Mentor -Mentee Om udsatte unge på efterskoler. Mentor Ulrik Svanholm Pædagog 12 år som SSP konsulent i Hørsholm Kommune 1 år som Projektleder i Projekt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mentorkursus Foreningen Nydansker V/ susie skov nørregård.
Advertisements

Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Set i forældreperspektiv
Præsentation af materialer på personalemøde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Social kreativitet 10 billeder Dømmekraft Midtens fylde Balancegang
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykoedukation til unge i OPUS
Oplæg - Mentorskab Praksisnær ledelse.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Positivt lederskab Hvad er det særlige ved ledelse af frivillige?
Ventilen - på biblioteket Ventilen Danmark –
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Relationer – børn imellem
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Objektivitet findes ikke...mennesker gør. De næste 35 minutter... Baggrund Erfaringer….historier fra det virkelige liv Anbefalinger til jer.
Præsentation af materialer på personalemøde
Dansk Magisterforenings mentorordning
Program - ICDP International Childhood Development Program
Vejlederens kommunikation
Skole- og dagtilbudsafdelingen Systemisk anerkendende praksis - Vi er godt på vej! Vejlederuddannelsen Introdag.
Relation mentee/mentee`s forældre/mentor – bud på, hvordan mentee og forældre involveres, så de spiller en aktiv rolle i relationen og selv opsøger mentor.
Forudsætninger for en god samtale
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Hvordan spørger man anerkendende?
Læreren som læringsleder
W ORKSHOP 2 Samtalemodel til virksomheder. F ØRSTE KONTAKT : Vække virksomhedens interesse for at få besøg af skolen. Virksomheden har historik for at.
Sådan bruger du præsentationen
Bisidderrollen i praksis
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Hvad får man ud af en mentorordning? Aalborg Universitet, 17. november 2010.
Learn2improve Pressalit Sports Academy. Learn2improve Program for Modul 3 Fredag Introduktion Fredag Målsætning Opfølgning på.
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
Politiworkshop. Humor. Præsentation. Målsætning. Hvad kan vi nå af klasser. 1., 3., 6. og gerne 8/9. klasse. Positive oplevelser med politiet. Præge børnene.
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Kunsten at give god feedback
Mentorskabets roller og relationer Lone Nordskov Nielsen Efterskoler,
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Målrettet kommunikation
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Dynamisk Strategi Evaluering af demonstrationsprojektet 2011
Den gældbundne tjener med Lego-figur
DDKM & Dokumenthåndtering
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Kan man få indflydelse på en lov?
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Fra anledning til udvikling
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Hvordan motiverer vi de unge?
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Mentor -Mentee Om udsatte unge på efterskoler

Mentor Ulrik Svanholm Pædagog 12 år som SSP konsulent i Hørsholm Kommune 1 år som Projektleder i Projekt High:Five Mentor og støttekontaktperson i 3 år.

Mentor Mentorskabet Mentor - Mentee En relation mellem to mennesker Denne relation er baseret på samvær, samtaler – altså ganske almindelig kommunikation! Jer og den unge …

Mentor Mentor-Mentee? Mønsterbrydere Mælkebøtte børn Mange mælkebøttebørn glider "rimelig" let over i en voksentilværelse. Andre skal gennem mange svære forhindringer, før de får et normalt voksenliv. Fælles for dem alle er dog, at det giver ar i sjælen at være et mælkebøttebarn. En mentor - kan betyde forskellen!!

Forestillinger Hvad er jeres forestillinger om, hvem de unge er? Hvad er jeres forestillinger om jeres mentorskab? Er det ikke bare et andet ord for en kontaktlærer funktion? Loyalitet/Grå zoner

Mentor En mentor er en rollemodel, en man kan lære af, og en, som er interesseret i at give viden, holdninger, erfaringer og tanker videre til andre som inspiration til personlig og faglig vækst

Mentor Der findes ingen opskrift på mentorrollen … dvs. der er ikke noget rigtigt og forkert … Men rollen fordrer bl.a. - Lysten til at hjælpe, overskud, engagement og tid … Faldgrupper: Privat/Professionel? – Magten/ansvaret for kvaliteten af relationen – Den hjælpeløse hjælper

Relationen Udgangspunktet er en professionel relation eller er det?? Særlige kendetegn … ved relation Magten/ansvaret for kvaliteten af relationen er som udgangspunkt din eller min, måske vores?? Skal vi lave en aftale?? Gruppeopgave

Tjekliste Afklar med dig selv hvordan du vil bruges som Mentor. Hvad vil du bidrage med, og hvor er dine grænser? Hvad er dine succeskriterier? Afstem forventningerne med din organisation og få opbakning Ledelse Leder Kolleger

Tjekliste Snitflader/Netværk Sørg for at du får tiden til din opgave Sørg for at du bliver klædt på til opgaven og får al den information du har brug til at nå målet Sørg for at du har mulighed for at få løbende supervision og får mulighed for erfaringsudveksling med andre mentorer

Tjekliste Forbered dig godt på jeres første møde og den aftale I skal lave. Afklar forventningerne med mentee i samtalen og bliv enige om det fælles mål i Ungeaftalen. Sørg for at du har mulighed for at skrive aftalen ned imens den indgås, så I begge har aftalen nedskrevet

Forventningsafstemning Indled samtalen positivt og skab god kontakt Fortæl hvad der er formålet med denne første samtale (Afstemning af forventninger og lave en aftale) Forklar hvorfor du har valgt at blive mentor Vis personlig interesse - Brug HV-spørgsmål og spørg ind til mentee´s interesser ønsker og behov Bekræft at du kan og vil hjælpe

Forventningsafstemning Opsummer hvad I har aftalt Aftal hvornår og hvor I skal have den næste samtale Afslut samtalen positivt

Mentor For i sandhed at kunne hjælpe en anden, må jeg forstå mere end han – men dog vel først og fremmest det, han forstår. Når jeg ikke gør det, så hjælper min mer-forståelse ham slet ikke. Vil jeg alligevel gøre min mer-forståen gældende, så er det, fordi jeg er forfængelig eller stolt, så jeg i grunden i stedet for at gavne ham egentlig vil beundres af ham. Men al sand hjælpen begynder med en ydmygelse; hjælpere må først ydmyge sig under den, han vil hjælpe, og derved forstå, at det at hjælpe er ikke det at herske, men det at tjene, at det at hjælpe er ikke at være den herskesyge men den tålmodige, at det at hjælpe er villighed til indtil videre at finde sig i at have uret, og i ikke at forstå hvad den anden forstår … (Kierkegaard, 1859).

Afslutning Spørgsmål? God vind fremover alle sammen