Borgerens oplevelse af den kommunale forvaltning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Arbejdet med ICF på Kommunikationscentret i Hillerød ?
Advertisements

Inddrag nu Kick-off møde
”Sæt viden i bevægelse og …” Tema eftermiddag Udvikling af samarbejde, vidensdeling og koordinering • Udvikling af samarbejde, koordinering og vidensdeling.
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Naturfagsstrategi – i din kommune
Birgit Bang, Beskæftigelsesrådgiver Tina Krohn, Beskæftigelsesrådgiver
Informationsmøde for koordinatorer i de faglige netværk – rammeaftalen for det specialiserede socialområde Konsulent Ann Kühnel Liljenberg, Sekretariat.
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Aalborg Universitet og Aalborg Kommune.  Gearing af organisationen til at understøtte et højt specialiseret neurofagligt niveau i kommunen gennem målrettet.
Dagsorden Generelt om organisationen Varde Kommune
Grundkursus Politisk indflydelse. Grundkursus Politisk indflydelse.
Kriterier for opstart af handicapkoordinator på borgersag
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Arbejdsevneafklaring på AU-Centret i Holstebro Dorte Frejo Rasmussen, ergoterapeut og jobkonsulent Vita Hagelskjær, afdelingsleder Dorte.
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Grundkursus for frivillige i DH Politisk indflydelse.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Årskursus for visitatorer 2009 Et blik i krystalkuglen på visitatorernes fremtidige arbejdsområde.
Jan Nielsen praktiserende læge Århus
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Udskrivningsmentor Hvad siger lovgivningen?
Hjerneskadeteam Herning Kommune.
Arbejde for enhver pris? Hvordan kan man i kommunalt regi bruge lovgivningen til at sikre, at arbejdsliv og hverdagslivet i øvrigt hænger bedst sammen?
KL´s visioner for kroniske patienter
Årskursus for visitatorer
1 Møde i Sundhedspolitisk Dialogforum 23. oktober 2014 Genoptræning og rehabilitering – indsatsområde 3.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Differentieret Indsats Conny Kuhlman Jordemoder,
Sociale netværk og ledelsesmæssig opbakning Dialogdag d. 23. maj 2011.
Tema 2 Præsentation af kommunen og dens tilbud Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Fagchef Fagligt ansvarlig for hele området
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Velkommen til topmøde for ledere og mellemledere i Ældreområdet 18. og 19. Marts 2015 Ved ældrechef Lilian Jørgensen.
Tel: Adresse: Niels Hammekenip aqq. 41 Postboks 1755, 3900 Nuuk
Hvordan skabes sammenhæng i kapacitet og ressourcer på tværs? Oplægsholder : Forebyggelseschef Eva Henriksen Kommunen har ca indbyggere En af to.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
Rehabiliteringsteamets arbejde Oplæg: Søren Thygesen socialrådgiver – faglig konsulent Holbæk Kommune Kompetencecentret - Jobservice.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Næstved Rehabiliteringsteamets arbejde.. l  Optaget i forsøgsperioden på ca. 10 uger har været 19 i deltagergruppen og 24 i kontrolgruppen. 30 i deltagergruppen.
Samarbejdet med sundhedsvæsnet i relation til rehabiliteringsteamet Lisbeth Jeritslev Souschef November 2013.
Om Videnscenter for Specialpædagogik (ViSP) Lægeforeningens generalforsamling 4. november 2011.
Forløbsbeskrivelse for helhedsorienteret udredning Kontakt til borger Nej Figur forklaring » Ja Nej Hvem har del i borgerens forløb?
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Oplæg ved lederdag Job- og Familie, Ballerup kommune d. 4. juni 2009 v/ Mia Schneider og Bo Jensen, Handicapenheden, Servicestyrelsen.
Koordination på handicapområdet – København 11. juni 2009 v/ Mia Schneider og Bo Jensen, Handicapenheden, Servicestyrelsen.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Overgange ml. barn og voksen Borger 1 1 Borger henvender sig til kommunen om mulighed for hjælpemidler Deltagelse i.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Tværfagligt samarbejde Oplæg: Søren Thygesen socialrådgiver – faglig konsulent Holbæk Kommune Kompetencecentret - Jobservice.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Handleplansarbejde Opstart af udarbejdelse af handleplan 2 2 Borger 1 1 henvender sig til kommunen Deltagelse i handleplansmøde
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Vidensbaseret praksis i botilbud
Ungeenheden Frederikshavn Kommune – helhed og samspil
ArbejdsMarkedsCenter Fleksjob og ledighedsydelsemodtagere
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Eksterne samarbejdspartneres tilfredshed med samarbejdet med Psykiatrisk Center Nordsjælland Spørgeskemaundersøgelse efterår 2013 Oplæg på samordningsudvalg.
Økonomiske overvejelser
Fra anledning til udvikling
Målopfølgning - Social- og Sundhedsudvalget
Formål At sikre borgere på kommunale botilbud og botilbudslignende tilbud mere stabile forløb og forebygge trussels- og voldsepisoder gennem en styrkelse.
Præsentationens transcript:

