Skab kraft i fortællingen Dette er et værktøj for dig, som vil Brænde igennem med dine budskaber på små som store møder Gøre dine ord og billeder til.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Struktur: ”Quiz og byt”
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Læringsstile og lektier
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Arbejdspladsudvikling
Vi gennemførte en række interview ifm
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Darum skole 4. november 2013.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
Kommunikation / it.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Problemer eller udfordringer.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Vejlederens kommunikation
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Hvordan spørger man anerkendende?
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
SKABELON.
Skrivekursus 1.e ..
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Præsentationsteknik Hvorfor skal I lære præsentationsteknik? Hvad kan I bruge det til i hverdagen? Det med præsentationer, er det ikke bare noget man kan.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Velkommen tilbage modige opdagelsesrejsende! Troværdige observationer fra xx modige opdagelsesrejsende ved hjemkomsten fra fem dage på [arbejdspladsens.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
Konflikter og kommunikation
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Modul 3.3 – At arbejde med læring
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
SUF - gevinstrealisering
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016

Company programme - Veda
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Tag snakken – bryd vanerne
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Metoden fælles beslutningstagning
MUNDTLIG FREMSTILLING
Fortæl din livshistorie så andre lytter
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Skab kraft i fortællingen

Dette er et værktøj for dig, som vil Brænde igennem med dine budskaber på små som store møder Gøre dine ord og billeder til en del af dine medarbejderes forståelse Skabe et fælles billede af, hvor afdelingen er på vej hen

Dette er et værktøj for dig som Står i en situation, hvor du skal formidle ny viden til dine medarbejdere. Det kan f.eks. være om: –fornyelse og forandring –virksomhedens værdier –voksende konkurrence Dette værktøj giver dig mulighed for at fortælle på en måde, som tydeliggør din pointe og skaber klare billeder hos dine medarbejdere af den situation, du fortæller om

Dette værktøj indeholder En vejledning i fortællingens fire faser - Fase 1: Formål og pointe - Fase 2: Fortællingsstruktur - Fase 3: Handling og roller - Fase 4: Sproglige billeder og eksempler fra hverdagen

Sådan gør du! Værktøjet består af disse fire faser: Følg modellens trin - pointen skal være klar og entydig, før du går videre i formidlingsprocessen FortællingsstrukturFormål og pointe Sproglige billeder og eksempler fra hverdagen Handling og roller

Fase 1: Formål og pointe Du går ud fra den baggrundsviden, du har om det emne, som du vil formidle videre Hvad er formålet med denne formidling? Hvilken effekt vil du opnå? Eksempler på formål –Forstå betydningen af forandringerne, fornyelserne –Få et større kendskab til værdierne i virksomheden –Se sig selv som en del af den situation, afdelingen er i –Stå sammen om de projekter og opgaver der ligger i fremtiden

Fase 1: Formål og pointe Pointen er det budskab, som du vil formidle til dine medarbejdere, dvs. essensen/kernen i din fortælling Sørg for at have max 3 pointer - for mange kan gøre din historie rodet og svær at forstå Hvilken pointe vil du formidle? Eksempler på pointer –Kun sammen kan vi skabe et godt resultat –Vi skal gøre virksomheden mere konkurrencedygtig –Vi går bedre tider i møde

Fase 2: Fortællingsstruktur Historien struktureres efter før, nu og i fremtiden a) Tidskronologisk Historien struktureres efter ‘det vigtigste først’ c) Journalistisk Historien gives en dramatisk struktur, fx heftigt afsæt, rolig midte og en heftig slutning b) Dramatisk d) Logisk Struktur afhænger af formål og situation. Fortællingskompasset viser fire udvalgte fortællingstyper med hver sin struktur: Slide 9-12 Slide Slide 19-20Slide Historien struktureres efter fx baggrund, observationer og analyse

A: Tidskronologisk Struktur Før, nu, fremtid. Begyndelse, midte og slutning. Hvad er der sket? Hvordan ser det ud nu? Hvad kommer der til at ske i afdelingen i fremtiden?

A: Tidskronologisk Hvilke billeder har du af fortiden - hvordan var det i afdelingen før i tiden i forhold til dit emne? Sådan kan du f.eks. indlede om fortiden: –”Jeg begyndte i afdeling xx for xx år siden. Der var særlig én grund til, at jeg valgte netop denne arbejdsplads.” (f.eks. ved info om værdier eller øget konkurrence) –”Dengang jeg blev ansat tænkte afdelingen kun i kasser og systemer.”

