Slide no 1 Sundhedspædagogik - og de vigtigste kernebegreber Skolens rolle i sundhedsfremme Region Nordjylland, 27. marts 2012 Bjarne Bruun Jensen Steno Center for Sundhedsfremme Centerchef, professor
Slide no 2 Sundhedspædagogiske kernebegreber Deltagelse Sundhedsbegrebet Handlekompetence Handling Setting og kontekst
Slide no 3 Sundhedspædagogiske kernebegreber Deltagelse Sundhedsbegrebet Handlekompetence Handling Setting og kontekst
Slide no 4 Deltagelse og involvering: Hvorfor? l Elevers aktive deltagelse bidrager til udvikling af deres ejerskab, … l … som er …. l … en forudsætning for varig forandring
Slide no 5 Deltagelse mellem ’top down’ og ’bottom up’ Et dialog-orienteret deltagelsesbegreb Det vigtigste er ikke, hvem der får ideerne, men den efterfølgende dialog og beslutning
Slide no 6 Deltagelse - i forhold til forskellige faser l Med i projektet eller ej? l Valg af tema? l Undersøgelse af tema? l Opstilling af mål og vision? l Udvikling af handlemuligheder? l Igangsættelse af handlinger? l Opfølgning og evaluering?
Slide no 7 Deltagelse - til kamp mod et par myter l Der er ikke evidens for at sætte faglighed og deltagelse (’rundkredspædagogik’) op som hinandens modsætninger – snarere tværtimod! l Et deltagerorienteret arbejde forudsætter en høj faglighed hos den professionelle
Slide no 8 Deltagelse - i forhold til hvad – og hvordan?
Slide no 9 Sundhedspædagogiske kernebegreber Deltagelse Sundhedsbegrebet Handlekompetence Handling Setting og kontekst
Slide no 10
Slide no 11 Projekt om madlavning med udviklingshæmmede Søren Gericke, Metroxpress : Vi skal præge mennesker med noget glad mad. Ikke sund mad. Det lyder så ’salatbar, mand’, det gider vi ikke.
Slide no 12 Sundhedsbegrebet Italesættelsen af sundhed er vigtig Sygdoms-orienteret sprogbrug kan ekskludere Et positivt og bredt sundhedsbegreb kan inkludere og bane vejen for dialog og ejerskab
Slide no 13 To eksempler på italesættelse af sundhed Konference skal inspirere til fysisk aktivitet Kommunerne skal lære af hinandens gode ideer til fysisk aktivitet blandt børn og unge og dele erfaringer om, hvordan de når ud til de fysisk inaktive unge med et budskab om fysisk aktivitet. Giv børnene legen tilbage En nordisk konference, som sætter fokus på, hvordan man kan få leg og bevægelse tilbage i børn og unges hverdag
Slide no 14 Trivsels-tanken Udgangspunkt i det brede og positive sundhedsbegreb - ikke kost men mad og måltider - ikke fysisk aktivitet men leg og bevægelse - osv…
Slide no 15 Sundhedspædagogiske kernebegreber Deltagelse Sundhedsbegrebet Handlekompetence Handling Setting og kontekst
Slide no 16 Komponenter af handlekompetence Viden og indsigt Engagement Visioner Handle-erfaringer Kritisk sans ….. Men vi må endnu ’tættere’ på
Slide no 17 Fire dimensioner af sundhedsviden
Slide no 18 Videnslandskaber
Slide no 19 Sundhedspædagogiske kernebegreber Deltagelse Sundhedsbegrebet Handlekompetence Handling Setting og kontekst
Slide no 20 Handling og ideologier: - tendenser inden for sundhedsområdet Individualiserende ”Du er din egen sundhedssmed” ”Den pædagogiske apparat-fejl model” Handlinger på symptomniveauet Afspejler en bestemt demokratiopfattelse
Slide no 21 Nuancering af handlebegrebet
Slide no 22 Sundhedspædagogiske kernebegreber Deltagelse Sundhedsbegrebet Handlekompetence Handling Setting og kontekst
Slide no 23 Setting og kontekst Fremme af sundhed = Pædagogik x Rammer
Slide no 24 Setting og kontekst Fremme af sundhed = Pædagogik x Rammer x ”Fælles fodslag”
Slide no 25 ”SHAPE UP” projektet - Involvering og handling SHAPE UP ( 19 byer i 19 lande og fem ’kompetence centre’ Sundhed ”italesættes” i hverdagssprog Børn og unge opfattes som aktive deltagere Børn søger at påvirke determinanter for sundhed Samarbejde mellem skole og lokalsamfund med henblik på at støtte børns og unges handlinger Metoderamme: IVAC
Slide no 26 ”SHAPE UP” projektet - Involvering og handling SHAPE UP ( 19 byer i 19 lande og fem ’kompetence centre’ Sundhed ”italesættes” i hverdagssprog Børn og unge opfattes som aktive deltagere Børn søger at påvirke determinanter for sundhed Samarbejde mellem skole og lokalsamfund med henblik på at støtte børns og unges handlinger Metoderamme: IVAC
Slide no 27
Slide no 28 Bonn, Germany: En sundere skolegård
Slide no 29 Bonn, Germany: En sundere skolegård
Slide no 30 Lakatamia, Cyprus: Cykel- og gangstier
Slide no 31 A Collection of Inspiring Practices
Slide no 32 Shape Up: Brug af ”IVAC” Vil du anbefale IVAC til en kollega? 26 centrale personer fra de 19 byer Yes, definitely 20 (77%) Most likely 6 (23%) Most unlikely 0 (0%) No, definitely not 0 (0%) Total 26(100%)
Slide no 33 Shape Up: Hovedkonklusion Shape Up ”tilgangen” gjorde det muligt for børn og unge at igangsætte positive forandringer i determinanterne for deres sundhed (i skole, familie og lokalsamfund)
Slide no 34 Sundhedspædagogiske kernebegreber Deltagelse Sundhedsbegrebet Handlekompetence Handling Setting og kontekst
Slide no 35 Sundhedspædagogik: En tredje vej mellem ’top down’ og ’bottom up’ ”Moraliserende””Sundhedspædagogisk” Fravær af SygdomLivskvalitet og fravær af sygdom Livsstil/adfærdLevevilkår og livsstil Lukket sundhedsbegrebÅbent sundhedsbegreb Mål: AdfærdsændringMål: Handlekompetence Individuel adfærdHandling individuelt og fælles MoraliserendeDialog og medbestemmelse