Spejlinger og mønstre. Program Kom til stede Siden sidst, evaluering og kursusbevis Redskaber indtil nu Spejling Stillface Hils på Bo Opvarmning Øvelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Advertisements

Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Dagsorden Oplæg kommunikation Opgave Oplæg aktiv lytning Opgave Inder/ydercirkel – hvad har jeg lært om kommunikation?
Doku:SENtorium Torsdag d. 29. oktober Velkommen Programmet for dagen  Refleksionsøvelse  Fortællerrum  Narrativ evaluering Frokost  Sparringsrum.
Traumer og PTSD III Program Kom til stede Siden sidst – evaluering Psykisk 1. hjælp Hvordan tale med børn og unge Rollercoaster – hvordan arbejde med børn.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Oplæg i Neuropsykologi
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
Barnets nej Erik Sigsgaard, Rikke Sværke Madsen og Rie Haslund Professionshøjskolen UCC.
c c Kognition Motorik Emotion Barn Samspi l Forældre.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
FDF-PÆDAGOGIK. PROGRAM Hvorfor taler vi om en FDF-pædagogik Hvordan er temperaturen i kredsen? Anerkendende pædagogik er FDFsk Tips og tricks Undervejs:
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Mads Bab Indehaver af Gnist Ekstern Lektor Aarhus Universitets Master i Positiv Psykologi
Undervisning for pårørende Unipolar depression Hvordan påvirkes familien?
Robusthed 5 Slib saven!. Program Siden sidst En rystende isbjørn Værktøjskassen – teori og mest øvelser. Pausetræning Afslutning – evaluering og kursusbevis.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
FACE:IT. De næste 45 timer Niels og Carsten Historien bag FACE:IT Spejlneuroner Erfaringer med FACE:IT Idéudveksling Lidt flere erfaringer Afrunding.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Positivt Fokus Laila Felicia Vester Nielsen Mor til Nicklas, der har kæmpet med angst Pædagogisk konsulent - Forældre omkring børn og angst - Fagpersonale.
Målgrupper: Private opholdssteder Alle døgninstitutioner
Introduktion til SPV-kursus
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Projektplan – pesto med ramsløg og skvalderkål
AMC Arthrogryposis Mulitplex Congenita Albertes udfordringer Hjemmefødsel Amyoplasi Manglende muskedannelse i foster tilværelsen Ingen gen fejl.
Relationer på arbejdet.
Ordenes betydning Alkoholiker
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Program Kom til stede Siden sidst Kropssprog og kommunikation teori ”Lie to me” Opvarmning Øvelse Pause Pausetræning Opvarmning – stift/ledeløst, store.
Grænser.
”Avanceret” Programmering
Forberedelse til eksamen
Rikke Danielsen & Inge Amby-Fog
Velkommen Robusthed basiskursus
Det gode møde i folkeskolen
Robuste Fællesskaber.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Den gode tone Lse.
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Personlighed og Kompetencer
Workshop c Pernille Hargbøl Madsen
Baba – Modul X.
Er græsset også grønt om natten.
Forventninger til jer forældre
Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
Kursus for personer med demens og pårørende
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Søskendekurser Handicapcentret for Børn, Aarhus Kommune
Future Vejle inspiration
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Personaletræf Brogården 2018
Kommunikation mellem mennesker
Climate Change, STX Fysik C
Alberts historie Af forfatter Signe Rhode og illustrator Anja Løfkvist
Future Vejle inspiration
Peer to peer - det relationelle møde båret af egne erfaringer.
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Borgermøde.
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Enhed af forskellighed
Hvordan motiverer vi de unge?
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Spejlinger og mønstre

Program Kom til stede Siden sidst, evaluering og kursusbevis Redskaber indtil nu Spejling Stillface Hils på Bo Opvarmning Øvelse Pause Øvelse Pausetræning

Autencitet - at mærke mig selv Kontakten til mig selv Redskaber At kunne være i kontakt

Redskaber indtil nu. Grounding, (bold, energi ned i kroppen, opstramning) Fint til børn Grænser - bruge det til sig selv, kende signalerne aflæse. Terapeutisk felt. Grænser handler om den fysiske afstand til andre og de reaktioner vi har i forhold til mødet med andre Kropssprog – bevidsthed om egne og andres kropssprog.

”Når jeg ser og bliver set, så er jeg.” Donald D. Winnicot ”De sociale interaktioner styrer følelserne – alle følelser er sociale.” Richard Davidson ”Vi er alle født til at deltage i hinandens nervestystem.” Daniel Stern

Spejlneuroner …en empatisk forståelse for hvad den anden er i gang med.. Spejlneuronerne aktiveres, når vi observerer en anden persons handlinger – og når vi selv handler. - ventral premotor cortex - Inferior parietal lobule - rostral part - Har som funktion at de forbinder mennesker med hinanden

Spejlneuroner og imitation Barnet har medfødte kompetencer til at imitere andres udtryk. Babyen laver et spejl af forældrenes ansigtsudtryk via øjnene.

Stillface

Børn og voksne har brug for: - at føle sig set, hørt og forstået. Spejling: ”Du blev lige lidt forskrækket”

Vi spejler hele tiden – det meste af tiden ubevidst Ved at blive bevidst om spejlingen kan det blive et redskab som vi kan bruge Bevidstheden får vi ved at være nysgerrig overfor vores egne reaktioner/sansninger ift andre børn og voksne.

Hej. Jeg hedder Bo

Opvarmning Ansigtet

Øvelse 1 Grupper på tre: Vælg hvem der er A, B og C. A laver et ansigt med en følelse. C modellerer B til kropsligt at udtrykke den samme følelse. B, C og A fortæller, hvad de mærkede fysisk og så. Rollerne byttes, så alle få prøvet at være A, B og C.

Øvelse 2 3 og 3. Vælg hvem der A, B og C B og C former A til at være kropslig lukket. Snak om hvordan det føles og ser ud. Byt roller så alle kommer igennem modelleringen. B og C former A til at være kropslig åben Snak om hvordan det føles og ser ud. Byt roller så alle kommer igennem modelleringen.