Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

FoU Slutkonference 29. marts 2011 Projekt: Udvikling af strategier og innovative undervisningsformer Tradiums 3 hhx-afdelinger, stx Paderup Gymnasium Workshop:

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "FoU Slutkonference 29. marts 2011 Projekt: Udvikling af strategier og innovative undervisningsformer Tradiums 3 hhx-afdelinger, stx Paderup Gymnasium Workshop:"— Præsentationens transcript:

1 FoU Slutkonference 29. marts 2011 Projekt: Udvikling af strategier og innovative undervisningsformer Tradiums 3 hhx-afdelinger, stx Paderup Gymnasium Workshop: Hvordan kan man differentiere undervisningen i forhold til elevforudsætninger og læringsstile? ”Variation is the spice of life…”

2 Disposition Fakta Lærings- stile Workshop Da/sprog /IØ/mat

3 Fakta

4 ’Forsøgsfakta’ Formål: Udvikle strategier og innovative undervisningsformer der imødekommer nye gymnasieelevers forskellige baggrunde, læringsstile og potentialer på stx og hhx Fag: dansk, fremmedsprog, international økonomi, matematik Fælles omdrejningspunkt: kursus og forsøg med læringsstile Delforsøg: Sætte fokus på det fagligt vanskelige, ’fagsprog’ Evaluere undervisningen Variere undervisningsformer og øge elevdeltagelse Tage medansvar for det sociale klima i klassen Tilgodese forskellige læringsstile

5 Gymnasiefremmede - Mønsterbrydere Antal i forsøgsklasser? (Definition: ingen af forældrene har gymnasial baggrund) dansk (24% og 50%) - fremmedsprog (4 hold i gennemsnit 30,4%) matematik (17%) - international økonomi (1 klasse 22%, 1 klasse 38%) Antal på skolerne? (Definition: Vælg den forælder med højst fuldførte baggrund) Tradiums 3 hhx-afdelinger = 28% Paderup Gymnasium = 27% Observationer af de gymnasiefremmede mønsterbrydere: Nogle elever: forventede vanskeligheder mht. indlæring og studieaktivitet Mange elever: endog meget stærke fagligt og socialt I forsøget opleves kun meget få sammenfald mellem læringsstile, lave karakterer og de gymnasiefremmede elever – dog er skriftlighed indsatsområde for flere mønsterbrydere Anden form for opbakning? end faglig opbakning fra hjemmet eller en stærk vilje til og motivation for at blive student – under alle omstændigheder er en del fuldt ud i stand til at udnytte egne potentialer.

6 Lærings- stile

7

8 Læringsstile i forsøget Fælles teoretisk basiskursus v/Ole Lauridsen – HHÅ med udgangspunkt i Dunn & Dunn-modellen: Hvilke former for læringsstile? Hvad kan der tages højde for i undervisningen? Opfølgningskursus: Anvendelse af læringsstile i konkrete undervisningsforløb Spørgsmål som vi som undervisere må stille os selv:  Hvilke læringsstrategier gør vi selv brug af? Er det vigtigt?  Hvilke læringsstrategier gør eleverne brug af? Er det vigtigt?  Under hvilke betingelser lærer man bedst nyt og vanskeligt stof?  Hvilke faktorer har indvirkning på forskellige menneskers læring?  Hvordan lærer vi vore elever at arbejde med læringsstrategier?

9 9 Læringsstile – Læringsstilsmodellen Kortlægge og tilgodese den enkelte elevs særlige måde at lære på:  www.learningstyles.netwww.learningstyles.net Dunn og Dunns model over, hvilke stimuli der influerer på vores måde at lære på. Modellen bliver revideret i takt med, at forskningen indenfor "Learning Styles" frembringer nye resultater. 20 elementer der kan påvirke læringen: Positivt hvis vi få lov til at følge vores styrker / præferencer. Negativt hvis vi tvinges til at lære / arbejde på måder der ikke er gode for os.

10 Bearbejdning af information: Analytisk – skridt for skridt fra begyndelsen frem mod forståelsen. Global – et overblik, en forforståelse først, så detaljerne. Børn: 88 % globale, 12 % analytiske Voksne: 55 % globale, 28 % analytiske, 17 % integrerede – men lærere (USA): 65 % analytiske. Analytisk vs. global ANDRE: Giv en bred intro. Gå fra helhed til detalje. Sørg for tempo. Globale elever: Tag altid udgangspunkt i en situation eleverne kender eller noget de ved! Globale introduktioner skal skabe overblik, forforståelse og angive mål  Og efterfølges af en håndfuld eksempler og ideer Husk i øvrigt, at globale typisk elsker farver, animationer, tempo.

11 11 Læringsstile – i praksis Kortlægge og tilgodese den enkelte elevs særlige måde at lære på:  www.learningstyles.netwww.learningstyles.net Dunn og Dunns model over, hvilke stimuli der influerer på vores måde at lære på.

12 12 Læringsstile – i praksis For at tilgodese alle elevers læringsstile, bør fokus især være på at udarbejde materiale til de indlæringsstile, der ikke tages hensyn til normalt i lærebøger og i traditionel undervisning De fleste lærebøger er mest tilpasset analytiske og tekstvisuelle elever. (fx gloser i den rækkefølge, som de optræder i i teksten) Undervisningen er ofte mest tilpasset analytiske, tekstvisuelle, auditive og impulsive elever. Fx bestemte opgaver, megen tale, hurtig mundtlig elevrespons

13 Tag højde for læringsstile Global/analytisk Auditiv-verbal Spis til arbejdet Lokalets temp. Kinæstetisk Bevidsthed hos både lærer og elev

14 Da/sprog /Iø/mat Differentiering i fagene

15 15 Differentiering i Dansk Brug af Cooperative Learning viften, svar-bazar o.lign. Variationer over rettepraksis & feedback Lektionstid til at gennemgå og forberede eleverne på skriftligt arbejde = indgang til opgaveløsning med differentieret vejledning Strategier for det taktile/kinæstetiske = aktiverende, motiverende A-3, post-it mm. v/ begrebsindlæring Læsestrategier ”Variation is the spice of life…”

16 16 Differentiering i fremmedsprog Boldkast, brætspil Små digte Sange Tallotteri IT øvelser Lydoptagelser gloser, grammatik Cooperative learning Glosekort = fysiske aktiviteter ”Variation is the spice of life…”

17 17 Differentiering i International økonomi Aktiviteter bevidst drejet mod elevernes læringsstile: Variation – tilgodeser forskellige læringsstile jf. elevtests indlagte små pauser, små grupper og skift i undervisningen = tilgodeser mange elevers kinæstetiske natur Udvikling af undervisningsforløb, hvor der fx anvendes: Lyd og billede - Papir, saks, lim, plancher Skattejagt - Kryds og tværs Optjening af point vha. løsning af opgaver som udløser ’byggematerialer’ til en bro (skumfiduser og spaghetti) Produktion af små film vha. mobiltelefoner/kamera Forskellige læsestrategier Se også handout: ’Læringsstile, testresultater og anbefalinger til lærerne’ ”Variation is the spice of life…”

18 Differentiering i matematik Lektiefængsel Nogle arbejder selv, resten intensiv hjælp Individuelle karaktersamtaler Cooperative Learning, quiz og byt ”Variation is the spice of life…”

19 Workshop

20


Download ppt "FoU Slutkonference 29. marts 2011 Projekt: Udvikling af strategier og innovative undervisningsformer Tradiums 3 hhx-afdelinger, stx Paderup Gymnasium Workshop:"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google