Borgerens oplevelse af den kommunale forvaltning

Koordination i en kommunal kontekst Chefkonsulent Gitte Overgaard, Allerød kommune Hjerneskadekoordinator Dion Mattesen, Egedal kommune

Præsentation Allerød kommune ”Flad struktur” med aftalestyring og projektorganisering Leder af Voksenrådgivningen Chefkonsulent for Voksenområdet Sikre udvikling, sammenhæng, koordinering og kvalitet i vores ydelser overfor voksne Erfaring med koordineret indsats som metode gennem ca. 6 år i projekt ”rehabilitering i eget hjem” samt nuværende ”koordinerende sagsbehandler på handicapområdet” Egedal kommune Klassisk funktionel organisering Hjerneskadekoordinator start nyt politisk fokusområde Koordinere sagerne mellem kommunens centre omkring personer med erhvervet hjerneskade Faglig støtte i hjerneskadeforløb for rådgivere og ledere i 7 centre Sikre faglig opdatering af deltagende fag personer Målgruppe: Unge voksne med erhvervet hjerneskade, medfødt eller tidligt opståede skader samt progredierende lidelser.

Koordinering ??

Koordineret forløb på 3 ben Den organisatoriske udfordring ( Økonomi, lovgivning, overblik over egen organisation, funktioner, kompetencer mm. ) Den metodiske udfordring ( Hvordan kan vi gøre vores arbejde bedre, hvad virker, teamarbejde, skabeloner mm. ) De ”bløde” udfordringer ( Kommunikation, kultur, ledelses opbakning, menneskelige relationer, vaner, følelser mm )

Det komplekse felt Borger

2 Direktørområder 7 Centerchefer 11 Ledere 14 Faglige konsulenter/ mellemledere 28 Indgange for borgeren Borgeren i centrum, 1 indgang til kommunen 7 Hospitaler 5 Hjerneskadecentre 5 Privat praktiserende områder 4 Specialundervisningscentre Ca. 20 Genoptræningstilbud og botilbud

Koordineret forløb på 3 ben Den organisatoriske udfordring ( Økonomi, lovgivning, overblik over egen organisation, funktioner, kompetencer mm. ) Den metodiske udfordring ( Hvordan kan vi gøre vores arbejde bedre, hvad virker, teamarbejde, skabeloner mm. ) De ”bløde” udfordringer ( Kommunikation, kultur, ledelses opbakning, mellemmenneskelige relationer, vaner, følelser mm )

Eksempel på en kompleks handicapsag. Vi etablerer et team omkring borgeren, hvor handicapkoordinatoren er den koordinerende fagperson. team koordinator VISO Handicap- organisationer hospitaler

