Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAda Thomsen Redigeret for ca. et år siden
1
NLS Førskole og fritidshjem – i europæisk belysning Nordiske Lærerorganisationers Samråd Helsingør den 26. august 2008 Birgitte Birkvad DLI Bruxelles
2
2 DLI DLI – Danske Lærerorganisationer International er en permanent arbejdsgruppe under DUS, Danske Underviserorganisationers Samråd. Samarbejde mellem 11 underviserorganisationer Repræsenterer ca.180.000 danske undervisere fra alle uddannelsesområder.
3
3 DLI DLI varetager organisationernes interesser inden for uddannelses- og arbejdsmarkedspolitik på EU-niveau. Formålet med samarbejdet er: at skaffe DUS- organisationerne og deres medlemmer informationer om uddannelses- og arbejdsmarkedspolitik i EU at koordinere organisationernes EU-aktiviteter at sikre indflydelse på debatten og beslutningerne på EU-niveau
4
4 DLI Højt informationsniveau også – for at sikre mulighed for indflydelse på den hjemlige politiske debat. - ikke mindst uddannelsespolitikken
5
5 EU og ECE lærere Hvad styrer uddannelsespolitikken? Uddannelses- og socialpolitik er suveræne nationale anliggender inden for EU. Den åbne koordinations metode. - Ingen lovgivning (direktiver) - Rådsmødernes beslutninger ikke bindende Processer og strategier.
6
6 EU og ECE lærere Early Childhood Education –(ECE) omfatter alderen 0 til ca. 6-7 år. I EU terminologi er alle, der er uddannet til at have (med)ansvar for andre menneskers udvikling og læring Lærere - også ”pre-primary” educators.
7
7 EU og ECE lærere Stor variation i alder for skolestart. Behov i den tidligste barndom (vuggestue) = ”pasning” (child care). Skolestart 3-4 år i mange europæiske lande. De yngste børn indgår i uddannelsespolitik
8
8 EU og ECE lærere Førskolelærere i EU: Uddannelsesniveau spænder fra ”gymnasial” ungdomsuddannelse til 5 år på masterniveau.
9
9 EU og ECE lærere Hvad styrer uddannelsespolitikken? Det gør den økonomiske politik.
10
10 Lissabonstrategien Inden år 2010 skal Europa være den stærkeste og mest konkurrencedygtige vidensbaserede vækstøkonomi i verden - og det vigtigste redskab er uddannelse.
11
11 Kommissionens arbejdsprogram 2008 Hovedtemaer 1) Vækst og jobskabelse at gøre EU i stand til at modstå de udfordringer globaliseringen medfører(2007) 2) Bæredygtig udvikling i Europa at modernisere Europas økonomi(2007)
12
12 Kommissionens arbejdsprogram for 2007 Barroso, topmødet i december 2006: Innovation er Lissabonstrategiens fremmeste mål
13
13 Kommissionens arbejdsprogram 2008 Opbygningen af vidensamfundet er en hjørnesten i strategien for vækst og jobskabelse, og Kommissionen vil fortsat se på nye metoder for at fremme uddannelse og efteruddannelse, forskning og innovation som led i Lissabon- strategien.
14
14 Lissabonstrategien Europas konkurrenceevne og sociale sammenhængskraft (social cohesion) skal sikres gennem en arbejdsstyrke tilpasset arbejdsmarkedets behov: Omstillingsparat Fleksibel Mobil Indstillet på Livs Lang Læring
15
15 Lissabonstrategien ”Social inclusion” - Uddannelsessystemerne skal sikre, at også “de svageste” erhverver kompetencer, som opfylder arbejdsmarkedets krav.
16
16 EU og ECE lærere Fokus på Early Cildhood Education, fordi ”social cohesion” er et vigtigt element i den europæiske økonomiske vækststrategi
17
17 EU og ECE lærere ”Social inclusion” - Uddannelsessystemerne skal sikre, at også “de svageste” erhverver kompetencer, som opfylder arbejdsmarkedets krav.
