Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Velkommen – hvordan opstod ideen (Mastermodul mm).

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Velkommen – hvordan opstod ideen (Mastermodul mm)."— Præsentationens transcript:

1 Velkommen – hvordan opstod ideen (Mastermodul mm).

2 Dagens program 09.30 – 09.45 Fly-in morgenkaffe og brød
09.45 – Velkomst og introduktion til læringsfokus.nu 10.15 – Introduktion til og drøftelser om klassebesøg 11.15 – Pause 11.30 – Den gode refleksionssamtale 12.30 – Frokost 13.15 – Implementering på skolen 13.45 – ’Min Skole’ på læringsfokus.nu - Administration og særlige funktioner - Data til organisatorisk læring Tid til refleksion og samtale

3 Ledelseskommisionen 6. december 2017
”Det at skabe en succes i klasserne afhænger i høj grad af lærernes professionalisme, og derfor er vi nødt til at være meget mere tæt på medarbejderne modsat andre steder i det offentlige, hvor man i højere grad kan give et ekstra værktøj eller redskab at gribe til. Vi har en langt tættere opgave, hvor man hele tiden skal være i dialog og afveje situationen i forhold til, hvad der er det rigtige.” Der er brug for flere ledere

4 Hvorfor? Opgaven Professionelle læringsfællesskaber Det vi lyser på..
Fem kernekapaciteter i ledelse (Ontario's Leadership Framework – side 11) Vurdering kvalificerer perspektivet på børnene Den fortælling skal I gå med mange gange – medarbejdere, skolebestyrelse og forvaltning Interessere os for effekten af praksis Alt det andet – hvad tænker I, klasseobservationer med elevinterview og efterfølgende refleksionssamtaler kan bidrage med?

5 På besøg i undervisningen

6 Dialog to og to Del jeres erfaringer/tanker om besøg i undervisningen Hvad er positivt? Hvad er udfordrende? Hvilket udbytte kan der være …af besøg i praksis? …af den efterfølgende dialog med underviser? …af samtaler med elever om læring?

7 Forud for besøg i klassen
Lederteamets drøftelser Oplæg for undervisere Præsentation af App og læringsfokusområder Materiale forud for besøg Giv besked om besøget i god tid Fokus på at skabe tryghed

8 Selve besøget Observationer af lærerens undervisning og klassen
Læringsmål Tegn på læring Styrkeområder og udviklingspunkter Interview med 2 til 3 elever Rammesætning overfor klassen Formål med besøg Min rolle/opgave App´en vælger elev

9 Interview med elever Indflyvning – tid – formål…
Man ikke kan svare forkert Man må gerne sige ”det ved jeg ikke” Hav eventuelt en spørgeguide ved hånden.

10 Drøft to og to Hvad kunne være gode spørgsmål, som kan afdække de syv observationsområder, når man interviewer? en fagligt stærk elev og en fagligt svag elev i 8. klasse en fagligt stærk elev og en fagligt svag elev i 3. klasse en fagligt stærk elev og en fagligt svag elev i 0. klasse spørgeguide

11 Brug af App i interview med elever
Elevernes udsagn vurderes på en skala fra 1 til 7 Skriv gerne noter – de er gode til den efterfølgende samtale med læreren Brug tid efter interviewet til at tjekke, at du er sikker i dine vurderinger Tryk gem og fortsæt/gem og afslut

12 Debattér udsagnene to og to
Giv et bud på vurdering og begrund hvorfor Drøft hvilke uddybende spørgsmål, der kunne stilles

13 Pige i 1. klasse – Engagement
”Jeg laver det, fordi læreren siger, at jeg skal. Det skal man, når man går i skole. Jeg kan godt lide matematik. Jeg synes, det er rigtig sjovt, når vi leger butik” Dreng i 8. klasse - Engagement ”Det ved jeg ikke… jeg er vel motiveret af at få gode karakterer, tror jeg. Jeg vil gerne på gymnasiet”

14 Pige i 7. klasse – Mål og sammenhæng
”Vi er i gang med at lære at bruge et program, geogebra. Vi skal tegne figurer i programmet og bruge matematikord. Det er geometri. Man skal lære det, fordi man skal bruge programmet til eksamen. Men det er også, fordi det er lettere end at tegne det på papir” Dreng i 9. klasse – Mål og sammenhæng ”Vi arbejder med eventyr. Det er noget med folkeeventyr og kunsteventyr. Vi skal kunne kende forskel. Det er vigtigt, at man har styr på genrer, når man skal til afgangsprøve” Dreng i 3. klasse – Mål og sammenhæng ”Vi skal lære noget om gange og tabeller. Hvordan man regner det. Det skal man kunne, hvis man skal regne noget, når man bliver voksen”

15 Dreng i 8. klasse – tegn på læring
”Da vi gik i gang med forløbet tænkte jeg ikke ret meget over det, når jeg skrev. Nu bruger jeg, det jeg har lært, så mit sprog bliver mere spændende og varieret. Jeg brugte også det jeg havde lært i dansk, da jeg skulle lave aflevering i engelsk” Pige i 6. klasse – tegn på læring ”Ja, jeg har da lært noget. Jeg ved ikke lige hvad, men jeg er blevet bedre” Dreng i 5. klasse – tegn på læring ”Jeg har lært noget. Før vidste jeg slet ikke, hvordan man spillede klaver. Nu kan jeg den her sang udenad, og de andre kan synge, når jeg spiller”