A: Tidskronologisk Hvilke billeder har du af nutiden - hvordan er afdelingen i dag i forhold til dit emne? Eksempel på formulering om nutiden –”...Og her i dag er vi så gået over til at arbejde i teams, fordi vi har fundet ud af, at vi så dermed får flere nye idéer og input…”

A: Tidskronologisk Hvilke billeder har du af fremtiden - hvordan ser du afdelingen i fremtiden? Eksempel på formulering om fremtiden -”...derfor synes jeg, at vores afdeling har formået at komme ud ad skabet og hilst nye muligheder for vækst velkommen - fremtiden ser lys ud i dag.... jeg ser os på toppen af det bjerg, vi længe har prøvet at bestige.”

B: Dramatisk Struktur Begynd f.eks. med billeder af fremtiden: Vil vi være et forlist skib om 5 år? Herfra kan du bygge spændingen i din fortælling op Husk undervejs at give bud på, hvordan en evt. forandring kan rette op på et ellers kedeligt fremtidsbillede Brug samme billede hele vejen igennem, så medarbejderne hele tiden kan følge din fortælling

B: Dramatisk Struktur Begyndelse, midte og afslutning. Hvordan vil du indlede, så du skaber spænding i din fortælling? Eksempler på hvordan du kan indlede din fortælling: –Begynd med et citat af en anonym medarbejder, der for nylig har udtalt sig om situationen i afdelingen (f.eks. ved info om værdier) –Begynd med et spørgsmål rettet mod medarbejderne. Efter en pause besvarer du selv spørgsmålet

B: Dramatisk Sæt ord på situationen, de involverede personer og roller (se fase 3: handling og roller) Skab spænding ved at tænke på din fortælling som et eventyr. Denne beskrivelse danner din fortællings midte Hvem handler, og hvad vil virksomheden, helten, gerne opnå?

B: Dramatisk Eksempler på hvordan du skaber spænding i fortællingen: –Forsøg at gemme nogle af dine pointer til sidst, stil spørgsmål undervejs i din fortælling og besvar dem senere. Benyt dig af strukturen: først - og så - dernæst –Rund fortællingen af med pointen eller de indledende ord

C: Journalistisk Særlig god fortællingstype hvis du skal holde et pressemøde Struktur Det vigtigste først (pointen), dernæst i dybden Forsøg at bruge eksempler (se fase 4: Sproglige billeder og eksempler fra hverdagen) til at få dine medarbejdere til at identificere sig med din fortælling. Gør også på denne måde din fortælling væsentlig og aktuel

C: Journalistisk Hvad er det vigtigste (pointen) i din fortælling? Nævn det først. Hvilke eksempler har du, som kan gøre din fortælling aktuel og væsentlig for dine tilhørere? Inddrag dine tilhørere i din fortælling ved f.eks. at stille spørgsmål til dem, eller ved at give eksempler på historier fra hverdagen Hvad er sket, hvor og hvorfor?

D: Logisk Fortællingstypen er særlig god, hvis du vil formidle årsagen til f.eks. en krise, forandring eller konkurrencesituation Struktur Hvorfor har det været nødvendigt at ændre på det eksisterende? Hvad er forandringen et resultat af? Hvilke konsekvenser vil det få fremover?

D: Logisk Hvad er årsagen til forandringen? (baggrund) Hvorfor er forandringen sket? (analyse) Hvad er konsekvenserne i fremtiden? (konklusion)

Fase 3: Handling og roller Tænk på film og eventyr Handlingen kan formidles på forskellige måder, alt efter hvilken fortællingsstruktur du har valgt Uanset valg af fortællingsstruktur skal du tænke over, hvem der optræder i din fortælling og hvilke roller, de skal have

Fase 3: Handling og roller Modtager(e) fx medarbejderne, patienterne Mål fx øget markedsandel, stærkere konkurrenceevne Giver(e) fx medarbejderne, ledelsen, forandringen Hjælper(e) fx specifikke medarbejdere Helt(e) fx medarbejderne, ledelsen, patienterne Modstander(e) fx konkurrenterne, modstand mod forandring, lille motivation

Fase 3: Handling og roller Hvem er heltene i din fortælling? Eksempler på helte: –Den intelligente, reelle, modige, viljestærke etc. Hvem har handlet som en helt, fx i en situation hvor afdelingen blev kritiseret i medierne for at bruge medicin med for store bivirkninger? Er det ledelsen, medarbejderne, leverandørerne, patienterne, der er helten i den situation, som I står i nu? Hvis der er en aktuel krise i afdelingen, hvem skal så handle, for at I kan nå målet - hvem kan løse problemerne?

