Børns Beredskab mod vold og overgreb Kuno Sørensen | Psykolog Gitte Jakobsen | Socialrådgiver, cand.scient.soc. Stærke sammen i resiliente læringsmiljøer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Advertisements

Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
Helhedsorienteret indsats Møde i økonomiudvalget 8. februar 2016.
F.K.Bølgen Børnemiljøvurdering Børnemiljøvurdering. Alle dagtilbud skal i år udarbejde en skriftlig børnemiljøvurdering( BMV )- derefter mindst.
Løft Sløret - for seksuelle overgreb Center for Voldtægtsofre, Rigshospitalet Karin Sten Madsen Kristina Marie Uddin.
- Er dine rettigheder Foto: Ken Hermann Børns rettigheder.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Unipolar depression Patienter og pårørende 6. Session - Den sociale lovgivning – ved socialrådgiver Depression og familien.
Nothing about us, without us - om vigtigheden af inddragelse af børn Nordisk Forening mod Børnemishandling og Omsorgssvigt Grønland, august 2014.
Madkamp - DM i madkundskab OVERSKRIFT MADKULTUREN INTRODUKTION TIL MADKAMP.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
Unge i Grønland Med fokus på seksualitet og seksuelle overgreb.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Eva Thune Jacobsen, strategisk sundhedskonsulent Lasse Rye Rasmussen, idrætskonsulent Borgermødet på Tibberupskolen 16. marts 2011 Børn, bevægelse og læring.
Forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og unge i dagtilbud, på skoler og anbringelsessteder NFBO konferencen, Nuuk, august 2014 Merete Bonde.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Århus KommuneFamilier, Børn og Unge Evaluering af Spædbørnsprojektet Familieplejeanbringelse af børn i alderen måneder, hvor der forventes et langsigtet.
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
Undervisning for pårørende Unipolar depression Hvordan påvirkes familien?
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Respekt for Grænser Fakta
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
CfL 2016 INDIKATOR™ om Organisation og HR
Online arbejdsmiljøuddannelse
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Børns levevilkår Hvert 10. barn i Danmark er udsat for en eller flere former for omsorgssvigt såsom vold, seksuelle overgreb, alkohol- eller stofmisbrug.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Hvad kan vi tilbyde? Vejledning
Elevernes evaluering af grundforløbet
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
FÆLLES målstyring i matematik
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Udvalgte resultater Januar 2016
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Introduktion til kurset
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Baba – Modul X.
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Børns stemmer Mikkel Balslev Afdelingsleder.
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Er græsset også grønt om natten.
Velkommen.
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Tværfagligdag 7. November 2018                                                                                                                     
Jonna Jepsen Specialkonsulent, underviser og forfatter
Velkommen til forældremøde
Velkommen til Risskov Skole
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Stine Reinholdt Hansen, Stig Toke Gissel og Morten Puck
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Empatisk Arbejdsmarked Præsentation til Københavns Kommune den 14
Velkommen til forældremøde
Præsentationens transcript:

Børns Beredskab mod vold og overgreb Kuno Sørensen | Psykolog Gitte Jakobsen | Socialrådgiver, cand.scient.soc. Stærke sammen i resiliente læringsmiljøer

Undervisningsmaterialer - med fokus på rettigheder

Sig det som det er!

Børns beredskab mod vold og overgreb Overgrebspakken Kr. 10,4 millioner 3,5 år Kampagne til alle børn om børns rettigheder Undervisningmateriale til mellemtrin Udvikling af redskab til måling af resiliens

Undervisning om rettigheder  Indskoling: Alle Børn…  Mellemtrin: Børns Rettigheder beskytter dig mod mere end du tror  Udskoling: Børn har ret… til at kende deres rettigheder

Kampagne om rettigheder

Børnerettighedsdagen - 25 året for Børnekonventionen skoler over hele landet fejrede dagen: elever, 600 lærere Idékatalog til skolerne Fakkeloptog, stafetløb, demonstrationer, ballonopsending, tegninger og postkort af ”yndlingsrettigheder”, koncerter med Hr. Skæg, Kaka & Dean Thompson, debat med ”Børneministeren” – og meget mere. Indslag i DR-ultra og mange nyhedsmedier.

Flere børn har fået et større kendskab til FN’s Børnekonvention Flere børn ved, at de har ret til at blive beskyttet mod alle former for vold (fysisk, psykisk og seksuelt) Kendskab til rettigheder Baseline51% Evaluering68% Har et godt eller nogenlunde godt kendskab til FN’s Børnekonvention Har kendskab til at børn har ret til at undgå vold og overgreb Baseline20% Evaluering80%

Undervisningsmateriale og lærerenes vurdering Næsten alle lærere/pædagoger vurderer undervisnings- materialet som anvendeligt i forhold til, at børn tilegner sig viden om deres rettigheder 70% af lærerne/pædagogerne oplevede kampagnen som god og vedkommende 85% af lærerne/pædagogerne vurderer efter at have arbejdet med materialet, at børns kendskab til rettigheder, vold og overgreb og handlemuligheder kan virke forebyggende ifht. overgreb på børn Meget el ret anvendeligt61% Anvendeligt35%

Stærke Sammen - undervisningsforløb 12 skoler deltager i pilotudviklingen (land/by – privat/kommunal) 24 klasser fra mellemtrinnet (4 – 6 klasse) Ca. 700 elever Spørgeskemaer (baseline – midtvejs – afslutning) Dialogmøder, kursusdage m.m.

Overblik over Stærke Sammen De 8 moduler, 2 supplerende + forældre modul Grundmoduler 1. STÆRKE SAMMEN 2. Børns rettigheder 3. Følelser 4. Grænser og netværk 5. At beskytte sig selv 6. Min krop er min 7. Mig og osAfslutning Supplerende moduler (A) Konflikter og samarbejde (B) Mobning og mod Forældre modul

Børnenes opfattelse af hvad vold er, er blevet mere nuanceret og rummer i højere grad også psykiske vold. B.la opfatter flere børn i evalueringen end i baselineundersøgelsen det som vold at… - blive nedgjort af en voksen - blive holdt udenfor - blive mobbet på telefonen eller på nettet Der kan endnu ikke spores store afvigelser fra baselineundersøgelsen til evalueringen ifht. fysisk og seksuel vold Vold og overgreb

Handlekompetencer Der er i undersøgelserne konkret spurgt om børnenes kendskab til… - Børnetelefonen - Ombudsmandens Børnekontor - Ombudsmandens Børneportal Næsten alle børnene i evalueringen har kendskab til Børnetelefonen. Dog svarer ca. 50 % af eleverne på mellemtrinnet ”ved ikke” til spørgsmålet om, hvorvidt de ville ringe til Børnetelefonen, hvis de oplevede at være i knibe Vold og overgreb

Data til 2. baselineundersøgelse på alle 14 skoler indsamlet. Alle skoler er i gang med at gennemføre handleplansforløb, der skal være med til at understøtte arbejdet med undervisningsmaterialet Det endelige undervisningsmateriale er færdigt maj/juni 2016 Status efterår 2015

Grundlag for udvikling og målinger 12 skoler (fordelt land/by – privat/kommunal 24 klasser – mellemtrin Ca. 700 elever Spørgeskemaer (baseline – midtvejs – afslutning) Dialoger og arbejdsmøder om materialet TAK FOR NU