16 Pige i 9. klasse – Læringsmiljø
”Vi har det godt i klassen nu. Sidste år sagde drengene dumme ting, når man sagde noget. Vi er blevet bedre til at rumme hinanden. Jeg tør godt række hånden op. Jeg vil helst sige noget rigtigt. Men hvis det jeg siger, er forkert, er det okay. Vi griner med hinanden – ikke af hinanden. Vi kan mærke, at vi går i 9. klasse. Vi vil gerne lave noget. Det er irriterende at have vikar, så får vi ikke lige så meget ud af det, som når vi har vores egne lærere” Dreng i 8. klasse – Læringsmiljø ”Jeg har det fint i klassen. Der er nogle gange mange dumme kommentarer. Og nogle af de andre griner altid. Men vi arbejder med det. Lærerne har fokus på det hele tiden. Og vi er bedre end sidste år. Jeg rækker også hånden op – mest når jeg ved, at det jeg svarer er rigtigt”

17 Dreng i 8. klasse – Feedback
”Når vi har hende går hun altid rundt i klassen, imens vi arbejder. Hun sidder aldrig bare med sin computer. Hun kigger én over skulderen og spørger til det, vi laver. Hun hjælper os videre og udfordrer os (…) Når jeg rækker hånden op ved jeg ikke altid, om det jeg siger er godt. Hun siger altid ja, det er godt… Nogle gange kan jeg høre, at hun er begejstret, andre gange siger hun: ”Ja, okay, godt, men…” og spørger den næste. Så kan jeg godt regne ud, at det ikke var så godt igen” Pige i 6. klasse – Feedback ”Jeg synes tit, at det er svært at få hjælp. Jeg rækker hånden op, men læreren hjælper bare de andre. Nogle gange sidder han (læreren) bare med sin computer, selvom jeg rækker hånden op” ”Når jeg får aflevering tilbage har jeg altid mange fejl. Der er mange røde streger. Jeg ved bare ikke, hvordan jeg skal blive bedre”

18 Husk, at observatører også er i en læreproces – Brug løbende læringsfællesskabet i leder- og/eller vejlederteamet og data fra ’Min Skole’ til at kvalificere jeres vurderinger.

19 Pause

20 Refleksionssamtalen med underviser
Rammesætning – skab tryghed Hvad ser jeg i klassen – positive observationer (det vi lyser på…) Hvordan underbygger elevernes udsagn det, jeg ser Hvad siger eleverne ellers, som det kunne give mening at drøfte Se på data i fællesskab Stil nysgerrige spørgsmål Samtalen rundes ofte af med igen at fremhæve styrker og sætte fokus på 1-2 udviklingsområder, som vi finder i fællesskab. Det vigtigste element Den åbenhjertige dialog Det vi lyser på Den direkte dialog med underviseren

21 Fokus på den gode læringssamtale
Egen refleksion - 8 minutter Hvordan kan jeg gribe læringssamtalen an, så det passer til mig? Hvad bekymrer mig? Hvordan anvende data fra App i samtalen? Videndeling om den gode læringssamtale ca. 10 min. Egen refleksion 7 minutter – Hvad tager jeg med mig?

22 Frokost

23 Kvalificer observationsområder
Implementering Tænk højt Den praksisnære ledelse har til formål at hjælpe medarbejderne i arbejdet med at udvikle praksis i retning af det læringsfokuserede Kvalificer observationsområder Gode rammer og stabile aftaler - Intensivt eller fordelt Forslag, der er mange veje.. Tænk højt – fortæl hvad I vil (Why)– Den praksisnære ledelse har til formål at hjælpe medarbejderne i arbejdet med at udvikle praksis i retning af det læringsfokuserede. lad evt. Lærerne få indflydelse på fokusområder (de kan tilføje). Fortæl om læreproces og taksonomi. Tag det gennem MED (Spørg, hvad I skal være opmærksomme på, når I går ud).. God lang indflyvning. Gør det, I siger – og bliv ved.. Skødstrup – variation og bevægelse (kvalitetsrapport) Intensive forløb - Fordel besøgene over året Læs mere på læringsfokus.nu

24 ’Min Skole’ (En gennemgang af portalens funktioner, forskellige muligheder for visning af data og administrationsfunktioner.)

25 Fællesrefleksion i leder- og/eller vejlederteamet
Hvad har vi hørt i dag, som vi kan tage med? Hvad er næste skridt på vores skole i forhold til Proces og implementering Praktiske foranstaltninger – planlægning af besøg Samarbejdet om opgaven i vores team – Hvordan følger vi op?

26 Tak for i dag Skriv på info@laeringsfokus.nu
– også, hvis I gerne vil ringes op  Tak for i dag


Download ppt "Velkommen – hvordan opstod ideen (Mastermodul mm)."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google