Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Frederikshavn 24.-25.9 2015Eva Rønn UCC.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Advertisements

Matematik årsplan for 3.x
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Velkommen til workshoppen
Et målrettet uddannelsesforløb i 3 trin påLæssøesgades Skole, Århus Produktionsskole og en ungdomsuddannelse.
Fælles Mål 2009 – konklusioner
Evaluering.
Natur og naturfaglige fænomener – en undersøgende tilgang
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Kreativ digital matematik metode, læringsmål,matematiske begreber og spil Morten Misfeldt.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Karl Henrik Flyums model
IT i undervisningen.
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
MUNDTLIGT krav – form – indhold
Vejlederens kommunikation
Gymnasietime Matematik.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Sunds skole Evaluering
Fælles mål 2009 Isboden.
Årsplan – en kort en lang
Tak til Danmarks Lærerforening for samarbejdet
FFM og årsplaner Vemmedrup
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Pythagoras Et bevis IM.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tasks.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
SKABELON.
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
Problembehandling - en matematisk kompetence Kursus arrangeret af UCC og Danmarks Lærerforening Krogerup Højskole, den
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Geometriforløb i 3. klasse - med IT, papir og blyant… Forløbet Billeder Elevprodukter Det sagde eleverne…. Tips & Tricks Klik på en firkant (ikke teksten)
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Ringsted, september 2015.
Modellering og digitale værktøjer i matematik oktober 2015Niels Jacob Hansen - UCSJ1.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
WORKSHOP 2A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 20. oktober 2015.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
Evaluering af Aktiv rundt i Danmark lærernes observationer Følgende resultater er på baggrund af 1215 lærerbesvarelser af vores elektroniske spørgeskema.
Statistik med computeren Et undervisningsforløb i 6. klasse.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Program Kl. 9:15-10:30 Kl. 10:30-10:45 Kl. 10:45-12:00
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
PRØV! Et program til de mundtlige prøver Forlaget MATEMATIK
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Velkommen – hvordan opstod ideen (Mastermodul mm).
It i folkeskolens matematikundervisning
Vejlednings- og netværksdag – Aarhus Matematikworkshop
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
MUNDTLIG FREMSTILLING
Prøven i Natur/teknologi
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Præsentationens transcript:

Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC

Mål og indhold for workshoppen Mål At I kan  opstille og synliggøre læringsmål knyttet til ræsonnement og tankegang på forskellige klassetrin  udvikle og vurdere undervisningsaktiviteter knyttet til ræsonnement og tankegang på forskellige klassetrin  evaluere elevers kompetencebesiddelse i tilknytning til ræsonnement og tankegang på forskellige klassetrin. Indhold  Ser på, hvad der kendetegner ræsonnement- og tankegangskompetencen  Vi afprøver og diskuterer forskellige elevaktiviteter med henblik på både udvikling og evaluering af elevers ræsonnement- og tankegangs- kompetence.

Ræsonnements- og tankegangskompetencen handler om  at stille, genkende og besvare spørgsmål, som er karakteristiske for matematik,  samt at kunne opstille og følge matematiske ræsonnementer.

En trekant i tre lag I trekant ABC er linjestykkerne m og n parallelle med siden b i trekanten. Linjestykkerne m og n inddeler de to sider a og c i 3 lige store dele, så trekanten er delt i 3 lag.  Hvor stor en del af trekanten er farvet blå? Begrund svaret.

Mulighed for ræsonnement?

Anden deling af trekanten  Hvor mange lag skal trekanten deles i, for at man kan farve halvdelen af trekanten ved at farve et antal lag? Længdeforhold 1 : 2 : 3 : 4 Arealforhold 1 : 4 : 9 : 16 Størrelsen på lagene 1, 3, 5, 7

Matematisk ræsonnement Ræsonnement  Kæde af argumenter fra forudsætning til konklusion Ræsonnementskompetencen  Kunne følge og forholde sig til et matematisk ræsonnement  Kunne udtænke og gennemføre sådanne ræsonnementer  Kunne forstå den logiske betydning af et modeksempel

Ræsonnement og tankegang fra EMU 1.-3.klasse

Vejledende eksempel på læringsmål Fase 1 Fase 2

Eksempel fra dialog i 1. klasse Læreren: Kan I regne ud hvor mange unger de får, når vi ved, at de føder 5-6 gange om året. Og de føder op til 8 unger? Hvad for et stykke kunne man lave? (småsnak)  T (elev): Hvis det er 6 og så 8 gange?  L: Ja, okay.  T: Det er … det er 49.  L: Det er 49. Hvordan har du regnet det ud? Det er rigtig flot.  T: Det er fordi at hver gang … (L tysser på en anden elev) … jeg tog bare 6 … jeg prøvede bare 6 fingre frem hver gang jeg har talt 8.  L: Okay. 6 fingre frem 8 gange.  T: Nej, sådan her. Først så sagde jeg 8 og så videre. Osv., osv., osv., osv.  L: Først så sagde du 8.  T: Så havde jeg en finger.  L: Ja.  T: Så sagde jeg 17  L: Nej, 16 ikke også? 8 og 8 er 16.  … Fra Lindhardt, L. (2010) m.fl. Ræsonnementer i folkeskolens matematikundervisning, Mona 2010, 4

Ræsonnement og tankegang fra EMU klasse

Vejledende eksempel på læringsmål Fase 1 Fase 2

Eksempel på dialog fra 5. klasse  (henvendt til klassen) Hvordan finder man så arealet af trekanten?“  Gustav: „Jeg er ikke sikker,… men jeg tror… er de to trekanter uden på ikke det halve af hele boksen?“  Lærer: „Du siger, at de to trekanter er det halve af hele boksen. Kan du ikke prøve at forklare det for os?“  Gustav: „Jeg er ikke sikker på, at det er rigtigt… Hvis det er rigtigt, er trekanten 8.“  Lærer: „Hvis det er rigtigt, er trekanten 8? (henvendt til klassen) Skal vi lige prøve at finde ud af, om det er rigtigt?  Hvor meget er den her trekant (peger på en af de grå trekanter?)“  Gustav: „De er begge 4, og det hele er 16. Så må den være 8.“  Lærer: „Det ser da ud til at passe. Skal vi prøve med en anden figur?“  Gustav: „Det er bare det samme,… (pause)… at de to trekanter udenom er det halve af hele boksen.“  Maria: „Kan man gøre det sådan med alle trekanter”? Fra /mundtlighed.ashx lokaliseret /mundtlighed.ashx

Ræsonnement og tankegang fra EMU klasse

Vejledende eksempler på læringsmål Fase 1Fase 2Fase 3

Eksempel fra FP 2015

Svarprocenter, maj 2015, opgave 5 (baseret på besvarelser)

Evaluering af tankegang og ræsonnement Observationer Samtaler Fremlæggelser Logbog Brev til oldemor Skriftlig besvarelse Skriftlig prøve Mundtlig prøve

Eksempel fra den mundtlige prøve Ved det grønne bord

Aktiviteter Fra indskoling  Dobbeltdækkerbussen  Leg med tal  Figurrækker - klodser og tændstikker Fra mellemtrin  Undersøgelse i tabel  Firkanter med areal 4 på sømbræt Fra udskoling  Deling af trekant i to lige store dele  Firkanter i firkanter  Vivianis sætning  Vælg trin  Opstil læringsmål knyttet til ræsonnement og tankegang  Vælg aktivitet og tilpas den til trinnet  Opstil tegn, der kan være på, at eleverne benytter sig af ræsonnement og /eller tankegang  Overvej evaluering af kompetencen