Program: Oplæg Censorer på Pædagoguddannelsen 2015 Principperne i karakterbekendtgørelsen Læringsmål som udgangspunkt for bedømmelsen Hvad er kompetencer?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Advertisements

Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Grundlæggende IT, niveau G
7-trinsskalaen Status Udgangspunktet er, at bekendtgørelsen er udstedt. Oplægget bør derfor ikke opfordre til debat om beslutningen om at skifte karakterskala.
HISTORIE Den mundtlige prøve
Censorkursus SOSU Fyn Efterår 2013
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
7-trinsskalaen.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Kommunale censorer Aalborg Kommune 2008
Potentialevurdering.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Fra 13-skalaen til 7-trinsskalaen
Baggrunden for at indføre en ny karakterskala
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Program for mødet Filosofien bag den nye 7-trins-skala Pause
Prøvebeskrivelse Bedømmelsesdokument
Technology and science for society Danmarks Tekniske Universitet Uddannelsesdekan Gunnar Mohr 25/9 ’07.
Tidsplan for eksamen 40s umd
Formalia ved opgaveskrivning
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Om censoretik og forventninger til censorers rolle oplæg til censorlandsmøde 19. marts 2014 Line Folsgaard Petersen på vegne af de 7 danske Ergoterapeutuddannelser.
7-trinsskalaen Det Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakultet, marts 2007 De nye karakterbekendtgørelser.
Info-møde INS-fak marts Oplæggets temaer Overblik Karakterbekendtgørelse Vurderingskriterier Målbeskrivelser Skabelon.
Udvalg for professionsspor
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Censormøde i Odense tirsdag den 29
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
De nye prøver i dansk Velkommen Eftermiddagens program –Prøven i retskrivning (fb) –Prøven i læsning –Prøven i skriftlig fremstilling, herunder vurdering.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Temadag for praktikvejledere 2016 V/ Lars Vestergaard og Gina Søndergaard Lydersen.
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Ny karakterskala – nye mål?
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Bedømmelse og karakterer
Kompetenceudvikling i Studieområdet del 2
Simonsen & Illeris Rådgivende Pædagoger
Teoretisk pædagogikum
Tværmedial Kommunikation 1 Intro
Naturfag.
Grundfag og prøver – 2017 Oplæg om prøver
Grundfag og prøver – EUC Lillebælt 2. februar 2017
Tværmedial Kommunikation 1 Intro
Studieretningsprojektet
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
LU Madkundskab 18. og 19. april Kl. 15:15 – 17:15
Infomøde om synteseopgaven
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
Valideringsarbejdet i Norden og Europa Erfaringer og udfordringer
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Program: Oplæg Censorer på Pædagoguddannelsen 2015 Principperne i karakterbekendtgørelsen Læringsmål som udgangspunkt for bedømmelsen Hvad er kompetencer? Skal man starte med 12 og tælle ned? Hvad med alle de læringsmål, der ikke bliver berørt i eksaminationen? Hvad skal man gøre, hvis man oplever eksaminator ikke lever op til en rimelig standard?

Principperne i karakterbekendtgørelsen Bedømmelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen opfylder de mål for faget, fag- eller uddannelseselementet, som er fastsat i bekendtgørelsen for den enkelte uddannelse, studieordningen m.v.

Principperne i karakterbekendtgørelsen Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets, fag- eller uddannelseselementets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler. Karakteren 4 gives for den jævne præstation, der demonstrerer en mindre grad af opfyldelse af fagets, fag- eller uddannelseselementets mål, med adskillige væsentlige mangler. Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets, fag- eller uddannelseselementets mål.

Principperne i karakterbekendtgørelsen Har vi en ”mangelbekendtgørelse”? Kan man tælle ”opad”? – eller Skal man starte med 12 og trække fra?

Læringsmål Eksamenskrav Undervisnings- og lærings aktiviteter Alignment – overordnet princip for strukturering af uddannelser i DK

Læringsmål Mange komptecebeskrivelser lever upåagtede liv i kursusbeskrivelser på hjemmesider, og hverken de studerende eller underviserne skænker dem en tanke. Nogle gange er det fint nok, fordi kvaliteten af dem alligevel er så ringe. Men kompetencebeskrivelser kan være særdeles nyttige for underviseren ift. at klargøre forventninger til de studerende… (Voetmann m. fl. 2013, fra Universitetspædagogik)

Gode Læringsmål (Nicki Brøchner Nielsen) Antallet: Hvis ikke eksamen skal blive en stikprøve: max. 5 Rettet imod de studerende og hvorledes de kan demonstrere at de er i stand til at opfylde forventningerne Formuleret ved brug af entydige verber Undgå helst tillægsord/tillægsformer, der kan bruges som elastik, fx dytgående, kritisk …

Principperne i karakterbekendtgørelsen Tillid til at absolut bedømmelse kan udføres retfærdigt Tillid til at princippet om alignment sikrer at de studerende bliver bedømt udfra: – Læringsmål, der er relevante, og at de – I undervisningen er blevet trænet i at præstere i overensstemmelse med eksamenskrav

Principperne i karakterbekendtgørelsen Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets, fag- eller uddannelseselementets mål…. Det kræver at det er muligt at teste alle mål ved eksamen!

Kompetencebegejstringen …. Og centralt formulerede målbeskrivelser

Kompetencer (ministeriets definition) Kompetencer handler om ansvar og selvstændighed og angiver evnen til at anvende viden og færdigheder i en arbejdssituation eller i studiemæssig sammenhæng. Kompetencer rummer følgende aspekter: – Handlerummet: i hvilke typer af arbejds- og/eller studiemæssige sammenhænge viden og færdigheder bringes i spil, samt graden af uforudsigelighed og foranderlighed i disse sammenhænge. – Samarbejde og ansvar: evnen til at tage ansvar for eget og andres arbejde, samt hvor komplekse samarbejdssituationer man kan indgå i. – Læring: evnen til at tage ansvar for egen og andres læring.

Kompetencedefinition Fra universitetspædagogik bogen Kompetencemål skal beskrive de studerendes handlemuligheder En beskrivelse af kompetencemål beskriver hvad den studerende skal kunne gøre med det faglige indhold efter kurset Fra ordbogen: kundskaber og færdigheder

Hvordan bedømmer man så det? Kompetencemål: Den studerende kan identificere, analysere og reflektere over tværprofessionelle og tværsektorielle dilemmaer og potentialer og skal indgå i, koordinere og lede helhedsorienterede og tværgående samarbejdsprocesser.

Konkrete problemer med principperne i karakterbekendtgørelsen Hvad med de læringsmål, der er formuleret på en sådan måde, at de studerende ikke har mulighed for at opfylde dem? Hvad med alle de læringsmål, der ikke bliver berørt i eksaminationen?

? Hvad skal man gøre, hvis man oplever eksaminator ikke lever op til en rimelig standard?