18
18 EU og ECE lærere Politikerne vil have styringsredskaber: Prioritere Effektivisere – ”value for money” Kvalitetssikre
19
19 EU og ECE lærere Styringsredskaber: Benchmarks Indikatorer Nationale standarder Dataindsamling: Test og Målinger Internationale komparative undersøgelser Rangordning – ”Horserace” Evaluering – Udviklingsarbejder – Forskning i egen praksis
20
20 EU og ECE lærere De 5 benchmarks Kandidater i matematik, natur-videnskab og teknologi Befolkningsandel som har gennemført uddannelse på gymnasialt niveau Grundlæggende kompetencer Livslang læring Elever som forlader skolesystemet tidligt
21
21 EU og ECE lærere Effektivitet og Lighed 5 anbefalinger: Medlemsstaterne skal udvikle en evalueringskultur Investering i førskoleområdet Tidlig deling af eleverne øger ulighed Studieafgifter øger lighed (!) Væk med ’glasloftet’ Meddelelse fra Kommissionen: Effektivitet og lige muligheder for alle i de europæiske uddannelsessystemer. 2006
22
22 EU og ECE lærere Effektivitet og Lighed Førskoleuddannelsen giver de bedste resultater med hensyn til børnenes skoleresultater og sociale tilpasning. Meddelelse fra Kommissionen: Effektivitet og lige muligheder for alle i de europæiske uddannelsessystemer. 2006
23
23 EU og ECE lærere Effektivitet og Lighed Medlemsstaterne bør investere mere i førskoleundervisning som et effektivt middel til at etablere grundlaget for videre læring, forebygge skolefrafald, fremme de lige muligheder med hensyn til resultater og det overordnede kompetenceniveau. Meddelelse fra Kommissionen: Effektivitet og lige muligheder for alle i de europæiske uddannelsessystemer. 2006
24
EU og ECE lærere Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europaparlamentet - om forbedring af læreruddannelsens kvalitet August 2007 (16 sider) Konklusioner for Rådet (uddannelse) – om forbedring af læreruddannelsens kvalitet. Rådet nov. 2007 Betænkning i Kultur- og Uddannelsesudvalget - EP -om forbedring af læreruddannelsens kvalitet. Maj 2008 24
25
25 EU og ECE lærere 2004 Lissabonstrategien - midtvejsrapport: Forbedring af læreruddannelsens kvalitet nødvendig Rådet 2006: Uddannelse og Erhvervsuddannelse 2010 Forslag om ”Fælles principper om lærere”
26
26 EU og ECE lærere..”uddannelse er en kritisk faktor i udviklingen af EU’s langsigtede potentiale for såvel konkurrenceevne som social sammenhængskraft” Kommissionens meddelelse om forbedring af læreruddannelsens kvalitet. Aug.2007
27
27 EU og ECE lærere - selv om der er mere end 27 forskellige læreruddannelsessystemer i EU, er udfordringerne, lærerne står over for, grundlæggende ens i alle medlemslande.
28
28 EU og ECE lærere ”Det fremgår af forskningen, at elevernes resultater hænger markant og positivt sammen med lærerkvaliteten.” ”Lærerkvaliteten er den vigtigste skolerelaterede faktor, som påvirker elevernes resultater.”