Fase 3: Handling og roller Hvad er målet i din fortælling? Eksempler på mål: –Hvad er det, dine helte gerne vil/har villet opnå? Er det f.eks. mere effektive medarbejdere, større sammenhold på arbejdspladsen, etc.? –Har afdelingen f.eks. haft en nedgangsperiode, umotiverede medarbejdere, er målet at vende situationen til det positive. Det er vigtigt, at målet i din fortælling er klart. Målet er oftest det, som kommer til udtryk gennem din pointe (se fase 1)

Fase 3: Handling og roller Hvem er modtagerne i din fortælling? Eksempler på modtagere i din fortælling: –Hvis en afdeling f.eks. er blevet kritiseret for ikke at afsætte ressourcer til sine medarbejderes kompetenceudvikling, er helten måske ledelsen, der beslutter at etablere et ordentligt videreuddannelsessystem og modtagerne medarbejderne. –Samtidig kan modtageren også være afdelingen, som ved at opfylde målet, får et bedre image og mere kompetente og tilfredse medarbejdere

Fase 3: Handling og roller Hvem (giveren) sørger for, at modtagerne får noget ud af, at helten når målet? Eksempler på givere i din fortælling: –Giveren kan eksempelvis være en forandring – ny belysning - som opfylder det mål, helten har. F.eks. at skabe et bedre arbejdsmiljø. Men giveren kan også i denne forbindelse være en billig leverandør, som gjorde, at I fik et produkt i særklasse og derved samtidig fik opfyldt målet at få et bedre arbejdsmiljø. Giveren kan også være helten selv

Fase 3: Handling og roller Hvem er hjælperne i din fortælling? Eksempler på hjælpere i din fortælling: –Har dine medarbejdere været optimistiske i en svær periode, kan deres optimisme have været en hjælp i en eventuel forandringsproces. Har der været høje krav fra omverdenen, kan idérige medarbejdere være hjælpere til at skabe nye behandlingstilbud af høj kvalitet

Fase 3: Handling og roller Hvem er modstanderne i din fortælling? Eksempler på modstandere i din fortælling: –Skal der ske en stor forandring, og er dine medarbejdere skeptiske derved, kan deres modstand og frygt i forhold til forandringen være en modstander –En modstander kan også være en konkurrent, som headhunter en af afdelingens gode medarbejdere Husk: spørg dine medarbejdere (undervejs i din fortælling), hvilke billeder de har af fremtiden. Det vil få dem til at opleve fortællingen som mere vedkommende

Fase 4: Sproglige billeder og eksempler fra hverdagen Ved hjælp af sproglige billeder kan du få dine medarbejdere til at følge din tankegang og leve sig ind i din fortælling Eksempler på sproglige billeder: –” Vi er som et lille skib på havet lige nu, hvor forandringer i vejret skaber uro ombord. Men sammen kan vi rette sejlene op og styre sikkert i havn. Vi har brug for alle mand.” (behovet for en fælles arbejdsindsats for at nå et mål) –”At tænke i systemer og kasser hører fortiden til, men fremover vil der være højt til loftet.” (forandringens positive virkning)

Fase 4: Sproglige billeder og eksempler fra hverdagen Eksempler på sproglige billeder fortsat: –” I dag begynder en rejse mod nye optimistiske tider.” (forandring fryder) –”Afdelingen her synes at være som David, der kæmper mod Goliat - men hvem vandt til sidst?” (ved stor konkurrence, der synes håbløs at klare) Hvilke billeder har du i hovedet, når du tænker på den situation, afdelingen er i nu? Hvilke billeder har du af fortiden, og hvilke har du af fremtiden? Forsøg at sætte dem op imod hinanden, i forhold til hvordan afdelingen ser ud nu

Fase 4: Sproglige billeder og eksempler fra hverdagen Benyt eksempler fra hverdagen. De er med til at gøre din fortælling mere nærværende og troværdig for dine medarbejdere Hvilke historier bakker op omkring din pointe? Inddrag personer fra dine eksempler i den mundtlige fortælling, så flere af dine medarbejdere kan identificere sig med fortællingen Notér om der evt. er nogle medarbejdere, som har gjort det godt, der kan inddrages som gode eksempler i din fortælling, Når du har gennemløbet faserne, tænk da over, hvordan alle faser kan sammenkobles. Strukturér efter den valgte fortællingsstruktur