Education for all The Dakar goals: Expand and improve comprehensive early childhood care and education NLS sektor for førskole og fritidshjem, Helsingør,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Svend Gønge-skolens værdier...
Integrated Children’s System
Program •Baggrund, formål, principper, eks. på internationale/ udviklingsaktiviteter, etværksgruppe mv. v/ Hans Sørensen •International kompetenceudvikling.
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Alle børn skal være del af fællesskabet
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Informationsaften Aftenens program:
Ny Dagtilbudslov – og hva´ så?
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Lærerprofessionen.
- fortsat midt i en flekstid?
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Skitsering af en engelsk samarbejdsmodel Ved Morten Kurth
Velfærd kontra fattigdom
Mad, Måltider og Pædagogik
Education for Youth Empowerment (EYE) Save the Children’s unge-programmer Education for Youth Empowerment (EYE) GMR 2012 lancering i København 27. November.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
OPS i internationalt, nationalt og kommunalt perspektiv /Ole Helby Petersen.
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Uddrag af politiske principprogrammer
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Hvem skal kommunerne samarbejde med i fremtiden på idrætsområdet? Oplæg til Breddeidrætsudvalgets møde tirsdag d. 6. november v/ Børne- og Fritidsdirektør.
SPROGKONFERENCE JUNI 2015 VED KØBENHANVS KOMMUNE
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Uddannelsesdebatten Nørre nissum Ole henrik hansen lektor phd Göteborgs universitet Utbildningsvetenskapliga fakulteten.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
BUPL’s syn på små og store institutioner
F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Familieiværksætterne Et sammenhængende forløb om fødsels og forældre- forberedelse for førstegangsforældre Information, vejledning og dialog om de udfordringer.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer,
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Maj 2008 Den optimale centralisering Case: Dagtilbud.
NLS Førskole og fritidshjem – i europæisk belysning Nordiske Lærerorganisationers Samråd Helsingør den 26. august 2008 Birgitte Birkvad DLI Bruxelles.
Mental sundhed et anliggende for folkesundheden? Sigurd Lauridsen Ph.d. Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet Projektleder DEA.
Alternative pasningsformer Børn og Unge-udvalget 21. november 2012.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Materialeudvikling – hands-on til franskfaget fra klassetrin.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Nye vilkår for politik, uddannelse og børnehave:
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Det gode partnerskab Partnerskabsaftalen som dialog-redskab til afklaring af fremtidig perspektiver for partnerskabet.
Den pædagogiske læreplan
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
Valideringsarbejdet i Norden og Europa Erfaringer og udfordringer
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Education for all The Dakar goals: Expand and improve comprehensive early childhood care and education NLS sektor for førskole og fritidshjem, Helsingør, 25-26/ BUPL – oplæg v/ Stig G Lund

Regional trends in pre-primary Developed/transition countries Latin America/Caribbean East Asia/Pacific South and West Asia Arab States Sub-Saharan Africa A three-fold increase in pre-primary enrolments over 30 years More than 1 in 3 children now enrolled but huge regional differences

Pasning Service Privatisering Markedsmodellen Kvalitet via konkurrence Forudfastlagte mål Test Styring & kontrol OECD PISA "Schoolification" (fx USA, Frankrig, England) betyder, at skoleparathed er målet, og at skolens indlæringstradition overtager daginstitutionerne "in a colonising manner". Daginstitutionen er en forskole, og fokus er på skolefag: læsning, matematik, science.

Holistisk syn på børn Social pædagogik "Social pedagogy" (fx Norden, Tyskland, Reggio Emilia) betyder, at barnet ses i sin helhed, og at det handler om dets udvikling, læring og omsorg, trivsel og tryghed samt om at støtte familiernes opdragelse af deres børn. Pædagogisk eksperimentalisme Participation / demokratisk deltagelse Projektorganisering Leg, kreativitet, fællesskaber Starting Strong I og II

Frit valg ideologien dur ikke. Den fører til ringe kvalitetstilbud til børn. Autonomi og kritisk tænkning er afgørende for høj pædagogisk kvalitet. Fokus på demokrati og inddragelse. Ikke forbrugermentalitet og markedsgørelse. Daginstitutionspolitikken skal ikke styres oppefra men forankres lokalt. Der skal satses på kreativitet og ikke forfalde til træning i faglige emner, test og benchmarking. Den nordiske (social)pædagogiske model mest optimal - modsat den franske førskole. Veluddannet personale inkl lederne afgørende for kvalitet i daginstitutioner. OECD, 2006:

Et Starting Strong III ?! ”holistic approach to children, closely integrating care with education” - OECD Policy Brief July 2007 EU’s Lissabon-strategi:...den mest dynamiske og konkurrecedygtige vidensøkonomi på verdensplan... Uddannelse og beskæftigelse ”deltagelse i førskoleundervisning”

Erfaringerne fra Europa og USA viser, at programmer til tidlig intervention, især rettet mod dårligt stillede børn, kan give betydelige positive socioøkonomiske virkninger, der varer til langt ind i voksenalderen.

Andre EU-initiativer Anbefaling om Børnepasning (1992) Barcelona-målene (2002) (33% og 90%) Skolen i det 21. århundrede (2007) ”Reconciliation of professional, private and family life” (2007) “Mod en EU-strategi for børns rettigheder” (2008) EU børnekommissær (2008) Ny EU anbefaling om dagtilbud på vej (2008)

Børn i Europa’s 10 forslag om børn og dagtilbud: Adgang til tilbudene: en ret for alle børn Økonomisk overkommeligt: et gratis tilbud Pædagogisk grundholdning: holistisk og med flere formål Medbestemmelse: en grundlæggende værdi Sammenhæng: en ramme til støtte for en fælles grundholdning Mangfoldighed og valgfrihed: betingelser for demokrati Evaluering: medbestemmende, demokratisk og gennemsigtig Øget status for pædagogprofessionen og ligeværdighed med skolelærere Dagtilbud og skolen: et stærkt og ligeværdigt partnerskab Tværnationale partnerskaber: at lære sammen med andre