Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvad er adaptiv læring? Forstå principperne bag hypet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvad er adaptiv læring? Forstå principperne bag hypet"— Præsentationens transcript:

1 Hvad er adaptiv læring? Forstå principperne bag hypet
Sahra-Josephine Hjorth Medstifter, CanopyLAB Danmarks Læringsfestival Bella Center 13. Marts 2019 -elsker adaptiv læring -upopulært -konflikter mellem software udvikler og industrien -190 mio investering

2 Hvad er adaptiv læring? Forstå principperne bag hypet
Adaptiv læring er blevet et utroligt hypet koncept og flere forskere og digitale platforme beskæftiger sig med det. Men hvad er adaptiv læring i virkeligheden? Hvad er de konkurrerende definitioner Hvad skal du være opmærksom på, hvis du overvejer at implementere et læringssystem baseret på adaptive principper?

3 Hvorfor taler jeg om adaptiv læring
Vores ekspterimenter Min forskning

4

5 Research Resultater & Netflix kultur +55 55+ ways of learning

6

7

8

9

10 Kan debatten foregå på et videnskabeligt grundlag
Kan debatten foregå på et videnskabeligt grundlag? Nej, for der er ingen der ved hvad vi bygger Vi har ikke nogen interesse i at fortælle hvad vi bygger

11 Adaptiv læring er betegnelsen for en læringsform, hvor et digitalt system kan tilbyde læringsmaterialer med udgangspunkt i det niveau, som deltageren befinder sig på, så deltageren får mulighed for at udvikle sig til det nærmeste næste niveau på området (nærmeste udviklingszone, Vygotsky). Definitionerne

12 Nærmeste udviklingszone Fremtidig udviklingszone (NUZO)
Kan ikke Nærmeste udviklingszone Kan i samarbejde Aktuel udviklingszone Kan Vygotsky 1978, 1981

13 Adaptive Principper i praksis - handler det kun om quiz?
Lige nu. JA

14 Repeat format “The repeat format is the simplest one. It re-feeds a student questions that they have gotten wrong after having gone through the full flow of questions. This continues until the student has gotten every question right”. -Sahra-Josephine Hjorth, CanopyLAB Bedst til når man øver

15 Difficulty format “The difficulty format is more advanced than the repeat format. It adapts to the student’s level by giving a skilled student harder questions and a struggling student easier questions. By doing this, it claims to fight learning fatigue”. -Sahra-Josephine Hjorth, CanopyLAB Bruges ideelt til sidst, for at afgøre hvad folk ved og ikke ved.

16 Confidence level “The confidence format is the most advanced. It combines information on students’ level of understanding through quiz result and level of confidence that the students indicate in each answer. In this way, it claims to provide more in-depth insights into the students’ mastery of a subject matter”. -Sahra-Josephine Hjorth, CanopyLAB -Area9 bruger denne måling efter -længere tid hvis de mener det er rigtigt -referencen til hvor i teksten man kan finde den info man mangler -jo højere oppe du er af karrierestien jo bedre -forskningen har ingen eviden for det er en god idé -2 platforme bruger det -sociologiens verden, er det en god idé? Flere siger ja og nej - konkurrenterne siger nej

17 Idéer fra forskningsverden
Group formation Domain-specific support Peer interaction support Guiding system Forskningens verden er længere fremme De har ideer til adaptivitet der ikke ku handler om hvorvidt du tester den studerendes viden Vi skal tænke adaptivitet bred, hvorofr er det ikke hele systemet arkitektur og øvelser som ændre sig ? HVAD KUNNE ELLERS VÆRE ADAPTIVT

18 Group formation Systems that categorize and group students to trigger productive peer interaction based on theories such as learning styles and stereotype theory, and AI techniques such as association rules, clustering, fuzzy and genetic algorithms, and fuzzy C-means

19 Domain- specific support
A meta-tutor that provides adaptive domain support to the peer tutor in a tutor-tutee dialogue by giving hints to the peer tutors when asked to, and highlighting the peer tutor’s errors

20 (quality of discussion)
Peer interaction Support (quality of discussion) OFF TOPIC/ NOT NEW POINTS INTRODUCED / SUPERFICIAL DISCUSSION Systems that provide customized feedback to students based on peer-interaction models, using technologies such as data mining techniques, AI techniques and biological sensors

21 (quality of interaction)
Guiding System (quality of interaction) SYSTEM GIVES FEEDBACK designer to get everyone to discuss better EQUAL PAARTICIÅATION A system that informs teammates that essential engagement of all partners in the activity would be represented by a balanced post contribution by all group members.

22 6 måneder på investering i ny arkitetektur
2 quizzer Auto-tagging Individuelle forslag af øvelser til den studerende

23 Spørgsmål? Sahra-Josephine Hjorth Medstifter, CanopyLAB
Danmarks Læringsfestival Bella Center 13. Marts 2019


Download ppt "Hvad er adaptiv læring? Forstå principperne bag hypet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google