KIE OG L ÆRINGSSTILE - Innovative metoder i fagene 2009.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

HELVEDE? … DET ER DE ANDRE!
”Mange måder at forstå og lære på”
LÆRINGSTILE – UDNYT DIT POTENTIALE
LÆRINGSPRÆFERENCER VS FJERNUNDERVISNING
Læringsstile og lektier
Energi- & Vandværkstedet
En pragmatisk tilgang Udgangspunkt i arbejde af: Knud Illeris, se f.eks. ”Læring”, RUC 2007 særligt inspirationen fra læringsteoretikeren: David A. Kolb,
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Anvendelsesorienteret undervisning
Målet med projekt Entreprenørskab på kryds & tværs er:
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Kort oplæg om KIE på kunstnerisk konference
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
TEMA Deltagerforudsætninger & Læringsstile
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Arbejde i grupper med KIE-modellen
ADHD- også alt det andet !
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Ledelse af medarbejdere
I believe in Drama!. Hvad er PhyEmoC? Action!  Dynamik og god stemning fanger elevernes opmærksomhed  Fremme spontanitet og kreativitet  Fjerne elevens.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
1 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen Læring er afgørende for alt hvad.
Kap. 8: Butikchefens adfærd – adfærdsprofil (Whole Brain)
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
Innovationsdidaktik Model for bæredygtigt læringsmiljø
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Introduktion til nyansatte – krop i læring
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
  Onsdag den 20. august – Temadag for kliniske undervisere og ledere på de kliniske undervisningssteder tilknyttet Ergoterapeutuddannelsen.
Seniorsergent Jan Berg Rasmussen Air Control Wing, Karup
Innovation i AT/SO.
Teamledelse og personlighedsmodeller
Skriftlighed i biologi
Skriveproces Læring og forandringsprocesser 8. semester, april 2010 Palle Rasmussen.
Individet i gruppen Mine læringsmål
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
- et bedre sted at lære ”EUD-banditten… …..en kommende studerende”
Skolesport Leg, Liv & Læring Idrætsprojekt Idrætsoplevelser for børn og unge med indlæringsvanskeligheder Partnerskab mellem Dansk Skoleidræt,
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Den undersøgende dimension
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Oplæg til Symposium: Læring i bevægelse 23. november 2012
MBTI Meyer-Briggs typeindikator
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Læring mellem uddannelse og arbejdsliv Voksenpædagogisk Forums konference 2015 Transfer mellem uddannelse og arbejde 5. maj 2015 Bjarne Wahlgren.
Studie Område 2 Eksamen Fra gymnasieelev til studerende
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
FoU Slutkonference 29. marts 2011 Projekt: Udvikling af strategier og innovative undervisningsformer Tradiums 3 hhx-afdelinger, stx Paderup Gymnasium Workshop:
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Kreativitet og sanselige kræfter Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor ved iUP (DPU)
KIE-modellen Innovation i fagene CreateAndLearn, mobil: 5121
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Balancer dit (studie)liv! med konkrete redskaber
Historie & Baggrund Effectoread - 20 års erfaring med læsetræningskurser FrontRead er blevet til gennem et samarbejde mellem virksomhederne CadPeople og.
Problem- and play- based Learning
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
hf – med fokus på sundhed, velfærd og innovation (VUF og UCD)
Humanistisk Entrepreneurship 10 Ahmed & Shepherd: Creativity and innovation forår 2017 Pillon - KU.
Humanistisk Entrepreneurship 11 Ahmed & Shepherd: Creativity and innovation forår 2018 Pillon - KU.
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
RELATIONS KOMPETENCE SOM LEDELSESGREB I BØRNEFORTÆLLINGEN
Humanistisk Entrepreneurship 11 Ahmed & Shepherd: Creativity and innovation forår 2019 Pillon - KU.
Præsentationens transcript:

KIE OG L ÆRINGSSTILE - Innovative metoder i fagene 2009

KIE- MODELLEN Rammesættende rum K-læringsrummet Divergent tænkning: Kreativ, intuitiv, nonverbal, holistisk I-læringsrummet Konvergent tænkning: Værditilskrivning, prioritere, systematisere, kategorisere, verbalisere E-læringsrummet Handlingsorienteret, sætte det i værk som er udvalgt i I- rummet, værditilskrivning i praksis, foretagsom Reflektionsrum ”Innovativ pædagogik omsat til praksis”, Irmelin Funch Jensen og Ebbe Kromann. Hanne Heimbürger, CFU UCC, april 2009

