samarbejde med SOSU og Asmildkloster Landbrugsskole. 7. klasses idrætsfestival Hvert år i uge juni måned deltager Mercantec i 7. klasses idrætsfestival. Her deltager alle kommunens 7. klasser, og alle uddannelsesafdelinger fra Mercantec stiller her med en stand, hvor eleverne kan komme ind og høre lidt om uddannelserne og hvor de kan prøve et eller andet i praksis. Valgfag Overlund skole og Houlkærskolen Hver onsdag eftermiddag er der i de fleste uddannelsesafdelinger valgfag for 8. og 9. klasse elever fra Houlkærskolen og Overlund Skole. Ca. 135 elever deltager i dette forløb. Dette forløb kører hele året, men eleverne vælger nye valgfag til januar. Håndværkerlinje – Tjele Efterskole Tjele Efterskole har en håndværkerlinje, som i 3-4 uger hen over skoleåret besøger en af vores uddannelsesafdelinger. Uddannelsesdag Viborg Private Realskole 8. årgang I september måned afholdte vi uddannelsesdag for alle 8. klasse elever fra Viborg Private Realskole. Ca. 110 elever deltog. Eleverne havde på forhånd valgt sig ind på en workshop (forankret i en uddannelsesafdeling), som de fulgte hele dagen.

7 Folkeskoleaktiviteter 16/17
Indhold Uddannelsesdag Skals skole 7-9. årgang Den 28. november får vi besøg af 130 elever fra Skals Skole 7-9 årgang. Her besøger de alle afdelinger på H. C. Andersens vej og de deltager i tre workshops forankret i hhv. Handelsskolen, Auto og Byggetek. Uddannelsesdage for StoholmSkole I uge 8 får vi besøg af 40 elever fra Stoholm skole i tre dage. De skal deltage i workshops forankret i hhv. Auto og i gf1 (Mad og sundhed samt Medie og data) EUX dag Overlund Skole Tre dage i uge 44 havde vi EUX dage for Overlund skole. Dagene var forankret i HTX og på Handelsskolen. Kloge hænder 5. april afholder vi i samarbejde med Naturvidenskabernes hus i Bjerringbro EUX dag for 8. klasser. Her udbydes i et samarbejde mellem HTX og de øvrige EUX-afdelinger workshops, som 8. klasse eleverne kan vælge sig ind på. Det er så vidt muligt EUX-elever, der skal undervise 8. klasserne den dag. Oplev Mercantec Nogle afdelinger har rigtig mange arrangementer gennem brochuren ”Oplev Mercantec”. Jeg tvivler på, at der findes et samlet overblik over antallet af arrangementer fra dette katalog. Uddannelsesmesse Vi deltog i uddannelsesmesserne i hhv. Bjerringbro og Viborg i september måned. Valgfag Bjerringbroskolerne Vi var meget langt med et valgfagskoncept til Bjerringbroskolerne, og vi havde flere fællesmøder med dem om indhold og konceptet. I sidste ende kunne vi dog ikke finde en økonomisk model, som vi alle kunne være i.

8 Flere udfordringer

9 Og endnu flere udfordringer
Mange 10. klasse-elever er afklaret i forhold til uddannelsesvalg Mange af efterskoleeleverne kommer fra andre steder i landet

10 Hvem bygger broen? Hvem har ansvaret for, at broen bliver bygget?
Hvordan sikrer vi, at brobygningen ikke blot bliver en parentes for eleverne i en ellers oplevelsesrig tid på efterskolen?

11 Brobygningsforløb med Bjergsnæs Efterskole
Uddannelsesdag for alle Bjergsnæs-eleverne 5 dages besøg i en selvvalgt afdeling på en selvvalgt uddannelsesinstitution

12 Brobygningsforløb med Bjergsnæs Efterskole
Fordele: Planlægningsmæssigt var vi meget tæt på hinanden i forhold til forventningsafstemning, justeringer af planerne og evalueringen Bjergsnæs Efterskole sendte relativt mange undervisere med eleverne Uddannelsesdagen var en succes, som vi siden har videreført i flere afskygninger Antallet af elever fra Bjergsnæs Efterskole, der valgte at brobygge til erhvervsuddannelserne steg med 50 procent i forhold til året før Ulemper: I de 5 dage, hvor eleverne besøgte én bestemt afdeling, var der ikke nok volumen til, at vi kunne oprette selvstændige hold. Eleverne deltog derfor på eksisterende grundforløbshold Økonomi

13 Bjergnæs-brobygning 2.0 Brobygningsforløbet med Bjergsnæs Efterskole og heri særligt uddannelsesdagen har afstedkommet, at vi generelt har revideret vores tanker omkring besøg af grundskoleelever Vi vil gerne have hele årgange, efterskoler o.l. ind i hele dage, hvor de kommer med deres lærere Her præsenterer vi dem typisk for vores uddannelser og heri er der fokus på hhv.: Faglighed Socialt miljø Mulighederne for karriere og videreuddannelse Teoretisk undervisning Vi viser skolen frem Vi præsenterer dem for arbejdsformer på erhvervsuddannelserne

14 Besøg på Mercantec Vi formulerer formål for besøget på Mercantec i samarbejde med den besøgende skole Vi formulerer specifikke mål for eleverne Vi sender en detaljeret plan for dagen ud til skolen på forhånd, som er lavet i samarbejde med skolen Vi formulerer forventninger til skolerne og eleverne. Det kan se ud som nedenstående: Vi forventer: At eleverne er på forhånd gjort bekendt med dagen, med stedet og med formålet med besøget X skole sørger selv for transport til og fra Mercantec At I sender X antal undervisere med eleverne At eleverne på forhånd er delt ind i fire grupper til rundvisningen At eleverne på forhånd er delt ind i tre grupper til workshops At der efterfølgende på X skole bliver fulgt op på dagen i forhold til målene At man tilbage på skolen har en drøftelse af de forventninger og forforståelser, som eleverne var mødt op med. Hvad levede op til forventningerne, og hvad gjorde ikke? At man drøfter hvilken ny viden, som eleverne er kommet hjem med? At skolerne reflekterer over, hvorvidt det har påvirket elevernes uddannelsesvalg At skolen efterfølgende giver Mercantec en konstruktiv tilbagemelding på dagen

15 Ledetråde i vores brobygningsarbejde
Brobygningseleverne skal undervises på selvstændige hold Indholdet må ikke være ens fra gang til gang. Der skal være en rød tråd gennem brobygningsforløbene Indholdet i besøget skal sikre refleksion og ikke kun information Det sigtes mod, at brobygning ikke bare er en parentes i elevernes skolegang. Skolerne skal inddrages Der arbejdes med identitetsbegrebet i planlægningen af brobygningen Arbejdsformen skal understøtte det undersøgende element for eleverne Der tænkes i et før, et under og et efter-forløb Motivation er noget undervisere, skoler (erhvervsskoler såvel som grundskoler) og elever skaber sammen

16 Er vi i mål?


Download ppt "Brobygning Mercantec Broen mellem efterskole og erhvervsuddannelse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google