Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afLotte Steffensen Redigeret for ca. et år siden
2
Spil i historie- og samfundsfagsundervisningen Sønderborg 29. juni 2016
v/ Marianne Dietz PhD-studerende, adjunkt ved HistorieLab
3
Denne workshop byder på…
Lidt om læringspotentialerne i spil Et rollespil Kort refleksion og opsamling Formålet er at inspirere og komme med et bud på, hvordan man kan arbejde med spil som historiske scenarier tværfagligt med samfundsfag og/eller andre fag 21. februar 2019 side
4
Mit PhD-projekt Projektet har fokus på læringspotentialer I spilmediet set I relation til elever I grundskolens udvikling af historiebevidsthed. Projektet undersøger, hvilke faktorer i et undervisningsdesign med scenariebaserede spil, der har indflydelse på udviklingen af elevers historiebevidsthed. 21. februar 2019 side
5
Projektets 3 ben… Afdækning af læringspotentialer i scenariebaserede spil i relation til udvikling af historiebevidsthed. Etablering af kriterier for, hvordan historiebevidsthed udvikles og manifesteres/kommer til udtryk I elever. Hvilke faktorer i undervisningsdesignet har indflydelse på udviklingen af historiebevidst I forbindelse med spil-baseret læring. 21. februar 2019 side
6
Læringspotentialer i ”gode” spil
21. februar 2019 side
7
James Paul Gee, University of Wisconsin-Madison
What video games have to teach us about learning and literacy, 2003 “The learning principles good games incorporate” 16 principles (jeg fremhæver 5 her): 21. februar 2019 side
8
Identity Take on a new identity (take on an appealing character OR build one’s own) 21. februar 2019 side
9
The game talks back – nothing happens until the player acts
Interaction The game talks back – nothing happens until the player acts 21. februar 2019 side
10
”Just in time” and ”On Demand”
NOT lots of words out of context BUT information when needed 21. februar 2019 side
11
Choices and consequences
The game holds dilemmas; the play makes choices and experiences the consequences of the choice made. 21. februar 2019 side
12
Performance before competence!
Participation, performance, action from the beginning – not learn, then perform 21. februar 2019 side
13
Sasha Barab, Professor at Arizona State University
They [games] provide entire worlds designed to help learners adopt roles and engage in story lines previously inaccessible to them. 21. februar 2019 side
14
David Shaffer: Authentic learning environments – the gamer adopts the character’s set of values.
Thorkild Hanghøj: ”Scenariebaseredemulighedsrum hvor selve spilaktiviteten består i at udforske spilscenariets valgmuligheder i forhold til deres konsekvenser.” 21. februar 2019 side
15
Det store spørgsmål… Men hvad skal eleverne lære i historie?
21. februar 2019 side
16
Historisk tænkning (The Big Six, Peter Seixas)
Historical significance: How do we decide what is important to learn about the past? Evidence: How do we know what we know about the past? Continuity and change: How can we make sense of the complex flows in history? Cause and consequence: Why do events happen, and what are their impacts? Historical perspective/historical empathy: How can we better understand the people of the past? The ethical dimension: How can history help us to live in the present? 21. februar 2019 side
17
Spil i historieundervisningen
Fælles Mål: Eleven kan udlede forklaringer på historiske forhold og forløb ud fra historiske scenarier Perspektiv skifte/historisk empati Udvikling af historiebevidsthed i historieundervisningen: Fortidsfortolkning, nutidsforståelse og fremtidsforventning 21. februar 2019 side
18
Så skal vi spille… Kanslergadeforliget 1933 21. februar 2019 side
19
Overvej, hvordan indholdet skulle formidles i undervisningen
Læs baggrundsteksten Overvej, hvordan indholdet skulle formidles i undervisningen Del med sidemanden Læs roller – lav navneskilte 21. februar 2019 side
20
Spil – del 1: Borgermøde Journalist præsenterer sin vinkel på morgendagens artikel om situationen i landet 21. februar 2019 side
21
Spil – del 2: Mødet i Kanslergade – Stauning leder mødet, alle præsenterer sine holdninger 21. februar 2019 side
22
Man sætter sig i partigrupperne
Spil – del 3: Man sætter sig i partigrupperne Borgerne sætter sig hos den gruppe, de er mest enige med Bliv enig om en løsning – 3 punkter. Skrives på dokumentet 21. februar 2019 side
23
En borger fra hver gruppe præsenterer løsningsforslagene
Spil – del 4: En borger fra hver gruppe præsenterer løsningsforslagene Modparterne må kommentere (Der opnås enighed efter forhandlinger…) 21. februar 2019 side
24
Opsamling Fælles Mål: Eleven kan udlede forklaringer på historiske forhold og forløb ud fra historiske scenarier Derfor er det vigtig, at… der reflekteres over, hvilke valg der bliver truffet, hvorfor og med hvilke konsekvenser, løsningen/-erne sammenlignes med det reelle udfald af Kanslergadeforliget, eleverne reflekterer over, hvorfor de kom frem til den/de løsninger, ligheder og forskelle, samt hvad der kan ligge til grund herfor, hvad det var i tiden, der gjorde, at det fx var svært at komme til enighed – og anden refleksion over tid/situation, m.m. 21. februar 2019 side
25
Tak for nu! 21. februar 2019 side
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.