29
29 EU og ECE lærere.. intet uddannelsessystem kan blive bedre end lærernes kvalitet... lærernes job er komplekst og krævende Lars Qvortrup – på konference om læreruddannelse – 18. aug. 2008
30
30 EU og ECE lærere Fælles europæiske principper for lærere Udarbejdet af ekspertgruppe i Kommissionen 2004-2005. Sammenhæng til OECD rapporten 2005 ADRET - Teachers Matter: Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers
31
31 EU og ECE lærere Fælles europæiske principper for lærere Mål: Understøtte udvikling af nye politiske strategier på nationalt niveau Rådets mandat: Identificere de kompetencer lærerne skal besidde for at leve op til videnssamfundets krav og udfordringer
32
32 EU og ECE lærere Lærere skal kunne: anvende et bredt spektrum af arbejdsmetoder identificere det enkelte barns særlige behov støtte de enkelte børn, så de lærer at tage medansvar for egen LLL hjælpe det enkelte barn med at erhverve nøglekompetencer arbejde i et multikulturelt og heterogent miljø
33
33 EU og ECE lærere Lærere skal kunne: arbejde tæt med kolleger, forældre og erhvervsliv reflektere over egen praksis inddrage forskning i (planlægning af ) arbejdet med børnene evaluere effektiviteten af eget arbejde evaluere egne uddannelsesbehov
34
34 EU og ECE lærere Kommissionen anbefaler: at nyuddannede lærere skal deltage i et 3-årigt indføringsprogram, at lærere skal have adgang til vejledning og mentorstøtte igennem hele deres karriere og at læreres uddannelses- og udviklingsbehov kortlægges i forhold til den institution, hvor de arbejder
35
35 EU og ECE lærere Fire fælles retningslinier for lærere i Europa Uddannelse på universitetsniveau LLL integreret del af professionen Mobilitet – mellem lande og mellem forskellige niveauer inden for uddannelse. Partnerskab med forskning, erhvervslivet og det omgivende samfund
36
36 EU og ECE lærere Fælles europæiske principper for lærere Definerer tre nøglekompetencer for lærere: arbejde i videnssamfundet med information, teknologi og viden arbejde med andre mennesker - elever og studerende, kolleger og andre parter arbejde med og i det omgivende samfund - på lokalt, regionalt, nationalt, europæisk og globalt niveau
37
37 ETUCE og ECE lærere Alle lærere på masterniveau (kandidat) Forskningsbaseret, men forankret i det daglige arbejde i institutionerne Lærerne skal rustes til høj grad af professionel autonomi – bl.a. for at kunne identificere det enkelte barns behov Uddannelsen skal omfatte den rette kombination af teori og praksis
38
38 ETUCE og ECE lærere Fokus på ”læreruddannere” og vilkårene på grunduddannelserne. Alle grunduddannelser skal tilbyde efteruddannelse
39
39 ETUCE og ECE lærere Rekruttering Stort problem i de fleste EU lande Løn og arbejdsvilkår Anseelse Introforløb og mentorordninger Autonomi Livs Lang professionel udvikling Mobilitet Fleksibilitet
40
40 ETUCE og ECE lærere ETUCE anbefaler ikke en bestemt ”model” – men afviser, at behovet i den tidligste barndom kun er ”child care”. ETUCE stiller krav om tilbud til 90% af alle børn fra 3 år. Generelt positiv holdning til ”den nordiske model” med sen skolestart. I EU kobles ”child care” og ”elderly care”.
41
41 EU og ECE lærere Kommissionen vil udvikle indikatorer for: ”at måle forbedringer i lærernes uddannelse – især deres løbende professionelle udvikling” (measuring improvement in the education of teachers and trainers – in particular their continuous professional development)
42
42 EU og ECE lærere OECD - TALIS OEDC Teacher And Learning International Survey Formålet er at levere: Indikatorer –Indikatorer som beskriver den effektive lærer –Indikatorer som kan anvendes i politiske beslutnnger –Trend indicators (længdeundersøgelse) Redskaber til politiske analyser/beslutninger Data Gennemført i DK forår 2008 af Umin./Skolestyrelsen
43
43 EU og ECE lærere OECD – TALIS Prioriterede indikatorer 1.Anerkendelse, feedback, belønning og evaluering af lærere 2.Skoleledelse 3.Undervisningsmetoder, værdier og holdninger 4.Lærernes kvalitet (erfaringer, kvalifikationer, ansvar) Efter aftale med Kommissionen inddrages: Lærernes (og “aftagernes”) tilfredshed med grunduddannelse og efteruddannelsesmuligheder Beskrivelse af læreruddannelserne
44
44 Human Capital Human capital is associated with a wide range of both economic and non-economic benefits. Indeed, some of the biggest benefits may be non-economic; these include improved health, longer life spans and a greater likelihood of involvement in community life. OECD Policy Brief juli 2007
45
45 Kontakt DLI DL International Boulevard du Roi Albert II 5, 9ème étage B-1210 Bruxelles Tlf.: +32 2 224 06 70 Fax.: +32 2 224 06 71 Email: dli@dlint.orgdli@dlint.org Hjemmeside: www.dlint.org
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.