Ikke alle fødes som digitalt indfødte Klaus Kvorning Hansen Dansk IT’s udvalg for digitale kompetencer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Advertisements

Spejderidéen Spejderloven
Elevernes digitale dannelse
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Kultur- og branchestudier
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Introduktion til litteratursøgning Pædagogisk filosofi
Hvad skal der til at skabe en digitalt dannet borger? Klaus Kvorning Hansen Dansk IT’s udvalg for digitale kompetencer.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Turnuslægers læring - overgangen fra studie til turnus Temakonference Lægeforeningen/DSMU 14. april 2008 Ann-Helen Henriksen*, Charlotte Ringsted Center.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
Sproglærer Lone Elbjørn - lærer Sprog : engelsk, tysk, fransk - Sprogkonsulent : Internationale dimension i sprogundervisningen.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Fremtidens kompetenceudvikling: Fleksibel og on demand Julie K. Carton
Europæiske Kulturbørn gentænk Kunst og kultur i dagligdagen med de 0-8 årige børn A developing and research project of Nordic/Baltic and European dimensions.
Hvorfor er det vigtigt at have fokus på egne holdninger? Temadag Roskilde Handelsskole 3. Januar 2011 – Maj Eun Herløw og Jette Nyboe.
Se støjen E-læringsmodul Fysik/kemi It-færdighedsniveau:
Kunstneren Emily Carr Vancouver Art Gallery. Emily Carr - People said, ”Explain the pictures” But how can one explain spirit?
Udfold talenterne! - og vind ekstra ressourcer Et dialogværktøj til ledelsesgruppen.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Hotel Capsis Thessaloniki Capsis Hotel Thessaloniki The largest city hotel in North Greece is located in the city centre and it is featuring a new.
THE MENTORING JOURNEY.
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Per Gandrup, Dansk Kirurgisk Selskab
Et pilotprojekt på naturskolen
”Filmen er et af vor tids vigtigste kulturelle udtryk
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Afværgehjælp
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
Det gode museumsbesøg gennem aktivitet og undervisning
Completing secondary education
Politisk næstformand i Scleroseforeningen
Præsentation af webkomponent
DEICHMANSKE BIBLIOTEK – For de årige.
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
POWERPOINT-SAMLING Du har et valg
Født af vand, født af Ånd Mel.: Line Nielsen Tekst: Line Nielsen
Vejledning og digitale medier
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Rasmus Fink Lorentzen, PHD, Associate Professor
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Forenklede Fælles Mål Matematik
Digital dannelse i gymnasiet
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Spil i historie- og samfundsfagsundervisningen Sønderborg 29. juni 2016
Formålet med kommunikationsstrategien
Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt:
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Projekt supervision på sengeafdeling H1
Hvad er adaptiv læring? Forstå principperne bag hypet
professionsideal for lærere
Netværksmøde Den 4. juni 2019 Haslev Bibliotek
Kemisk Ligevægt Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning Princip fordeling for kliniske undervisnings.
Digital dannelse - Digital Genial
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
I synergi med uddannelserne set fra et universitetsperspektiv
Præsentationens transcript:

Ikke alle fødes som digitalt indfødte Klaus Kvorning Hansen Dansk IT’s udvalg for digitale kompetencer

Undersøgelser af digitale kompetencer Fokuserer på evner i relation til værktøjerFokus på selvvurdering Afdækker ikke evne til at skabe med it, men kun evnen til at bruge it Afdækker ikke digital dannelse 2

Er børn og unge per automatik udstyret med digitale færdigheder? “Canadian youth are not as digitally literate as adults may think they are, according to new research released today by MediaSmarts. Though today’s young people have grown up immersed in digital media, they still rely on parents and teachers to help them advance their skills in areas such as searching and verifying online information.”, Media Smarts, marts skills-new-study-finds skills-new-study-finds 3

Unge canadiere 4

5 Bruge Forældre (47 %) og lærere (45 %) er de primære kilder til viden om at søge information online. Forstå 51 % vil gerne vide, hvordan man finder ud af, om online information er sand. 45 % vil gerne vide, hvad der er lovligt og ulovligt at gøre online. 36 % vil gerne vide, hvordan firmaer opsamler og bruger personlige oplysninger. Skabe 72 % lægger kommentarer eller billeder op på egne sociale netværk. 38 % udgiver historier eller kunst, som de selv har produceret. 33 % udgiver billeder eller lyd med sig selv. 22 % udgiver redigerede billeder eller lyd.

De forenklede fælles mål for folkeskolen Kvalifikations-rammen skelner her mellem viden, færdigheder og kompetencer: Viden omfatter faktuel viden, teoretisk og begrebslig viden, procedure- eller principviden og praksisviden. Færdigheder omfatter brug af tilegnet viden og knowhow til udførelse af opgaver og opgaveløsning. Kompetencer omfatter brug af viden og færdigheder (personligt, socialt og metodisk), herunder kompetencen til at kunne reflektere over viden og færdigheder. 6 les%20Maal.ashx

De fire elevpositioner Eleven som kritisk undersøgerEleven som analyserende modtagerEleven som målrettet og kreativ producentEleven som ansvarlig deltager 7

International Computer and Information Literacy Study Kompetenceomra ̊ de 1 handler om at indsamle og ha ̊ ndtere information, og det fokuserer på de receptive og organisatoriske elementer af informationsbearbejdning og -ha ̊ ndtering. Kompetenceomra ̊ de 2 handler om at producere og udveksle information, og det fokuserer på at anvende computere som produktive redskaber til at tænke, skabe, samarbejde og kommunikere. 8 Den undersøger elevernes kompetencer i at anvende computere til at undersøge, skabe og kommunikere mhp. at deltage kvalificeret hjemme, i skolen, pa ̊ arbejdspladsen og i samfundet.

Fællesmålene for dansk 9

Center for Digital Dannelse 10

Dannelseselementet Dannelse er det, der er tilbage, når man har glemt, hvad man har lært 11 Digital citizenship (ISTE) Students understand human, cultural, and societal issues related to technology and practice legal and ethical behavior. a. Advocate and practice safe, legal, and responsible use of information and technology b. Exhibit a positive attitude toward using technology that supports collaboration, learning, and productivity c. Demonstrate personal responsibility for lifelong learning d. Exhibit leadership for digital citizenship