Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
En grundlæggende introduktion
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
I dag er temaet Visualisering
Program for dagen  Så´n lidt hygge med kaffe og de runde  Hvorfor GRUS?  Spilleregler for dagen  Lederens visioner og mål for afdelingen  Kan vi lære.
Hvad er det der sker, når der ingenting sker?
Arbejdspladsudvikling
Venedig – PID konference
Vi gennemførte en række interview ifm
Danske fysioterapeuters og ergoterapeutforeningens Lederkonference
Darum skole 4. november 2013.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Kultur i organisationer
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Om at være på vej 1. Fusionen og dens målsætninger 2 øge fleksibiliteten styrke fagligheden effektivisere bedre ressourceudnyttelsen øge kvaliteten og.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Niveauer for læring i organisationen
Kulturelle forhold og kulturbegrebet
- psykodynamisk perspektiv
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
- et udviklings- og dialogværktøj
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Shine og virksomhedskultur
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Den lærende organisation
Selvledelse (Empowerment)
Ledelse Lederopgaver Topledelse Strate-giske niveau Taktis-ke niveau
Hvordan skabes sammenhæng mellem teori og praksis
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
DE-L Årsmøde, Workshop: ”De voksnes vej ind i de erhvervsrettede uddannelser ” Kirsten Holmgaard, direktør Mercantec Tirsdag den 29. april.
Socialisering Kapitel 5.
Sproghandlinger ”How to Do Things With Words” Titel på bog af John L. Austin.
+ Gruppedannelse & - samarbejde SOL3 Januar 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
Træning i kulturforståelse Kapitel 22 Signe Ørom, Mie Femø Nielsen og Pernille Schmidt.
Meningen med dit budskab er det svar som du får. Kommunikation Hvordan har du det Fakta Følelser Behov Hvad vil du gerne have Handling.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Møder Kapitel 6 Mie Femø Nielsen, Ann Merrit Rikke Nielsen, Birte Asmuß, Liv Otto Hassert og Sae Oshima.
IIS del 2 Mekanisk kultur. Organisationskultur Iværksætterkulturen Den mekaniske kultur Opbrudskulturen Den dynamiske samstemte kultur »Jørgen Gleerup.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Når PR giver gevinst på bundlinjen
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Tag snakken – bryd vanerne
Meningsskabelse som relationskompetence
Samarbejde om data ErhvervsInfo
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent

3 modeller til forståelse af kultur og organisationer 1) Kulturanalyse-model v. Schein 1) SWOT v. Albert Humprey 2) Organisations-System-model v. Mott og Leavitt SOL3 sept E. Gjetting

Hvad er kultur?  Tidligere - ritualer, rutiner, vaner, m.m.  Nu - relationer ift. ritualer, vaner, rutiner  Kulturen ændrer sig efter måden vi er sammen på i fællesskabet, hvor alle har et ansvar SOL3 sept E. Gjetting

Organisationskultur – definition Et mønster af fælles grundlæggende antagelser, som gruppen lærte sig mens den løste sine problemer med ekstern tilpasning og intern integration, og som har fungeret godt nok til at blive betragtet som gyldige og derfor læres videre til nye gruppemedlemmer som den korrekte måde at opfatte, tænke og føle på i relation til disse problemer. Schein, At opnå en grundlæggende forsta ̊ else for hvad der forega ̊ r i organisationer, hvordan man styrer og forbedrer dem.Schein, 1994 SOL3 sept E. Gjetting

Kultur er summen af de ansattes…..  handlinger og adfærd  viden og holdninger  vaner og ritualer OG kan aflæses i det der er synligt og det vi kan aflæse i adfærden SOL3 sept E. Gjetting

Den (u)synlige Kultur SOL3 sept E. Gjetting SYNLIGT & BEVIDST 10% Artefakter  Hvordan går vi klædt og taler sammen? Hvordan har vi indrettet os? Hvordan er vores arkitektur, farver og stil? Har vi hver vores parkeringsplads? USYNLIG & UBEVIDST 90% Værdier og normer  Hvad skrives på vor hjemmeside? Hvad er vore nedskrevne værdier? Hvordan organiserer vi os? Hvilke regler følger vi? Grundlæggende antagelser  Hvordan ser vores verden ud? Hvordan er vi og hvad gør vi via vore handlinger?

SOL3 sept E. Gjetting Værdibaseret organisation/ledelse - der flytter noget når organisationen lever op til og skelner ml. disse tre 1.Forventninger 1.Normer 2.Menneskesyn

ØVELSE 2 & 2 1) Fortæl om en oplevelse der har motiveret dig i en bestemt situation 2) Makkeren skriver stikord ned på et papir 3) Herefter ser du stikordene og udvælger 2-3 stikord og fortæller din makker hvordan stikordene/værdierne udfoldes i dit arbejdsliv SOL3 sept E. Gjetting

SWOT viser organisationens / kulturens / ideens INDRE NEGATIVE OG POSITIVE formåen dvs. styrker og svagheder SWOT viser omgivelsernes / kulturens / ideens YDRE POSITIVE OG NEGATIVE indvirkninger dvs. muligheder og trusler INDRE YDRE

Øvelse i gruppe: Præsenter hver en idé for hinanden ift. hvordan I vil skabe en berigende kultur i jeres arbejdsgruppe 1) Drøft og vurderer den enkeltes idé ift.: a. Ideens formåen dvs. Styrker OG Svagheder b. Omgivelsernes indvirkning på ideen dvs. Muligheder OG Trusler 2) Til sidst - udpeg den bedste idé SOL3 sept E. Gjetting

Kulturen Organisations-System-model – ændringer et sted vil medføre forandringer i alle de andre SOL3 sept E. Gjetting Aktører Opgaver Teknologi Struktur

Systemmodel Leavitt (1965) & Mott (1992) SOL3 sept E. Gjetting