L ÆR ELEVEN AT SKELNE - ØVELSER Kender I typen? Logik og kreativitet Visuel teknik Overblik over idéværktøjer Kvalificere brainstorm Idéforbedring Idévurdering Iværksætterfasens metoder = projektstyring Knæk Studiekoden. Hanne Heimbürger. Gyldendal 2008 Hanne Heimbürger, CFU UCC, april 2009

L ÆRINGSSTIL - OVERSIGT Kolb Dunn og Dunn Building Excellence Howard Gardner Myers-Briggs Hanne Heimbürger, CFU UCC, april 2009

KIE OG K OLB K svarer til den aktivistiske I svarer til den reflekterende E svarer til den pragmatiske Læreren er ofte den teoretiske Læreren skal facilitere hele processen, Kolbs pointe: Skal kunne alle fire for at tilegne sig et stof Test i ”Studiekompetence – fra elev til studerende” og ”Studiemetoder”. Hanne Heimbürger. Frydenlund og 2005 Hanne Heimbürger, CFU UCC, april 2009

D UNN OG D UNN Pointe: udnyt dine stærke sider! Kategorier: Miljømæssige Emotionelle Sociale Fysiologiske Psykologiske Går mest på tværs af KIE, men kan dog rubriceres lidt … ”Fokus på læring” Ole Lauridsen. Akademisk forlag 2007 Hanne Heimbürger, CFU UCC, april 2009

K IE OG D UNN & D UNN K-rummet Global Impulsiv I-rummet Analytisk Reflekterende Struktur Ansvar/konformitet E-rummet Struktur Ansvar/konformitet Hanne Heimbürger, CFU UCC, april 2009

KIE OG D UNN & D UNN KIE skaber et rum, der skaber en adfærd Men individuelt hvilke rum man befinder sig bedst i, født med forskellig læringsstil Men teknikker, metoder kan trænes og læres. Kan man træne impulsive til at blive analytiske? Kan man blive mere systematisk? Hanne Heimbürger, CFU UCC, april 2009

B UILDING E XCELLENCE R ITA D UNN OG S USAN R UNDLE BE arbejder med seks sanser Auditive Tekstvisuelle Billedvisuelle Taktile Kinæstetiske Verbalisering Sanserne bruges på tværs af KIE ”Fokus på læring” Ole Lauridsen. Akademisk forlag 2007 Hanne Heimbürger, CFU UCC, april 2009

KIE OG BE Udvikle teknikker til hver af de seks sanser, der passer til hvert læringsrum i KIE Fx: K-læringsrum: Teknikker, der taler til de Auditive Tekstvisuelle Billedvisuelle Taktile Kinæstetiske Verbale Hanne Heimbürger, CFU UCC, april 2009

KIE OG H OWARD G ARDNER – ET FORSØG K rumlig, visuel intelligens Kropslig musisk I Interpersonel Intrapersonel Sproglig logisk E Naturalistisk ”Studiekompetence – fra elev til studerende” Hanne Heimbürger og Benny Wielandt. Frydenlund 2005 – med øvelser Hanne Heimbürger, CFU UCC, april 2009

KIE OG H OWARD G ARDNER KIE kan træne alle de forskellige intelligenser. Metoder til træning af intelligenser i KIE- rummene udvikles - måske kobles med BE- sanserne? Hanne Heimbürger, CFU UCC, april 2009

KIE OG M YERS -B RIGGS Hvad man retter sin opmærksomhed mod: Ekstrovert (E) er i K-læringsrum (minus det verbale) Introvert (I) er i I-læringsrum Men en introvert kan fx skrive løs i 10 minutter Hvordan man finder ud af ting: Sansning (S) er i E Intuition (N) er i I og i K Hanne Heimbürger, CFU UCC, april 2009

K IE OG M YERS -B RIGGS Hvordan man træffer afgørelser: Tænkning (T) er I-læringsrum Følen (F) er I-læringsrum Hvordan man orienterer sig mod ydre verden: Vurdering (J) er E Opfattelse (P) er K og I Myers-Briggs typeindikator. Dansk Management forum 1998 Hanne Heimbürger, CFU UCC, april 2009

K ONKLUSION Teknikker, øvelser udvikles med fokus på BE - de seks sanser til hvert af de tre KIE-rum Gardner – intelligensformer trænes i hvert KIE-rum – med blik på de seks BE-sanser også Myers/Briggs – metoder udvikles til brug i de tre KIE-rum Læringsstil skal kobles til I-læringsrummet, fordi her er arbejdet overladt til eleverne – de skal vide, hvordan de arbejder bedst. Hanne Heimbürger, CFU UCC, april 2009