”Det lange seje træk” Redskaber i ”håndholdt” virksomhedsrettet indsats. Matchgruppe 4 og 5
Virksomheden Borgeren Jobkonsulenten
Dialogen med borgeren Vores dagsorden –Arbejdsmarkedsrettet Borgerens dagsorden –Usikker? Kan/kan ikke Tør/tør ikke Vil/vil ikke
Den kognitive samtale Fokuserer på personers tænkning –Der skelnes mellem hensigtsmæssig og uhensigtsmæssig tænkning. –Hensigtsmæssig: Jeg gør det så godt jeg kan, Det bliver nok bedre i morgen, jeg ved jeg altid kan bede om hjælp, jeg er ikke hverken bedre eller værre end andre. –Uhensigtsmæssig: Jeg kan ikke overskue tingene, jeg vil ikke kunne klare det godt nok, jeg er bange for at jeg gør noget forkert, jeg klarer det nok ikke
Den kognitive samtale Den kognitive samtale handler (overordnet) om at finde ud af om personer tænker (og handler) hensigtsmæssig eller uhensigtsmæssigt i forhold til at opnå målet. - fordi tænkningen influerer og styrer personens adfærd og handlinger i relation til at kunne arbejde mod målet.
Den kognitive samtale At skabe sammenfaldende mål. At kommunen opleves som en samarbejdspartner – ikke som en trussel. Det sker ved at ændre den vanskelige modstandsfyldte samtale til en samarbejdende samtale
Den kognitive samtale Alt i alt ønsker vi med den kognitive sam- taleform, at opbygge et hensigtsmæssigt tanke og handlemønster – en erstatning af hindrende med fremmende tanker.
Samarbejde mellem virksomhed, borger og jobkonsulent Trepartssamtale med - ærlig forventnings- afstemning. Tilbud om mentorstøtte Hyppig opfølgning – ikke kun hver 3. må- ned Jobkonsulent klar til ”hurtig udrykning” Vedholdende indsats – indtil det lykkes !
Partnerskaber Samarbejdsaftaler (virksomhed i virksomheden) med private virksomheder – om praktikpladser. Kombiner evt. tilbuddet om praktikpladser med andre tilbud – f.eks motion/fysisk træning.
Resumé Klar kommunikation og samtale baseret på ”kognitiv tilgang”. Afliv uhensigtsmæssig tænkning – skab hensigtsmæssig tænk- ning. Aktiv brug af mentorer. Tæt samarbejde mellem virksomheden, borgeren og jobkonsulenten Hold borgeren ”fast” – indtil det lykkes.