Hovedingredienser i et koordineret forløb 1 koordinator kendskab til koordinators funktion i organisationen / potentielle samarbejdspartnere interesse og evne til at arbejde tværfagligt og samarbejde - teamarbejde skabeloner til skriftlige aftaler/referater/handleplan mm. F.eks. et aftaleskema telefon og mailliste på alle involverede Samtykke til at udveksle oplysninger

Jeg har følgende kommentarer - som jeg "brænder" for at komme af med: Jeg var indlagt på bl.a. Esbønderup. pga. en hjerneblødning- Der blev afholdt et møde, hvor Jette og en anden fra Allerød deltog. Men inden mødet "fik" jeg besøg på stuen – det var bare super!!!! På mødet nævnte Jette, at hun havde haft kontakt til Center for Hjerneskade. Det var som om, at da jeg forlod Esbønderup "overtog" Jette min sag, hvilket var rart, for så var der da nogle, der var "interesseret" i mig. I de 8 måneder, som der er opfølgning fra Centers side, har Jette været hjemme hos mig (sammen med en repræsentant fra Center) 3 gange. Jette har også mailet til mig – flere gange….. Alt i alt har været har jeg været super godt tilfreds, og jeg ved faktisk ikke, hvad jeg kan kræve mere af Handicapkoordinator Jette. Men det siger mig dog, at enhver kommune skal have en koordinator, der kan koordinerer og samle trådene – og det gjorde Jette. Det var den korte version………… Du er velkommen til at kontakte mig……

Aftaleskema som en del af handleplan Side 2 Borgerens navnCpr.nr Dato Initialer Aftaler: Hvad der skal gøres, og hvem der gør det (borger, sagsbehandler eller andre) med tidsrammer og deadlines. Nye aftaler fx ved nye oplysninger. Opfølgning med kontakttidspunkter Hvem er ansvarlig for at få det gjort Hvornår Løbende oversigt over aftaler

Teamarbejde Respekt for hinandens faglighed og kompetencer Ingen bestemmer mere end andre – vi samarbejder Vi er ikke gode nok hver for sig men samlet kan vi håndtere komplekse forløb Afklarede kompetencer Prioriter og søg kredit hos borgere og samarbejdspartnere. Anerkendelse

proaktiv sagsbehandling

Koordineret forløb på 3 ben Den organisatoriske udfordring ( Økonomi, lovgivning, overblik over egen organisation, funktioner, kompetencer mm. ) Den metodiske udfordring ( Hvordan kan vi gøre vores arbejde bedre, hvad virker, teamarbejde, skabeloner mm. ) De ”bløde” udfordringer ( Kommunikation, kultur, ledelses opbakning, mellemmenneskelige relationer, vaner, følelser mm )

Kommunikation

Bricolage - At udnytte det komplekse felts muligheder og umuligheder Det er ikke bare en måde at handle på (praktisk og socialt), men også en måde at tænke på, der modsat regeltænkning mestrer at finde nye løsninger og nye veje at gå

Paradokser og dilemmaer Problem søger løsning Systemet tilpasser sig borgerens specifikke behov Løsning søger problem Borgeren tilpasser sig systemets tænkte tilbud Borgerinddragelse

koordinering Fordele Det er klart for alle, både borger, pårørende og samarbejdspartnere ved hvem man skal henvende sig til Trygt for borger og pårørende at de under et længere forløb har én hovedkontaktperson Når indsatsen er koordineret bruges tiden målrettet og konstruktivt Man sidder ikke alene med en kompleks sag Udviklende for de involverede fagpersoner Ulemper Personafhængigt ? Kræver vedligeholdelse af metodebrug og retningslinier ved medarbejderskift Tidskrævende i en opstartsfase Som koordinator bruger man i perioder meget tid på en enkelt sag – andre opgaver bliver nedprioriteret Kræver godt indblik i kommunes sagsgange og tilbud til handicappede

proaktiv sagsbehandling